• Rockkarlsson

Skillnad på barn-vuxenvälling?

Jag undrar vad skillnaden är på barn och vuxenvälling? När kan barn börja äta vuxenvälling (vällingen som inte står vid barnhyllorna). Jag tycker barnvällingen börjar bli riktigt dyr men våran dotter äter inte gröt så vi får hålla oss till vällingen ett tag till och såg att vuxenvällingen är billigare men det kanske är så att barnens magar inte fixar det?? Vår dotter blir 2 år i Maj -10.

• Svar på tråden Skillnad på barn-vuxenvälling?
  • The Black Lady

Är hon 2 år kan du gott och väl prova vuxenvällingen!

• Rockkarlsson
    WhiteAngels skrev 2010-01-08 15:13:29 följande:
    Vad kostar vuxen vällingen då ?
    30kr istället för 60kr.
  • Rockkarlsson
    The Black Lady skrev 2010-01-08 15:08:43 följande:
    Är hon 2 år kan du gott och väl prova vuxenvällingen!

Ska vi vänta några månader till tro eftersom inte är 2 än?

• WhiteAngels
    Rockkarlsson skrev 2010-01-08 15:14:34 följande:
    30kr istället för 60kr.
    Men ger den lika många liter och är det samma till beredningssätt,varmt vatten och pulver??
    Funderar på att testa den till vår son som inte sover på nätterna och inte släppt nattälingen än.Kanske mättar mer än den han har,
  • HopeNeverFades

jag skulle börjat nu (tänker själv börja lite smått med min son som är 2 snart) börja att blanda kanske 3/4 barnvälling och 1/4 vuxen och gör det en vecka och sedan hälften hälften.. ja du förtstår så magen hinner vänja sig succesivt men annars så är ju vuxenvällingen "mild" oxå så tror inte det är att hennes mage inte klarar det utan snarare då att hon ska vänja sig vid smaken.

• mammaNena

är ju inte ens säkert hon äter vuxenvällingen! Så hade vi det här och så har mamma berättat att det va för mig och mina 3 bröder. är en helt annan smak på barn & vuxen välling! vi ville oxå haft vuxenvälling pga priset. men det gick inte!

• Rockkarlsson
    WhiteAngels skrev 2010-01-08 15:22:59 följande:
    Men ger den lika många liter och är det samma till beredningssätt,varmt vatten och pulver??Funderar på att testa den till vår son som inte sover på nätterna och inte släppt nattälingen än.Kanske mättar mer än den han har,
    Den ger 5l som ett vanligt vällingpaket till barn. Kollade aldrig klokt hur den skulle beredas men det stod "snabbt och enkelt även om du har bråttom" på paketet ;). Semper hade två olika, 1 med aktiv bakteriekultur som kostade 30 kr och en utan som kostade 40 kr. Vi ska flytta snart och batnvällingen kostar 70 kr där så jag ville vänja henne med en ny innan. Stod ingenting på paketet om lägsta ålder. Hoppas det hjälper för dig :). 
  • Hertha

Men är det fortfarande billigare med vuxenvälling om man köper storpack barnvälling? För då kostar den ju bara typ 6,50 litern. Sen kan jag tänka mig att vuxenvällingen inte är järnberikad, men det spelar väl mindre roll nu när barnet är så pass gammalt .

• Rockkarlsson
    Hertha skrev 2010-01-08 15:29:09 följande:
    Men är det fortfarande billigare med vuxenvälling om man köper storpack barnvälling? För då kostar den ju bara typ 6,50 litern. Sen kan jag tänka mig att vuxenvällingen inte är järnberikad, men det spelar väl mindre roll nu när barnet är så pass gammalt .
    Det finns inte storpack med välling till den åldern här tyvärr, vi har letat. Det skulle vara järn i den jag tittade på :).
  • Rockkarlsson
    HopeNeverFades skrev 2010-01-08 15:24:42 följande:
    jag skulle börjat nu (tänker själv börja lite smått med min son som är 2 snart) börja att blanda kanske 3/4 barnvälling och 1/4 vuxen och gör det en vecka och sedan hälften hälften.. ja du förtstår så magen hinner vänja sig succesivt men annars så är ju vuxenvällingen "mild" oxå så tror inte det är att hennes mage inte klarar det utan snarare då att hon ska vänja sig vid smaken.
    Det var smart. Ska nog bege mig iväg och inhandla ett paket och blanda ikväll och se vad hon säger :D.
  • Marie1978

Kolla bara så att ni köper vuxenvälling utan tillsatt socker eller sockerersättningsmedel!!! Inte så kul att ge sånt till en 2 åring.

• Rockkarlsson
    Marie1978 skrev 2010-01-08 15:38:08 följande:
    Kolla bara så att ni köper vuxenvälling utan tillsatt socker eller sockerersättningsmedel!!! Inte så kul att ge sånt till en 2 åring.
    Har du väldigt rätt i, ska kolla det.
  • Hertha

Men kan man inte bara fortsätta på 12 månadersvällingen?
    Vi körde på EnaGos välling för mjölkproteinallergiker till sonen var 2,5. Den var från 6 månader. Det är först nu med andra barnet som vi kan köpa storpack (är överlycklig för EnaGos literpris var typ 11-12 kr).

• Fröken Smilla

Har bara läst TS, Nestlé har ju storpack på välling 30 L för 135 kr på Willys, bara ett tips

• Rockkarlsson

Nu har vi testat den nya vällingen blandad 50/50 med den gamla i 2 dagar. Det har fungerat jättebra och om några dagar doserar vi i lite mer av vuxenvällingen. Tack för tipsen allihopa! :D

• nicke45

Hej jag själv dricker 12mån fullkorns välling tycker den godast. Har provat dricka vuxen välling men den är inte lika god som 12mån.
    Från en som är 51år 

• nicke45

Hej jag själv dricker 12mån fullkorns välling tycker den godast. Har provat dricka vuxen välling men den är inte lika god som 12mån.
    Från en som är 51år 
    Jag är dålig på att äta mat med 

Svar på tråden Skillnad på barn-vuxenvälling?