Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Kan våld vara en lösning?

Självklart kan man lösa problem med våld, frågan är ju i fall det är etiskt försvarbart och ifall det skapar ännu storre problem i förlängningen. Och den intressantaste frågan är ju ifall det går att lösa problemen på ett bättre sätt utan att använda våld?

• Quintus Zebra
    ozapoza skrev 2009-12-31 12:59:24 följande:
    Jag tycker att den enda gången det är befogat är vid självförsvar. Annars håller jag med Namnam. Vore intressant att höra när du tycker att det är OK, TS.
    Håller väl egentligen med, men i diskussioner som denna brukar jag slänga in min personliga åsikt att det är både modigare och mer manligt att springa därifrån än att slåss (om man kan då, och det bara är man som hotas)
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2009-12-31 14:30:56 följande:
    Varför är det "såklart det bästa" att springa än att slåss? Om man nu bortser från att man är bättre på det ena än det andra för jag antar att det inte var därför du anser det vara det bästa.
    För mig är det svårt attförstå att någon som har lite koll på samtiden och historien inte kan avsky våld så mycket som jag gör. Jag förstår inte hur någon kan tycka ett slagsmål är meningsfullt, men vi ser ju alla olika på världen.

Jag anser helt enkelt att det alltid är fel att skada andra, t.o.m. personer som vill mig illa och hatar mig. Det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på. Ingen annan bestämmer om jag skall slåss eller inte. Jag tar helre en knäckt näsa än att slå någon. Men om jag känner mig hotad till livet eller om någon annan är hotad så
    är det en annan sak.
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2009-12-31 14:12:25 följande:
    Situationer där våld mycket väl kan vara det bästa och enda alternativet:Där ens frihet och andra värden är hotade, ett bra exempel är den amerikanska revolutionen, den skulle inte fått samma utgång om man inte tog till våld. Där man vill förhindra någon från att skada andra igen, exempelvis fängelse (här används våld i det utvidgade begreppet, tvångsmedel).Det många inte tänker på är att rättigheter som vi ser som självklara exempelvis rätten att säga vad man vill är i grunden och ytterst bevaras med våld.Självförsvar, även försvar av andra.
    Jag håller inte med om att fängelse är en form av våld. Jag håller inte heller med om att våra rättigheter försvåras med våld, snarare tvärtom.

Och visst är USA ett av få exempel där en delvis väpnad revolution var lyckad, men jag tycker nog att det i historien visat sig vara betydligt mer framgångsrikt med fredliga "revolutioner"/uppbrott från kolonier.
  • Quintus Zebra
    ozapoza skrev 2009-12-31 15:09:39 följande:
    Njae, du uppfattade mig rätt. Om jag är angripen (ensam) så skulle jag, om möjligt och om jag bedömer att jag kan komma undan, alltid välja att springa före att försöka neutralisera motståndaren. Jag är kanske feg eller något.
    Tycker inte du är feg alls. Varför skall man ta onödiga risker och riskera att skada sig själv och andra om man kan undvika det?
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:19:30 följande:
    Att ta en smäll ist f att själv använda våld fungerar ju när det är du själv som är under attack.Men om det är ditt barn? Din familjs egendom? Ditt land?Har du inte skyldighet att försvara den som är svagare än du? Eller låter du den svage få sin "näsa knäckt", hellre än att använda våld?
     Det har jag redan skrivit. Om någon annan var hotad så vore det
    en helt annan sak, då skulle jag självklart stanna och försvara dem. Hittils har jag i sådanna situationer lyckats prata mig ur det.

Ett land eller en egendom däremot skulle jag med största sannolikhet inte använda våld för att beskydda.
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:21:57 följande:
    Förlåt! Jag slutade nog läsa vid "det handlar om mina principer och dom ruckar jag inte på" Längre ner ser jag att du är beredd att rucka på dina principer om situationen kräver det...
    Nja, jag ruckar inte på mina principer. Jag anser att alla har rätt till självförsvar, men bara exakt så lite våld som situationen kräver.
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 15:26:46 följande:
    Vad skulle du göra om någon gör anspråk på din egendom eller ditt land, om angriparen är beredd att ta till våld för att få sin vilja igenom?
    För det första så tycker jag generellt att folk har rätt att bruka våld för att försvara egendom och land.

Men jag har betydligt högre krav på mig själv. Jag skulle personligen inte försvara mina egendomar eller "mitt land" med våld. Jag värdesätter mina principer mer än mina saker. Men jag skulle självklart bekämpa angriparen på andra sätt.
  • Quintus Zebra
    idiblon skrev 2010-01-01 14:17:11 följande:
    Om våld vore det enda sättet, då? En örfil så var saken ur världen, liksom?
    Jag kan inte se en situation där våld är enda sättet, men ge mig gärna ett exempel.

Men som sagt, om någon (eller något) jag älskar skulle vara hotat till livet och våld är den enda lösningen så är ju saken en annan.
  • Quintus Zebra
    lingonben skrev 2010-01-01 14:37:45 följande:
    Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.Någon som sett kattmamman tufsa till ungen när den inte gör som den ska ?Fast alla katter kanske då bär på trauman resten av livet, vad vet jag.Jag vet iaf att människan också är ett djur oavsett vad vi själva tycker om vårplats i naturen, vem vet, älgen kanske har samma höga tankar om sig självsom människan.Min salig mormor sa iaf:
    Människan är ett djur av många, och "uppfostringsmetoderna" skiljer sig åt enormt mellan olika djur. Och det är knappast så att alla djur "agar" sina barn.
    Tycker du i allmänhet att det är etiskt okej att efterapa naturen? Dvärgchimpansen är en av våra absolut närmaste släktingar. Bland denna människoapa är det vanligt att föräldrar och barn har sex med varrandra för att lösa konflikter.  Så då borde det också va okej då?

Är inte kristen själv, men den gylene regeln är en väldigt bra utgångspunkt när man skal förhålla sig till våld: "Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig"
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?