• pp08

Vi på CvL fortsättningen

hejsan. Tittar bara in. Vi gjorde våra behandlingar 2008 och fick en flicka sommaren 2009. Börjar nu hemmaverkstaden,men om det inte fungerar kommer vi nog tillbaka till CvL och hoppas våra små har överlevt i frysen. Lycka till allihoppa!

• pp08

Även vi gjorde våra 3 IVF försök hos P.T (inom ett halvt år)  2 långa och 1 kort (som resulterade i en lyckat graviditet). Nu försöker jag få ordning på menscykeln och ÄL (som tyvärr är fortfarande lite rubbat eftersom jag fortfarande delammar efter 10 månader). Om eget hemförsök inte fungerar får vi satsa på syskonförsök. 2 embryo väntar på oss i frysen.

Vad tråkigt att höra att din son inte överlevde Dahlia79. Hur mycket för tidigt föddes han?

• pp08

Dahlia: ja , tyvärr måste jag sluta helt med amningen inför syskonförsök. Vi försöker hemma nu först (kanske fram till sommaren). Amningen gör att kroppen producerar mera prolactin, som påverkar lutealfasen (tiden mellan ägglossning och mens) och den kan bli kortare. Det betyder att man blöder ut slemhinnan tidigare och har man då ett befruktat ägg, hinner det inte fästa/implantera eller sköljs bort med slemhinnan.

• pp08

Dahlia; jag vet inte hur länge man ska vänta för att prolaktinet går ner, men jag kan tänka mig att det går ganska fort; typ ingen mjölk kvar = inget förhöjt prolaktin. Jag har inte haft en kort lutealfas förut (har ju kollat flera gånger innan grav. med ÄL test). nu gäller det i alla fall ha koll på ÄL och mens i  några månader/någon månad till.

Kan du börja på en gång nu med behandlingen (nedregleringen?) efter förlossningen? Eller gör nedregleringen att din kropp hamnar i normal hormonbalans igen?? Om du skulle bli gravid igen antar jag att du kommer att stå under extra kontroll av läkaren/spec. mödravård?

Skönt att du kan vara hemma en månad till, du och din familj lär behöva det. Jag kan tänka mig att det också är svårt för dina barn som också var inställt på en lillebror. Kram och lycka till med framtiden behandling!

• pp08

CurlyRed: vi gjorde enn tuff vandring utomlands (2 dagars, flera mil om dagen) efter några enstaka ruvningsdagar. Vet inte om det var just det som fungerade...men vi lyckades och jag blev gravid vid det försök!

Tog det lugnt vid de tidigare försöken och då fästte ägget inte.

Lycka till!!

• pp08

Myran: det kan ju vara så att ena ägget har fäst och det andra blöder ut. CvL kan ta ett blodprov och se om hcg värdet fortsätter att gå upp (blodprov på 2 olika dagar).

För att få ett positivt grav.test måste ett ägg har fäst; det kan vara för tidigt att se något på ev. VUL, så jag antar att du får avvakta några dagar och ta nya grav och/eller blodtest.

Lycka till!!

• pp08

Curly Red: vänta några dagar till. Man ska ju testa på RD14, just eftersom man oftast har för låg värde av hcg att kunna detekteras tidigare. Tyvärr kan ju mensen komma lite senare pga progesteron vagitorierna, så man får tyvärr vara lite längre i ovisshet.

Lycka till, hoppas det blir pluss endå.

Jag själv testade positivt (enda gången i mitt liv ) och då var det redan på RD10, men strecket var väldigt svagt och det dröjde många dagar till innan det var ett riktigt bra streck!

"Strecket" är nu en livlig tös på snart 11mån och jag hoppas få uppleva ett nytt streck inom kort, hade ÄL i helgen och hoppas att jag INTE får mens denna gång. Vi fösöker med "hemma-syskonförsök) Tror dock inte att vi har lyckats eftersom jag fortfarande ammar och det kan trixa till det hela....(har de senaste månaderna tom fått mens 1 vecka efter ÄL!)  Jag håller på att avveckla amningen och om vi inte lyckas ska vi tillbaka till CvL efter sommaren och försöka väcka till liv något av våra 2 embryon i frysen.

• pp08

Anlo: jag skulle testa om jag var dig, bättre att testa för tidigt än att missa ÄL. Man kan ha ÄL vid olika dagar i olika menscykler.

Jag ammar fortfarande och har nu en senare dag för ÄL, och även en kortare period fram till mens. Hade nästan gett upp när jag inte fick ÄL inom vanliga ramen och märkte sedan ökad flytning, testade och det var ÄL!

• pp08

Curly: tråkigt att du fick mens i alla fall. Hoppas det blir bättre med FET.

Även vi har mindre tur med hemmaförsöken...mens   ska väl försöka nästa månaden/månader igen; samt sluta helt med amningen. Det får väl bli FET när de öppnar igen efter sommaren, tror inte vi hinnar innan sommaren.

• pp08

Vi kör med ännu ett hemmaförsök denna månad   Har slutat amma helt nu så vi borde ha bättre chanser. Har redan märkt att ÄL kom lite tidigare (mera som vanligt) och hopppas därmed också lite längre lutealfas (mellan ÄL och mens) så att eventuellt befruktat ägg finns kvar och inte "spolas" bort med mensen i förtid. Så idag och imorgon ska vi mysa (Under sista amningstiden och hemmaförsöken fick jag mens redan 1 vecka efter ÄL ).
    Fungerar det inte denna månad heller, får vi fortsätta försöka under sommaren och blir det syskonförsök men något av våra 2 embryo som finns kvar hos CvL.

Lycka till alla andra som väntar, kämpar, ruvar, sprutar, etc.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen