Vi på CvL fortsättningen
Cahela
Anledningen till att jag vill ha snitt är att jag tyvärr har alltför många vaginala förlossningshistorier i min nära omgivning som inte har gått bra. Där barnen fått motorikproblem just på grund av den syrebrist de fått i samband med förlossningen. I ett fall höll barnet på att stryka med helt och då var snitt inte ett alternativ heller eftersom han hade gått för långt ner men ändå inte kom ut. Om de snittat och dragit ut honom åt andra hållet hade de kunnat bryta nacken av honom istället men faktum kvarstår ff att han drabbades av livslånga men pga förlossningen.
De säger ju att de allra flesta förlossningar går bra men jag har hamnat på andra sidan marginalen tillräckligt många gånger för att våga tänka att det inte händer mig.
Däremot har jag aldrig hör om ett snitt som gjort att det blivit komplikationer med barnet.
Nu ska jag naturligtvis inte rusa iväg men om jag kommer så långt som till en förlossning så SKA bara barnet ut på säkrast möjliga sätt.
Min bror fick höra av deras sköterska att snitt absolut var det säkraste just för barnet men att det kunde bli komplikationer för modern om de skulle ha fler barn och i detta fall så satsar vi först på ett barn. Att planera för fler känns bara befängt.
Jag kanske ändrar mig under tidens gång men eftersom mitt förtroende för hela sjukvården är lika med noll så känner jag naturligtvis ett stort behov av kontroll.