Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

I det här landet, ja!

En väldigt stor del av befolkningen dricker kaffe och ser det som ett måste så även om man inte dricker själv så borde man veta hur det tillagas.
    Sen är det ju inte så avancerat så att kunna det är ingen konst.
    (För visst menar du tillagning av kaffe oavsett om det bryggs eller kokas?)
  • Danitra
    Themis skrev 2010-01-02 14:55:41 följande:
    Jag bryr mig inte om vad ni tycker: Men om nu festen är i vårt hus, ska gästerna behöva sätta på kaffebryggaren? Jag tycker det är lite mysko... Danitra: Jag håller helt med om att det är Norden vi talar om nu i första hand, alla är ju inte lika kaffegalna som vi. *kramar kaffemuggen*
    Jag kan vara lite påverkad av att min far ansåg att kaffebryggning var en så viktig kunskap att han såg till att jag kunde göra det själv innan jag fyllt fem år. Gott blev det också.
    Men jag tycker ändå att det är basic knowledge, jag tar för givet att alla kan faktiskt.
  • Danitra
    Burberry skrev 2010-01-02 14:59:25 följande:
    Vanligt bryggkaffe klarar de flesta väl av att fixa till, och det bör man väl kunna. Men olika specialkaffe och avancerade maskiner, nej de behöver man inte kunna.
    Precis.
    Att mäta upp vatten i kannan, hälla i behållaren, sätta filter i hållaren och skopa upp rätt mängd pulver - det är ju inte rocket science.
  • Danitra
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-01-02 15:02:12 följande:
    Finns de som inte ens kan koka ägg. Utan att de tycker att det är så avancerat.
    Koka ägg är svårt i jämförelse. Jag tycker faktiskt det är lite krångligt och då är jag ändå rätt hemma i köket.
  • Danitra
    Odeys skrev 2010-01-02 15:03:01 följande:
    vi hamnar snabbt i en definitionsfråga om vad "att kunna" innebär. Att ha kunskap om ungfär man brygger kaffe är inte samma sak som att göra det bra. Inte heller är det säkert att man kan hantera att rosta och mala bönor själv. Jag dricker inte kaffe och kan därför inte uttala mig om det jag totar ihop är drickbart. Jag har väldigt nördiga kaffevänner som maler sina egna bönor -å andra sidan är de sämst på té. Sist en av dem försökte lyckades han pricka kranen med det bräckta vattnet... =D
    Självklart förväntas man inte kunna allt om kaffebryggning. Precis som jag inte kan mycket om te eftersom jag aldrig dricker det.
    Men jag vet att principen är att man hettar upp vatten och stoppar ner teblad och det kan jag också klara av att göra om en tedrickare kommer på besök.
  • Danitra
    Paddi16 skrev 2010-01-02 15:04:01 följande:
    Måste bara lägga till en kommentar att koka kaffe - nej det är inte allmänbildning i dagens läge men däremot att brygga kaffe är något alla borde klara av. Om det finns en vanlig hederlig kaffebryggare där man mäter vatten och sen skopor pulvet i ett filter, men om vi ska gå in på perkulator osv som börjar bli vanligare kan jag förstå att det är många som inte kan fixa kaffe...
    Jag tror att frågan avser bryggning faktiskt.
  • Danitra
    Mimmi P skrev 2010-01-02 15:07:06 följande:
    Kan man verkligen kräva att folk som inte själva dricker kaffe ska äga en kaffebryggare och kaffe bara för att ev gäster ska kunna få en kopp?
    Nej, men det är väl inte det frågan handlar om heller?
  • Danitra
    Themis skrev 2010-01-02 15:13:19 följande:
    LuMA: Vad baserar du det påståendet på? Sverige är fortfarande land nr 2 i världen på att dricka mest kaffe/invånare och år och jag har aldrig varit på en arbetsplats där inte minst 80% dricker kaffe flera gånger dagligen. Läs även här: www.kaffeinformation.se/templates/faq/Categor...#4970 Utdrag: Kaffedrickandet i Sverige minskade något under sista delen av 1900-talet men ökar igen under 2000-talet.
    Jag tror LuMa märker ord och syftar på att få idag KOKAR kaffe utan brygger.
  • Danitra
    LuMa skrev 2010-01-02 15:16:37 följande:
    Nej, jag märker inte ord. Jag svarade bara helt enkelt på TS fråga. Eftersom vi brukar koka kaffe här hemma mellan varven så var frågan inte alls främmande.
    OK. För annars är det ju så att många säger "koka kaffe" trots att dom syftar på att brygga.
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:17:45 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag dricker inte kaffe och hatar kaffe. Jag förstår verkligen inte varför jag skulle behöva lära mig att laga något bara för att det ska passa andra. Jag kan koka kaffe på specifika maskiner, så jag kan koka åt min man och på jobbet. Men generellt att kunna koka kaffe på en ny maskin? Nej.
    Jag hatar te (eller inte nu när jag är på smällen, men annars) men har ändå lärt mig hur man gör det eftersom det kan vara bra att kunna i ett samhälle där många dricker te.
    Att brygga kaffe är ju inte direkt svårt, samma princip appliceras på alla vanliga bryggare så jag ser det inte som så mycket begärt att någon som inte annars dricker kaffe ändå kan sätta på en kanna.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?