Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Skabbig skrev 2010-01-01 13:00:11 följande:
    Ja, eftersom jag anser att andra världskriget är beteckningen på våldet och inte på problemet i sig. Hade Tyskland och Japan vunnit kriget de startade hade andra världskriget också lösts med våld, men problemet (ett nazistiskt Europa, diktatur i Asien) hade förblivit olöst.
    Ja om man lägger på egna definitioner på problem så kan man ju få det till vad man vill. Som jag ser det så var problemet att Tyskland försökte ta över europa, lösningen var krig, alltså våld.

Men en annan fråga:
    Om våld inte kan lösa problem, kan diskussion då lösa problem? Om ja, vad är det som skiljer så mycket mellan dessa båda?
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 13:00:11 följande:
     Ja, men hur stor effakt hade upproret 1837 på självständigheten som kom över 140 år senare (Canada Act 1982)?
    De var självstyrande någon gång på 1860-talet och där hade upproren en del effekt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    idiblon skrev 2010-01-01 13:10:26 följande:
    Ja, precis som att "snälla sluta" skulle fungera för att få stopp på det hela.
    Ja, det fungerar bra vid massmord, våldtäkt och psykotiska yxmördare. Snälla sluta.

Ska nog ta patent på det och ta royalties varje gång en våldtäkt förhindras av att man säger det, tyvärr så antar jag att jag inte kommer att bli rik. {#lang_emotions_frown}
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lingonben skrev 2010-01-01 14:37:45 följande:
    Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.
    Har du lust att utveckla det där lite?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev följande:
    Är inte kristen själv, men den gylene regeln är en väldigt bra utgångspunkt när man skal förhålla sig till våld: "Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig"
    Den gyllene regeln är inte exklusivt kristen. Den har dels ett evolutionärt ursprung och dels så finns den i stort sett alla samhällen över hela världen oavsett om de har haft kontakt med kristendomen eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra följande:
    Du får gärna utveckla hur du menar med att rättigheterna skyddas av våld. Vem menar du det är som vill ta rättigheterna ifrån oss?
    Om du försöker inskränka min rätt till yttrandefrihet så är det ytterst min vilja att använda våld mot dig som skyddar den rätten. Jag kan säga till dig att du inte får inskränka min rätt men det spelar förmodligen ingen större roll för dig eftersom du fortfarande kommer att hindra min rätt att utrycka mig (förmodligen med våld). Detta kommer inte lösas utan våld, eller har du några förslag på hur det skulle gå till?

Innan dess så har vi våld som kan utövas av staten i form av straff mot dig för att du inskränker mina rättigheter. Detsamma gäller på en nationell skala. Idag har vi inte en stor militär kapacitet men vi har allierade (i lös betydelse) och tillsammans så är exempelvis EU eller västvärlden starka och skyddar gränser och rättigheter.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Plutteli skrev 2010-01-01 15:10:58 följande:
    Jag kan faktiskt inte komma på nått tillfälle där våld löser nått på riktigt...kortsiktigt kanske men inte permanent.
    Gäller detsamma om man löser ett problem på något annat sätt? Om nej, varför skiljer sig användandet av våld?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Skabbig skrev 2010-01-01 15:56:51 följande:
    Men låt oss säga att  någon försöker inskränka din yttrandefrihet utan att använda det minsta våld, utan bara genom att vara störande. Tror du att det är omöjligt att lösa problemet utan att du använder våld?
    Nej då går det ju att lösa på andra sätt. Det ska lösas på andra sätt.

Men det säger ingenting om att våld kan lösa problem eller om att rättigheter ytterst skyddas av våld.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Quintus Zebra skrev 2010-01-01 18:23:14 följande:
    Samhället gör självklart rätt eftersom mannen bröt mot vår nuvarande lag. Domstolen hade inget val aannat än att fälla. Så örfilen kanske var en kortsiktig lösning, men i förlängningen så var det ju ingen bra lösning för den kostade honom ju ganska mycket.
    Ja där är ett exempel där våld aldrig kommer att lösa problemet. Problemet är helt enkelt av den art att våld inte kan lösa det (mer än om man pratar om att döda ungen, men det har nog ingen föreslagit som en vettig lösning).

Som jag ser det var det inte ens en tillfällig lösning mer än i den allra bredaste meningen (om 13åringen lämnade platsen efter).
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?