• Fru U

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Mina fem får gärna slicka på tallrikarna om det är nåt vi vill låta dem smaka på (vi brukar inte ge dem rester, de har sin egen mat)

Hade vi haft en hund skulle jag låtit den förtvätta all disk utan betänkligheter

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Skålarna våra katter använder diskas tillsammans med vardagsporslinet. Förstår inte vad som skulle vara fel med det. Allt blir rent (och alla bakterier dör inte, tack o lov för då hade mänskligheten dött ut)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Mina katter står verkligen inte i sitt ett kiss eller bajs. Nix pix pax. De är så noga med att gå så att de inte rör något orent i lådan (katter är renliga djur)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Innekatters saliv bär nästan aldrig på bacciller som man kan bli sjuk av om man har ett friskt normalt immunsystem.

Många tror tex att det är farligt att rensa lådan när man är gravid men det är fel. För det första så innehåller innekatters bajs oftast inte toxoplasma och även om det finns så ska bajset ligga i 24h eller mer och man ska få det i munnen (mer eller mindre äta det). Och så länge man tvättar händerna (hu, för de som inte gör det) så är man säker.

Sannolikheten att bli sjuk pga en innekatt är nästintill noll (om man inte har allergier)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Anonym (nejnej) skrev 2010-01-11 08:32:43 följande:
    Är man kattägare och väntar tillökning i familjen är det därför viktigt att hantera katten på rätt sätt. Eller snarare kattbajset. Parasiten toxoplasma sprids nämligen via kattens avföring. Låt bli lådan- Är man gravid och har katt bör man låta bli att rensa kattlådan, det kan någon annan i familjen göra, säger Ann Lindberg, veterinär och epidemiolog på zoonoscenter på SVA, Sveriges Veterinärmedicinska anstalt. - Om en gravid kvinna smittas kan infektionen överföras till barnet via moderkakan och ge barnet allvarliga hjärnskador. Även skador på ögon och hörsel kan uppstå, liksom missfall.
    Googla lite.

Det är inte farligt att ta lådan. Det tar 24+timmar för parasiten att utvecklas och man måste i princip äta bajset för att bli sjuk.

För i jösse namn, ta till er nya rön!
    -----------------------

Nixxi, jag beklagar att din dotter blev sjuk av campylobacter men sannolikheten att drabbas av den bakterien från en katt (eller hund) är försvinnande liten. De flesta som blir dåliga har smittats av dåligt tillagad kyckling eller opastöriserad mjölk.
    NiXxI skrev 2010-01-11 09:39:23 följande:
    För mig känns det som att Smittskyddsinstutionen visste vad de pratade om, så jag väljer att tro på dem och de läkare vi varit i kontakt med på lasarettet.Men tack annars.
    Och den info som skrivits kommer från smittskyddsinstitutets sida.

Alla djur bär inte heller på bakterien, de måste smittas först
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag betvivlar inte att du har mest info om hur det gick till när din dotter blev sjuk men jag tolkade ditt inlägg som ett skrämselinlägg och det är aldrig bra.

För sannolikheten är som sagt mycket liten när det gäller att smittas av just campylobacter.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Som sagt vi ser alla olika på saker och ting. Sannolikheten är som sagt extremt liten och att utifrån det ändå mena på att det är farligt att låta djuren slicka tallriken anser jag är överdriven trygghetsnoja.

Jag har själv skitit blod dygnet runt i långa och många perioder i mitt liv men jag är inte överdrivet nojjig för det.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det är beklagligt att det är så svårt att skilja på sak och person.

Jag tycker det är överdrivet nojjigt att inte låta katter/hundar slicka av tallrikar (efter man har ätit färdigt) i rädsla för en bakterie som det extremt osannolikt att smittas av.

Att dra in empati och medmänsklighet i det är bara sjukt. Två helt olika saker.

Det är alltid sorgligt när människor blir sjuka, särskilt barn men man kan inte skydda sig mot allt.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Bakterien dör dessutom när man diskar tallriken, vilket de flesta gör innan man använder den igen.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Vill man leva ett helt bakteriefritt liv så är det faktiskt samma sak som att ta livet av sig. Vi överlever inte utan bakterier.

Porslin som luktar våt hund är naturligtvis inte mumsigt att äta på men om porslinet diskats i diskmaskin så är det högst troligt och sannolikt riskfritt att äta ifrån sagda porslin.

Om man äter ute kan man känna sig ännu säkrare då restauranger o dylika matställen måste ha diskmaskin och de diskmaskinerna diskar i ännu högre temperatur än hemma-diskmaskiner

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!