• Cahela

Vi på CvL fortsättningen

Anlo: Det känns som jag är färdig med att vara gravid. Det är tungt, tröttsamt och lite jobbigt. Jag är otroligt tacksam för att det har gått så länge som nu när halva v 39 har passerat. Läkaren har ett mått han vill ha på en del i hjärtat i v 40+0 så för den skull och att bebisen får växa på sig är det bra med 10 dagar till.
    Går bara och väntar och väntar nu.....rensade Elsas gamla superfina kläder igår som jag ska lägga ut på blocket.
    Har pysslat mycket här hemma (fast det gör jag jämt) och rensat bort saker. Är nervös för förlossningen och hoppas att det ska gå bra.
    Vi är inte ense alls om namn så vi får se vad det blir i slutändan.

• Cahela

Piken: Ja, det vore bra om det fick bli en lugnare förlossning denna gång. Jag väntar och väntar och kunde aldrig tro att jag skulle gå såhär länge. V 40 på onsdag och då är det en vecka kvar till BF. Undrar så hur han ser ut den lilla killen. Längtar efter honom. Kan inte riktigt förstå att jag ska älska en liten till så mycket som jag älskar Elsa.
    Hon känns så liten med sina 2 år och 2 månader (även om hon är helt normal) och att då få en liten till känns otroligt. Är såklart lite rädd att något ska hända bebisen på slutet. Första dagarna med Elsa var en pärs då jag inte orkade vara hos henne så mycket och då jag var så rädd att förlora henne när hon låg på intensiven. Nu i efterhand fattar jag att hon låg där för att få hjälp med att få vattnet ur lungorna och lite extra syre och inte för att det var livshotande. Då kändes det iaf hemskt att besöka henne på intensiven och inte ha henne på BB-rummet som de andra nyförlösta. I rummet bredvid mig på BB låg en mamma med sin lilla nyfödda bebis och jag grät när jag hörde det barnet skrika. Ville bara ha Elsa hos mig och inte uppkopplad nere på intensiven. Tuff tid och speciellt efter att ha kämpat så länge med att bli gravid. Nu är jag iaf tacksam för att allt gått så bra med henne.
    Hon sitter just nu bredvid mig i soffan och klär av och på sin docka. Hon fick en jättefin barnvagn i julklapp och den drar hon på dagarna. Vyssjar och pysslar om lilla dockan. Mammahjärtat smälter när jag ser henneHjärta

• Cahela

Piken: Grattis du med till en tjej!!! Tjejkläder är så mysigt att handla och tjejgrejer överhuvudtaget tycker jag.
    Är nu i v 40 och vaknade inatt av ont i magen, blev såklart rädd att det var moderkakan men det gick över efter ett tag. Mår lite illa idag och är sååå trött då jag bara sovit fyra timmar inatt. Hållt igång hela dagen men nu när jag hämtat Elsa om en liten stund så blir det lugnt!

• Cahela

Jag gick på vattengympa när jag väntade Elsa. Det var jätteskönt men då började min UVI. Den höll på i 8 veckor (kom och gick) och sen fick jag moderkaksavlossning. En del sjukvårdspersonal tror att UVI.n kan påverkat avlossningen medan andra säger att den inte gjort det. Denna gång har jag inte badat en enda gång och har inte haft UVI heller. Valde medvetet bort vattengympan pga UVI:n förra gången.
    Det är bebisen eller graviditeten ska jag snarare säga som gör att jag inte sover så bra. Är dock ledig nu sen tre veckor så jag kan vila på dagen. Inatt har jag sovit 11 timmar, så skönt!
    Är hemma själv med Elsa idag då förskolan är stängd. Får se om jag låter mina föräldrar ta hand om henne så vilar jag istället.
    Det där med amning är alltid ett hett kapitel. Jag slet som ett djur första sex veckorna med Elsa. Fick inte ge ersättning för sjukvården för då skulle hon sluta ta bröstet. Tillslut hamnade jag hos en vettig sköterska som sa åt mig att åka hem, ge ersättning och sova. I bilen hem sa maken att han redan hade flaska plus ersättning klart hemma. Hon fick ersättning, växte bättre och efter en månad med amning och ersättning kunde vi ta bort ersättningen och jag helammade länge. Hade det inte fungerat hade det gått alldeles utmärkt med bara ersättning. Har sett mammor som helammat och bebisen inte fått tillräckligt (är min tro) då de halkat efter på tillväxten. Ändå vill vissa mammor inte ge upp amningen och ge mer ersättning, helt galet och hemskt enligt mig!
    Nu får vi se om amningen fungerar denna gång,
    Nu står Elsa och häller ut en massa smådjur på mig så det är dags att logga av och leka lite. (Inte min starka sida).

• Cahela

Idag är det BF för mig! En stor dag. Har tid för bedömning om ingångsättning imorgon. Tror inte de har tänkt göra det imorgon om inget är akut men jag har en tid imorgon bitti iaf. Hoppas allt går bra nu!

• Cahela

Ingen ingångsättning idag. Det hade inte hänt ett smack med tappen sen den 27 december tyvärr.
    Fick ny tid om en vecka och det känns inte alls bra. Inte med min historia och att jag väntar ett barn med ett ev hjärtfel som kanske måste opereras direkt. Att jag för 9,5 år sedan började försöka få barn gör inte saken lättare.

• Cahela

De vill att tappen ska vara mjuk och helt uppluckrad för att jag ska bli igångsatt. Sen vill de ge det mer tid och jag tror de är beredd att ge det två veckor till om inget förändras. Min oro är att barnet inte ska klara sig i magen. Om jag fick ut honom nu så skulle jag känna mig mycket tryggare. Ska ringa BM på fredag och be om en extratid då. Har tid hos BM på måndag men jag vill helst inte gå fem dagar utan någon koll på hjärtljuden. Det är otroligt stressande att gå över tiden. Hela den här resan har ju inte varit smärtfri då det faktiskt är 10:onde insättningen men ibland känns det som att förståelsen inom sjukvården är sådär.....

• Cahela

Efter besöket igår så slutade jag aldrig att ha små blodiga flytningar. Ringde BM imorse som ville att jag skulle ringa förlossningen. De ville, med min historik, att jag skulle komma in och bli undersökt. Har nu varit där och allt ser bra ut. Tappen fortfarande hård men jag är lite öppen. Läkaren jag hade idag var bra och mjuk och jag gav honom beröm för det efteråt. Trodde aldrig jag skulle gå över tiden.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen