lingonben skrev 2010-01-01 14:37:45 följande:
Eftersom evolutionen har som bieffekt att barn slutat lyssna och föräldrar slutat orka tjata, överhuvudtaget, återstår väl bara naturens egen lösning.Någon som sett kattmamman tufsa till ungen när den inte gör som den ska ?Fast alla katter kanske då bär på trauman resten av livet, vad vet jag.Jag vet
iaf att människan också är ett djur oavsett vad vi själva tycker om vårplats i naturen, vem vet, älgen kanske har samma höga tankar om sig självsom människan.Min salig mormor sa
iaf:
Människan är ett djur av många, och "uppfostringsmetoderna" skiljer sig åt enormt mellan olika djur. Och det är knappast så att alla djur "agar" sina barn.
Tycker du i allmänhet att det är etiskt okej att efterapa naturen? Dvärgchimpansen är en av våra absolut närmaste släktingar. Bland denna människoapa är det vanligt att föräldrar och barn har sex med varrandra för att lösa konflikter. Så då borde det också va okej då?
Är inte kristen själv, men den gylene regeln är en väldigt bra utgångspunkt när man skal förhålla sig till våld: "Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig"