• anlo24

Vi på CvL fortsättningen

Gud vad skönt att få träffa en bra dr!! Jag har också problem med just vä ben... Konstigt... Sover dock inte dåligt pga det. Utan vaknar av allt kissande och då svårt att komma till ro igen. Jag kommer att gå på gravidpenning om 3,5 v pga mitt tunga arbete. Ersättningen är lika med sjukskrivning bara ett annat ord för det typ. Förstod inte riktigt är det en Aurora BM som ska till bestämma om du får snitt? Är det pga att snittet inte är pga medicinska skäl isf? Jag ska träffa en dr på spec mvc. Arvid kommer att gå på dagis 30 t/v. Var 15 t här också tidigare men det ändrades i höstas. Dom går då 8.30-14.30, 5 dgr/v. Det känns bra. Så det skiljer bara 2 dgr mellan oss. Visste att vi var nära men inte så nära Kul!!

• anlo24

Hur gick det idag Piken? Har du mkt foglossning? Kryckor låter jobbigt. Kommer ihåg att min syster fick det vid sin första grav. Märker du nån skillnad sen du blev sjukskriven? Så kul med sparkar Pemberly Underbar känsla! Och så skönt att illamåendet äntligen börjar ge med sig. Hur mår du Tes? När har du TD? Håller tummarna!! Jag har skola denna vecka. Sen två v jobb kvar. Nedräkningen har börjat! Ska bli skönt att kunna slutföra mina studier i lite mer lugn och ro. Skolveckorna är tuffa. Blir heltid vilket min kropp protesterar vill emot... En fråga: kommer ni få göra ett TUL i v 32? Pratade med min BM idag och enl henne har det utgått från ivf riktlinjerna. Man blir inte heller igångsatt tidigare. Detta då studier inte visat nån skillnad jmf med en vanlig grav. Och det är ju bra men jag skulle så gärna vilja göra ett till UL. Var visst inte omöjligt att få till. Vi fick prata om det.

• anlo24

Kul att höra ifrån dig Cahela. Men så trist att höra att ni fortfarande är kvar på sjukhuset. Har full förståelse för att ni inte vill vårdas hemma på sjukhuset igen. Speciellt inte så här nära inpå. Är det antibiotika som gör att ni måste vara kvar så länge som 3 v till? Usch tycker synd om er, ni har verkligen inte fått en lätt start. Hur mår ni annars?

Skickar en styrkekram till dig och familjen!! 

• anlo24

Men Piken vad ledsen jag blir för din skull!! Det var det värsta jag hört. Ibland undrar man hur vissa prioriteras till snitt så enkelt medan andra får kämpa med näbbar o klor. Varför känner du att du vill ha snitt? Har glömt bort det… Vem tyckte att du skulle gå till en Aurora BM? Är du rädd för förlossningen? Är din BM emot snitt el är det dr på MVC. Jag ska till spec mvc på to nästa v. Nu börjar jag vela lite om jag vill ha snitt. En del av mig känner att jag vill försöka föda normalt igen och en del av mig är livrädd för att det ska bli så jobbigt som det var sist. Känner inte att jag vill riskera att "förstöra" min första tid igen med så mkt smärta o lidande. Däremot så vet jag att snitt inte är nån dans på rosor heller… Svårt beslut. Samtidigt kan jag inte sticka under stolen med att det skulle vara skönt med att ha ett förlossningsdatum. Underlättar mkt nu när man redan har ett barn och inte har så lätt att få barnvakt på kort varsel. 

Jag tror dessvärre inte att det finns möjlighet att betala sig för ett snitt själv. Och det kostar nog gissningsvis över 100 000 kr. Jobbar du halvtid nu? Hur fungerar det? Jag känner att man börjar bli ganska stor nu. Ska bli så skönt att få gravidpenning snart. Min mage är i vägen hela tiden på jobbet. Fastnar med den, har trånga utrymmen runt patientsängen. Den är i vägen när jag ska hjälpa patienterna att vända sig i sängen osv. Får brännande smärta i underlivet, säkert min foglossning som sitter där. Och blir väldigt trött i ryggen. Motivationen är på noll nu. 
    Ska bli skönt att få en månad där jag kan slutföra skolan utan att behöva jobba samtidigt. 

Jag har tid hos BM på ons nästa v. Och då ska jag försöka få till ett TUL. Enl henne så är det borta i de nya riktlinjerna. Och att det är fel av KS att dom inte uppdaterat sina riktlinjer. Men det skulle inte vara omöjligt att få till det sa hon. Men känner samtidigt att jag har lite dåliga argument för det. Jag känner att jag vill göra det även denna gång för att få en till kontroll av bebben. Känns tryggt. Och jag har ett ganska stort kontrollbehov. Och vill kolla könet igen Och det är kanske ingen stark indikation för det. Men möjligheten finns att betala för det privat isf. 

Kram!!

• anlo24

Hej tjejer! Det har varit lite lugnt i tråden nu. Hur mår ni? Är ni kvar i Göteborg Cahela? Hur går det Pemberly? Vilken v är du i nu? Dags för RUL snart? Hur går det för dig Piken? Hur fortlöper allt? Har du varit på TUL?

Jag var till spec mvc i to. Träffade en mkt trevlig kvinnlig läkare. Hade ett långt o bra samtal. Hon ringde också till dr som jag träffade på bäckenbotten mott. Den typ av läkare som ska op mig i senare skede. Vi kom till slut fram till att kejsarsnitt nog är det bästa för mig. Hon tror inte att risken är så stor att jag ska få nya stora bristningar utan det är påfrestningen på min urinblåsa o livmoder som är det största risken. Sist hade jag varit helt öppen i 5 timmar o hon tror att det är det som gett mig mitt framfall. Urinläckage är det vanligast när man har mina besvär men mitt problem är att jag inte kan tömma blåsan helt. Och det är lite svårare att op. Blir det komplikation efter en till förlossning så kan de bli allt från att jag börjar läcka urin till att jag inte kommer att kunna tömma blåsan och kissa själv. Får jag sådana komplikationer måste jag vänta ett år innan jag kan op för detta. Och den risken är jag inte villig att ta. Men jag har ändå inte helt förlikat mig med att jag måste snittas. Vill helst ha en vanlig o okomplicerad förlossning men det kan ju så klart ingen garantera mig... 

Har nu ett snitt inplanerat till 19/5. Dvs 8 dgr innan BF. Känner mig rädd för att det kommer att bli väldigt ont av snittet också efteråt eller att det blir någon komplikation. Hon sa att man brukar vara ganska trött o medtagen första 2 v. Dålig ork etc.. Denna typ av op brukar man i andra fall vara sjukskriven för i en månad. Men det blir man inte i smb med ett kejsarsnitt. 

Jag var till BM i förra v. Och jag kommer inte att få ngt extra TUL för att det utgått i programmet. Känns jobbigt. Jag känner mig lite orolig för detta. Nu ligger SF måttet lite under medelkurvan o sist strax över kurvan o då föddes ju Arvid ganska liten. Funderar lite fram o tillbaka på om jag ska göra det privat istället. 

Annars har jag nu gått över på graviditetspenning. Ska försöka o vila o göra klart min skola. Idag är det 7 v till BF. Det känns som att tiden kommer att gå jättefort. Har börjat få väldigt ont i ryggen från em och behöver ligga o vila. Känns som att ryggen ska gå av...

Kram till er alla! 

• anlo24

Hur har det gått på alla dina besök Piken?  
    Jag var till sjukgymnasten idag för mitt ryggonda. Fick lite små tips. Jag tror att det har att göra med min dåliga hållning eller att jag är framtung. Gör ofta väldigt ont på em om jag varit igång mkt. Behöver vila ganska mkt på dagen för att det inte ska komma. Känns som det är typ muskulärt. Mina ryggmuskler är som fiolsträngar… Men nu är det "bara" 6 v kvar…

Pemberly hur har det gått på TUL? Kollade ni könet? Trist med UVI hoppas att det går över snart. Dom får ge dig nån dundermedicin annars Hade du foglossning förra gången också?

Cahela: Är ni kvar i Göteborg? Hur mår ni?

• anlo24

Hej Piken. Kul att höra ifrån dig. Jag tycker absolut inte att du gnäller. När man inte mår bra eller det är mkt runt i kring en så är det snarare en rättvis bild av vardagen. Och att vara gravid är inte alltid en dans på rosor. Det vet vi som också varit där en gång innan. 

Jag tycker att det lät lite knasigt med att du själv behöver ordna med det ekonomiska när du vill föda i ett annat landsting. I smb med annan vård så sker detta "automatiskt" om du förstår vad jag menar. Men vilken tur att det ordnade sig snabbt iaf. 

Gud vad roligt med ett UL till o skönt att allt såg bra ut. Hur mkt vägde din son vid födsel? Jag skulle i dagsläget göra vad som helst för ett UL. Samtidigt tycker jag att det känns lite hysteriskt att gå o göra det privat. Så väntar lite till. Jag känner dock att jag inte kan glädjas åt att det är en flicka jag väntar. Så rädd för att det ska vara fel.
    Jag har tid till BM på må. Just nu är jag inne i en lite känslig fas. Känner mig orolig för det mesta, att förlossningen ska starta tidigare. Att bebben inte kommer att vara frisk. Att det inte kommer att vara en flicka som kommer ut. Att bebben kommer att vara väldigt liten. Funderar mkt på hur livet kommer att bli som 2 barns mor. Känns jobbigt att veta att man inte kommer ha lika mkt tid för Arvid inom en väldigt snar framtid. Att han kommer att känna sig bortskaffad. Rädd för att jag kommer ha väldigt ont efteråt. Jag känner igen mig i din beskrivning med att bli orolig om jag inte känt av henne på ett tag. Men märker att hon är mkt vaken på kvällarna. Men då kan det vara så att jag gått en stor del av dagen o oroat mig. Och man vet ju inte att säkert att det bara är för att hon sover. 

Jag är smäckrare i kroppen denna gång. Har hittills gått upp 10.5 kg men det känns mest som det sitter runt magen. Däremot så tar ju magen emot när man böjer sig framåt o det tycker jag är direkt obehagligt. Det är jobbigt när man blir svullen o får ont i lederna. Det fick jag ett tag efter min grav sist. Och jätteont i lederna. Men det gick över när jag slutade att amma efter drygt 5 mnd. Men det påv verkligen hela ens liv. 
    Jag har mkt sammandragningar igen. I lö var jag näst intill soffliggande hela dagen. Och då får jag såklart flachback på hur det ska bli för Arvid efteråt. Han vill ju vara ute på gatan o leka med barnen. Samtidigt så blir jag jättestressad om jag inte kan vara ute med honom då. 

Lycka till på ons nu!! Jag håller alla tummar jag har för att du får snitt beviljat.

Precis i smb med Arvids födsel hade vi hantverkare här som byggde ett litet hus på vår tomt. Och min sambo var väldigt engagerad i detta. Dom sov inte här utan i en husvagn en liten bit från vårt hus och vi stog för mat o dryck. Det var sjukt stressande. Och bygga hus är ju ännu större. Hoppas att det kommer att gå bra för er. 

Hörs snart igen! KRAM

• anlo24
    Piken skrev 2014-04-09 16:14:28 följande:
    Äntligen är det klart, snitt planerat till den 20/5, så glad att slippa lägga ner mer energi i det. Tack för allt stöd tjejer.

Åh vad skönt! GRATTIS Då har du BF en dag efter mig. Var det en bra läkare? Kram
  • anlo24
    Pemberly skrev 2014-04-09 23:23:14 följande:
    Ultraljudet idag gick bra. Läppen var hel och fin. Jag fick dock ligga där på britsen ganska länge för bebisen höll upp båda händerna för ansiktet och rörde sig mycket så det tog ett tag innan läkaren fick tillräckligt bra bilder
    Så skönt Pemberly! Hoppas allt är bra med dig o familjen Glad påsk. Kram
  • anlo24

Piken. Usch vad jobbigt att du är så svullen. Jag hade så efter Arvid o vet hur hemskt det är o hur ont det gör. Hoppas verkligen att jag slipper det denna gång. Men jag vet att det berodde på amningen förra gången. Dessa hormoner ställer till mkt i kroppen. Skönt att det gick över snabbt förra gången för dig, då borde det göra samma denna gång. Men det är en liten tröst ibland när det är här o nu som det är jobbigt. Hoppas att det löser sig snart med din jobbsituation. Hur länge till är det planerat att du ska jobba?

Jag går upp med mitt arbete nästa v. Ska bli så skönt att få tid o fokusera på detta nu. Har 3.5 v kvar då. Känner ett behov av att få boa o träffa vänner. Jag har haft en urjobbig svacka mentalt nu sista tiden. Känt mig helt mentalt utpumpad. Och otroligt ledsen. Men nu har det vänt igen. Mkt tankar o funderingar. 

Hur mår ni Cahela? Har ni fått komma hem?

Hoppas att ni alla får en härlig påsk. Många kramar

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen