Inlägg från: Särlan |Visa alla inlägg
  • Särlan

Vi på CvL fortsättningen

Anlo24: kul med en plan! Känner igen det där. {#lang_emotions_smile}Och vad bra att du kan klämma in en FET däremellan. Det kanske är allt du behöver och du blir gravid med en fryst liten en, men det är alltid lugnande att ha en backup plan. Och så är det som du säger, skönt att inte bara låta väntemånaden gå till spillo och känna att man gör något under tiden.

Hur många frysta hade du?

/S

• Särlan
    anlo24 skrev 2010-03-29 11:02:23 följande:
    Hej smassk! Jag har nu pratat klart. Vad söt du är :) Verkar vara uppbokade v 18 men tror inte v 19 är helt kört. Ring direkt o kolla! Vad gäller provsvaren så tror jag att du får be om dom när du ringer. Jag har inte fått nga provsvar varken från CVL eller landstinget. Lycka till nu.
    Pratade just med CvL. Det är så himla trevliga tycker jag.{#lang_emotions_flower} Iaf så gav dem mig de provsvar de hade på tel, fast de jag ville veta LH och FSH samt AMH hade inte kommit in än...så allt jag vet är att jag inte har HIV eller HepC vilket jag liksom redan kände på mig!{#lang_emotions_wink}

Ska ringa på torsdag för då lär de ha alla provsvar. Är intresserad som bara den av dessa för när jag senast gjorde IVF var sju år sen var jag ju mycket yngre och vill gärna veta om jag kommer vara lika lättstimulerad nu som då. Och så vill jag veta om min relativt låga dos menopur kommer justeras såklart (har dosen 150IE och 75 IE varannan dag).

Hur som helst är det inte omöjligt, enligt CvL att sprutstart blir sista april eller första maj och då blir ÄP vecka 19. Men eftersom de inte vill starta sprutor söndag, måndag, tisdag så kan det annars bli den 5 maj om mensen dröjer och det är fullt på kliniken och då blir ÄP v 20.

Så så är det!

tjorven01: Härligt med ett givande besök. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag i ENgland alltid fått två eller tre embryon tillbaka. Känns så hemskt att man kasserar så många embryon när risken för tvillingar i så många fall är så liten.

/S
  • Särlan

Hej på er och godmorgon!

Embla: Tråkigt att läsa att dina äggstockar reagerade så trögt på Menopur. Men nu efter doshöjningen tar det nog fart ska du se...du nämnde själv någon gång att det brukar vara lite segt i starten för dig. Håller tummarna. Om du ska kolla tillväxten av äggen på påskafton får du väl kalla de växande äggen för påskägg hädanefter!{#lang_emotions_dreamer}

Grattis Suza och alla andra till plus! Vad roligt! Vi behöver läsa mer såna goda nyheter och jag hoppas på många fler plus framöver. Det är nog den bästa känslan i världen att se det där plusset efter så mycket kämpande. Efter själva ögonblicket då man har sin bebbe på magen efter förlossningen då. {#lang_emotions_smile}

Jag funderar lite på när jag ska hämta ut medicinerna? När brukar ni andra. Hämtar ni ut alla mediciner på samma gång eller väntar ni med injektionerna? Hur förvarar ni dem? CvL tycker man ska ha i kylskåpet eller svalen men egentligen är det ju bara Pregnyl som ska förvaras under 15 grader C. De andra håller sig bra bara det inte blir varmare än 25 grader så det känns lite onödigt att klämman in dem där med mjölken och smöret {#lang_emotions_laughing}

Imorgon ska jag ringa CvL och få reda på mitt FSH, LH och AMH. Beroende på om provsvaren är bra eller inte tänker jag ifrågasätta min dos på Menopur som jag tycker är väldigt låg (150IE och 75IE varannan dag). Normal startdos enl. FASS är 150-225IE (vad skadad jag är av att vara sjuksköterska märker jag, som ifrågasätter så mycket...hihi...de kommer bli trötta på mig...hihi.

Ha det bra alla!

/S

• Särlan

Anlo: Ja, vi ssk är ju inte helt ovana vid att föreslå doser och sånt själva till läkarna ibland. :) Dessutom har vi mycket kunskap om hälsa och medicin och iaf jag har erfarenhet av att läkarna inte alltid tänker till så väldigt mycket alla gånger, så det kan vara lite svårt att släppa kontrollen helt. hihi.

Jag har startdag 16 april med sprayen (dag 21) men med tanke på påsk och beställningstider vill jag gärna ha den ordnad snart. Så jag gick till apoteket alldeles nyss och, som förutspått, skulle de behöva beställa in alla mediciner. De ska tydligen vara klara att hämta redan imorgon, tidigast 16.00, så jag kanske hämtar ut allt på en gång för att ha dem nu när de ändå har beställt in hela köret. Känns ganska tryggt att ha allt på plats även om det är en lång stund tills jag behöver alla meds. Lägger nog enbart Pregnylen i kylen (om jag inte väntar med att hämta ut just den), de andra ska ju klara sig i rumstemp så...

Hur vanligt är det förresten att börja på dag 21? De verkar ju variera lite grand det där.

Ha det bra alla!

/S

• Särlan

Tack anlo och cah för era svar! Jag brukade börja på dag 21 mina andra behandlingar också, men här har jag läst mig till att vissa börjar dag 19 t.ex om man har kort cykel eller oregelbunden cykel, och det kan jag ha. Men jag litar på att det blir ok. :)

Jag ringde CvL angående provsvaren idag (äggreservprover). Jag var superintresserad för jag är ca 8 år äldre nu jämfört med förut när jag gjorde behandlingarna och var så lättstimulerad. Ville veta om jag hade goda förutsättningar att vara det den här gången också (fyller 35 denna månaden...den magiska gräsen... :P).

I alla fall var det goda nyheter. :) Jag har läst mig till var värdena ska ligga och det ser mycket bra ut:

-FSH på 5,2 (ska vara under 9 för att vara normalt, under 6 är utomordentligt! :D)

-AMH 5,7 (om det är över 3 har man mycket goda chanser till bebbe och mycket bra äggreserv) :)

-LH var 3,6 (under 7 är normalt)

-TSH 2,14 (mellan 0.4-4 är normalt)

Är man lite intresserad av att jämföra sina egna värden kan ni kolla den här länken som jag hittade: 

www.fertilityplus.org/faq/hormonelevels.html

Det känns bra att höra att mina värden är så pass bra! Hade gått och nojat mig om att de skulle vara dåliga nu när jag är så "gammal"! hihi

Glad påsk! (Undrar om det kommer några påskkärringar idag?)

/S

• Särlan

Glad påsk! (Usch vad tidigt jag är uppe).

CurlyRed: ÄP är inte samma dag som ägglossning i en vanlig cykel utan styrs av ägglossningssprutan som man tar en och en halv dag innan ÄP. Man brukar spruta med Puregon i 10-12 dagar ca, men det varierar. Om du inte har möjlighet att vara ledig v 15 kan du börja med sprutorna några dagar senare kanske, och spraya lite längre innan du börjar. Det borde inte vara något problem. Ibland måste man spraya lite längre innan man börjar för att passa in med klinikens tider, så det borde ju. :)

Vad gäller om apoteket: jag fick varorna nästa dag för de hade de inte på lager när jag gick dig. Det kan ta 2-3 dagar för beställningen att komma in. Men jag tror vissa apotek har varorna inne, speciellt apoteket på sjukhus, som brukar vara välsorterade (t.ex huddinge sjukhus, där man ju har en feritlitetsklinik). Du kan också ringa och fråga ett visst apotek om de har Puregon eller beställa så de tar in det åt dig.  Då kan de säkert berätta när de kommer få in varan.

Embla:Hoppas det går bra idag för digidag på VUL och att du bär på massa påskägg fyllda av potentiella bebisar! :)

Ha det gott alla!

/S

• Särlan

Embla:Kul att det händer något nu men jobbigt att du har det besvärligt med att sitta.
    Fast oroa dig inte för att det händer för mycket. Jag känner alltid av äggstockarna och brukar tycka det gör rätt ont, men det behöver inte betyda överstimulering. Det är normalt i de allra flesta fall.

Myran: välkommen tillbaka och lycka till på onsdag! Jobbigt att få UVI efter ÄP. Kanske kan du få antibiotika i förebyggande syfte om du har en tendens att råka ut för det? Jag brukade få det  efter ÄP eftersom jag fick en infektion en gång. Håller tummarna om fler ägg än ett! Har de sett hur många äggblåsor du har?

Curly: Bra att du fick tag i medicinerna. Trodde inte det skulle vara ett problem. När blir sprutstart tror du då? Du har väl sprayat ett bra tag nu?

Vad gäller mig så ringde Dr Brodin idag och pratade om mina provsvar som ju var riktigt bra, tyckte han med. Han tyckte inte att dosen Menopur skulle höjas eller sänkas utan vi kör på 150IE/75IE som planerat men kommer nog göra något/några extra VUL för att hålla ordentlig koll på läget så jag varken blir under- eller överstimulerad.

Var dum nog och satt och läste gamla dagböcker idag från tiden då jag senast försökte med IVF (eller ICSI var det då) år 2001-2002. Jag skrev dem för mitt blivande barn så de skulle få veta hur mycket de var efterlängtade och på vilket otroligt sätt de blivit till. Det var däremot riktigt deppigt att läsa hur dåligt jag mådde då för jag hade så många komplikationer (två livshotande) och jag verkade så ledsen. Det mesta som kunde gå fel gick faktiskt fel. Hade helt glömt att jag en gång väntade på mensen i 60 dagar och att jag fick dränera en cysta en gång som jag fått pga sprayen och att jag även fick avbryta ett FET då livmodershinnan bara inte växte på sig. Man har förträngt mycket och det var väl egentligen bra. Detta med IVF är verkligen en riktig påfrestning och jag undrar ibland vad jag egentligen har gett mig inpå som gör detta igen...så många upp och nervändningar man var med om.

Men i slutändan lyckades jag ju och jag tänker göra det igen. Har en sån enorm längtan efter ett barn med min nya sambo.

Nä, nu får jag rycka upp mig!

Ha det bra alla!

/S

• Särlan

Embla: Fasen vad besvärligt. Blir ledsen för din skull. Att det ska krångla så. Jag tyckte det verkade som du skulle få en bra äggskörd för så lät det ju. Varför sjunker östradiolvärdet så där? Fick du någon förklaring av läkarna? Tänker på dig och hoppas verkligen att du kan börja på nästa mens med korta metoden. Om du hade massa äggblåsor idag lär väl mensen inte komma så fort, det kan nog dröja en till två veckor, eller? Kanske inte när hormonvärdet gått ner sådär iofs... :( Men jag håller tummarna. Jag börjar med sprayen om 6 dagar och kanske blir det så att vi följs åt i nästa cykeln om mensen vår kommer ungefär samtidigt.

Myran: Jag blev gravid med embryon som inte gavs stor chans att överleva alls och som hade färre celler än de borde, så ge verkligen inte upp! Håller tummar och tår!

Curly: grattis till sprutstart! Det tar nog en vecka till innan du börjar känna något som de andra säger. Men ibland känner man inte så mycket alls.

Vet du varför du träffade läkaren samma dag som sprutstarten? Jag vet att när jag gjorde IVF förut ville läkarna göra VUL innan sprutstart men det verkar inte vara rutin på det nu. En gång fick jag skjuta upp sprutstart och dränera en stor äggstockcysta först, och en sådan cysta skulle ju inte upptäckts om inte jag hade gjort VUL innan sprutstart. Så naturligtvis är jag lite orolig för detta nu... Suck. Man oroar sig nästan alltid över något i IVF-svängen.

Ha den fortsatt bra helg allihop. Kallt här i Älvsjö (där jag bor) idag. Kanske borde dra till trädgårdsmässan i närheten som Curly...för att få uppleva lite vårkänslor! :)
    /S

• Särlan

Välkommen Dahlia! Fruktansvärt att läsa om vad de har gått igenom och du har mina sympatier. Jag var också inne och läste på din blogg (som Embla), så ger mig tillkänna också. Det var rörande läsning och jag kan inte annat än önska dig all lycka till med kommande behandling. Visst har jag varit med om en del riktigt hemska saker i den här IVF-svängen men att förlora ett barn på det sättet du gjorde måste vara ännu värre.

Själv startar jag spraya Synarela på fredag. Suck, den där sprayen tycker jag inte så värst mycket om, men vad gör man inte... Jag har också preliminär ÄP v. 20 så vi det ser ut som du, jag och Embla kommer ligga ganska lika i behandlingen. Bra och kul att följas åt här tycker jag. :)

Ha det bra alla. Solen skiner och det är så sköööönt!

/S

• Särlan

En gång valde jag faktiskt att istället ta injektioner med buserelin för att slippa nässprayen. De fungerar på samma sätt, bara olika administeringssätt. Men det var när jag var tvungen att spraya fyra gånger om dagen. Det är jätteskönt att det bara är två gånger om dagen man måste stå ut med eländet denna gång.

I övermorgon börjar jag i alla fall med sprayandet. Både spännande och jobbigt. Jag är som du Dahlia: oroar mig en massa för missfall eller annat hemskt som man ju vet kan hända och faktiskt har hänt. Undrar om man egentligen inte är riktigt klok...Antagligen inte...Haha.

/S

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen