Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Kan våld vara en lösning?

rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:02:25 följande:
    Varför skulle en från Hells Angels cykla runt på en golfbana för? Visste inte att det finns en generell syn på att kvinnor är dumma, inte pensionärer heller för den delen utan jag i min enfald trodde att det var personers HANDLING som visade om de var uppenbart dumma.Men sunt förnuft kommer man långt, kanske använda det?Värt att prova, du kommer itne förlora någonting, snarare vinna God fortsättning!
    Missuppfattar du mig med vilje?

Läs gärna om det jag skrev och svara, för jag är nyfiken på vad du menar.

Du menar alltså att det skall finnas en klausul i lagen som gör det okej att slå någon om personen gör något "dumt". Du tycker alltså att en 18-årig kille skall få slå en pensionerad tant om killen tycker att tanten är dum?
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 13:26:22 följande:
    OM hon är dum (gör sönder annans egendom på pin tji, öppet skriker skällsord på människor som egentligen bara gör sitt jobb, vägrar anpassa sig till de rådande reglerna etc) och inget annat hjälper så sitter en örfil finfint.Fast att lägga det ansvaret i en oerfaren tonårings händer är nog inte det bästa men vet han vad han gör, vilka grunder han står på  och varför och dessutom kan stå för det så finns säkert de undantagen då det går bra att låta en tonåring ta det beslutet.Om alla hjälptes åt att hålla ordning så hade det sett bättre ut än att genom ogenomtänkta lagar låter överjävliga skitungar komma undan och straffa den som genom sunt förnuft gör helt rätt så hade vårat land sett bättre ut.
    Jag tycker lagen är ganska bra som den är. Det är jättebra att alla är lika inför lagen. Det skall inte vara mer okej att slå barn än vuxna. Det skall inte vara tillåtet att slåss om man inte är hotad av våld. Däremot så anser jag att vissa domar är för hårda. Självklart måste man få ta tag i en person som beter sig helt okontrollerat.

För mig är det uppenbart att det INTE är sunt förnuft att bryta mot lagen och vara feg nog att slå någon som är mindre...
  • Quintus Zebra
    lövet2 skrev 2010-01-03 08:55:25 följande:
    Ja, våld kan i bland vara lösningen för barn som trakasseras av andra barn. Om det barn som är utsatt någon gång slår tillbaka i stället för att vika sig, så händer det ofta att de andra barnen slutar bråka. Det är inte lika kul att ge sig på någon som försvarar sig ...
    Men är det så på riktigt? Eller är det en myt?

För egen del så blev jag kanske aldrig mobbad direkt, men jag slogs nästan varje rast och blev trakaserad av ett äldre gäng i 6 år. Och anledningen till att detta startade var att jag slog tillbaks med en gång. Och eftersom jag slog tillbaks hårt så var dom alltid flera stycken och dom hämtade kompissar som var fem år äldre än oss...

Och jag har sett andra mobbningar som snarare har blivit värre av att någon slår tillbaks.
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-03 08:11:52 följande:
    Varför skulle en senildement vara uppenbart dum? Mår du inte bra eller?Sunt förnuft, använd det någongång, det kan gagna dig
    Dementa är väldigt olika. Men dementa kan bli elaka och till och med våldsamma.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 14:36:19 följande:
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.Olika situationer- olika lösningar.
    Självklart kan våld lösa problem, men oftast finns det bättre lösningar.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 17:29:41 följande:
    ok...så det är ok att tex. sparka någon mellan benen för att skydda sig själv, men inte att örfila någon för att de gått för långt och kränkt din integritet via verbala medel när övriga åtgärder inte fungerat (typiskt på en skolgård t.ex.)?
    Det där ju en subjektiv etisk fråga. Det finns inget rätt och fel.

Själv tycker jag att det kan vara förståligt att folk brister om de trakaseras verbalt, men jag anser inte att det är rätt. För mig är våld endast okej som sista utväg i en nödvärnssituation.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 14:36:19 följande:
    Jag skulle nog våga påstå att det ibland funkar med att slå tillbaka och ibland inte.Att säga att våld aldrig är lösningen är felaktigt, men likaså att våld alltid löser problemen.Olika situationer- olika lösningar.
    Absolut.

Men jag tycker inte om att slenterianmässigt säga till mobbade barn att slå tillbaks, för det finns många exempel på att det gör situationen mycket värre.

Och jag uppfattar det som att det finns en väldig övertro på våld som problemlösare, vilket inte är så konstigt när man tänker på att vi hela tiden via film/TV/nyheter/sagor/böcker övereröses av historier där våld löser problem. Och jag anser att om man studerar dessa historier nogrannnare så är det ganska få situationer där våld faktiskt är den bästa lösningen. 
  • Quintus Zebra
    lövet2 skrev 2010-01-03 14:51:18 följande:
    Jag har sett det fungera många gånger, men då har det inte rört sig om regelrätt mobbing. Snarare en enstaka unge som trakasserat ett eller flera andra barn, eller några stycken som liksom prövat sig fram till vilka som gick att trycka ner.
    Okej, då förstår jag. Mina erfarenheter är som sagt snarare de motsatta.
  • Quintus Zebra
    Pormoicheia skrev 2010-01-04 00:06:50 följande:
    Det där var mest bara ett inlägg efter uttalndet om att "våld i självförsvarssyfte" inte kan kallas våld.För mig handlar det om att situationerna är olika snarare än att våld är mer eller mindre våld i olika situationer.

Ett problem i diskussioner som denna är ju att olika ord har olika värdeladdning för olika personer.

Ser man våld som ett negativt ord så vill man kanske inte kalla självförsvar för våld.

Ser man på ordet våld som helt neutralt eller till och med positivt så är det inte konstigt om man som TS retar sig på utrycket: "Våld löser inga problem".

Men jag uppfattar det utrycket som ett politiskt slagord snarare än en sanning. Det finns en stark politisk vilja hos många att minska våldet i samhället, och i strävandet efter att göra gott kan jag tycka att en viss naivitet kan vara vacker. 

• Quintus Zebra
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-03-18 13:07:07 följande:
    Kan våld vara en lösning?Absolut, se bara på kamelknullarna i Afganistan, dom har lite svåt att at till sig FN's fördömanden av deras aktiviteter. För vissa är bly i hyfsad hög hastighet enda lösningen. Så är det bara...........För undvikande av missförstånd är det nog fan bäst att jag förtydligar här.Kamelknullare = Taliban
    Det har mer eller mindre varit krig i Afghanistan sedan 1979. Vilka problem har allt detta våld löst?
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-19 20:54:55 följande:
    Våld i den bredaste meningen omfattar exempelvis försvaret och polisen, de använder våld och hot om våld för att utföra sina uppgifter. Här löser våld problem som inte kan lösas på något annat sätt.Att bli våldtagen kan ju ses som ett problem, detta kan mycket väl lösas med våld.Om man med lösning menar att våldtäktsmannen inte ska gå till ett annat offer, som några har argumenterat för, så är våld möjligen inte en lösning.
    Självförsvar kan ju som sagt vara nödvändigt i vissa fall och självklart kan våld lösa problem. Frågan är ju snarare om det är ett bra sätt att lösa problem.

Jag håller ju inte med om att försvaret och poliser löser problem med våld som inte går att lösa på andra sätt. Vilka problem skulle detta vara?

Dom länder som har låg brottslighet och som inte varit varit inblandade i krig på länge är ju t.ex. sällan de länder som har mest våldsamma  och/eller störst mängd poliser och störst arméer.
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 15:13:15 följande:
    Några exempel kan vara att arrestera personer misstänkta för brott, låsa in dessa personer i väntan på och även efter rättegång. Polisen gör dessa saker då de utsetts av staten att utföra dem och därmed bruka våld å statens vägnar. En del av det som kallas en självständig stat är den exlusiva rättigheten att bruka våld inom det egna territoriet. Inga andra aktörer äger denna rätt som finns för att staten ska kunna utöva kontroll och upprätthålla de lagar som finn inom territoriet.
    Svenska staten är inte de enda som får bruka våld. De får enbart bruka våld när det är berättigat. Varje medborgare ha samma rätt att bruka berättigat våld (t.ex. självförsvar).

Och du menar att det inte skulle kunna gå att arrestera folk och hålla folk inlåsta utan våld/hot om våld?
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 13:51:37 följande:
     i dagen samhälle anses det fult att tycka att våld kan lösa någonting trots att det hela tiden används för att lösa saker. det fungerar, men som sagt ensidigt. exempelvis talibanerna använder våld för att förhindra att kvinnor gör som de själva vill istället för att göra som talibanerna vill. alla kan se att det fungerar. det är inte samma sak som att det är rätt, varken moraliskt eller juridiskt.
    Håller inte med alls. Tycker tvärtom att våld som lösning fortfarande är gravt överskattat. Trots att det ganska sällan är våldet i sig som löser problem. 

Att våldet ofta skapar fler problem än det skapar ignoreras också.

Afghanistandebatten är ju ett bra exempel. Om man tycker att Sverige skall dra tillbaks sin minimala lilla trupp därifrån, så framställs man ofta som feg eller som att man lämnar det afghanska folket i sticket. Trots att Sverige garanterat hade kunnat göra större nytta om vi satsa lika mycket pengar på andra saker.

Stater som ser våld som den enda lösningen på problem finns det gott om. Sverige har historiskt sett haft en lite annan linje, och jag tycker att det är något att vra stolt över... 
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 16:25:35 följande:
    Ok. Svaret på ts fråga är dock fortfarande JA. Våld kan vara en lösning. Du svarar på frågorna-är våld den enda lösningen?-är våld trevligt?-är våld den moraliskt riktiga lösningen?Svaret på det kommer i nästa veckas avsnitt.
    Ja, våld kan vara en lösning. Men det är sällan en bra lösning om man överskådar alla konsekvenserna. Och det är gravt överskattat.

Eftersom jag i de senaste inläggen inte ens har berört om våld är trevligt eller moraliskt så är det knappast dom frågorna jag svarar på.
  • Quintus Zebra
    Esther M skrev 2010-03-20 16:18:34 följande:
    Och du menar att det inte skulle kunna gå att arrestera folk och hålla folk inlåsta utan våld/hot om våld?Om de inte är med på det, nej. allt man gör för att tvinga dem då är våld, oavsett i vilken form man väljer att utöva det.
    Är det inte bättre att vi håller oss till att definiera våld som det ordet normalt betyder?

Med den definitionen du gör nu har ju knappast staten våldsmonopol.

Arbetsgivare har rätt att använda olika medel för att tvinga anställda, föräldrar har rätt att tvinga sina barn till vissa saker o.sv.
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-20 16:23:13 följande:
    Quintus Zebra:Hur definierar du våld?
    Ungefär som wikipedia:

"Med våld avses ofta en handling som innebär att en eller flera personer medvetet tillfogar en annan person eller personer smärta eller kroppsskada med hjälp av fysisk beröring, att slå någon."

Fast jag innefattar ju att man tillfogar smärta eller kroppsskada med hjälp av någon form av vapen.

Jag innefattar inte heller hot om våld i ordet våld, men i denna diskussion förstår jag om det är relevant att även ta med det...
  • Quintus Zebra
    enny signatur skrev 2010-03-21 21:15:09 följande:
    Varför skulle det inte göra det? Definiera gärna våld föresten.
    Vet inte riktigt vad du syftar på. Våld definierar jag som sagt ungefär som i inlägg 217.
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-20 18:24:16 följande:
    Ja men då handlar det inte om att ett steg i framtiden är våld. Det är det i fallet med polisens gripande, den makten backas alltid upp med våld i slutändan, det finns alltså en möjlighet och en skyldighet att använda det våld som krävs för att lösa situationen.Kommer man inte med frivilligt så är våld nästa steg. Så är inte fallet med arbetsgivare och föräldrar (det kan vara men det är inte lagligt).
    Självklart KAN våld/hot om våld användas vid en arrest, MEN om polisens våld/hot inte är berättigat så är det olagligt.

Och frågan var om det ENBART går att arestera någon eller hålla någon inlåst med hjälp av våld/hot om våld?

Om polisen kom och knackade på nu för att arrestera mig, så är det inte hotet om våld som hade gjort att jag följde med dem. Jag skulle snarare följa med av respekt för systemet och respekt för sociala regler och för att motstånd mot polis skulle ge mig en anmärkning brottsregistret, som senare kan göra mitt och min familjs liv svårare på flera sätt.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?