• Jennifer 060828

Styvbarn som säger mamma / pappa till er?!

Är det okej för dig eller din partner om styvbarnet/ barnen säger pappa / mamma?

Varför?

Varför inte?

Min dotter på 3 år och 4 månader säger pappa till min nya För honom gör det ingenting. Han tar henne som sin egen, och ser man dem tillsammans kan man tro att han är pappa till henne.

Han har två barn sen innan som dock är större och dem kallar mig vid mitt namn

• Svar på tråden Styvbarn som säger mamma / pappa till er?!
  • Luna29

När min dotter var två år, så kallade hon min dåvarande sambo för pappa men han hade två större barn så hon tog efter dem helt enkelt. I dag är hon 10 år och kallar min nuvarande sambo vid hans namn förutom om hon ska tala om hur bra han är, då säger hon världens bästa pappa :) Jag tycker det är ok och det gjorde mitt ex och min sambo med. Däremot tog min ex sambos barns mamma otroligt illa upp när hennes son sa att jag var den bästa extra mamman som fanns.

• nano

Finns det ingen biopappa med i bilden (som är aktiv förälder) så varför inte?

Jag brukar säga att jag har 4 föräldrar, 2 riktigt och 2 bonusar Men jag kallar mina bonusföräldrar vid namn och inte för mamma/pappa och har aldrig gjort heller.

• Mirakel händer

Min son säger pappa till min man. Vi tycker det är helt okej. Det har inte heller sonens biopappa heller. Han säger det är viktigt för sonen att han ska få säga som han känner. Ingen i skläkten har invändningar på detta. Tur det! Hade haft det hade vi struntat i det ändå.

Kims säger alltid att han har två pappor. Han är väl medveten om vem som är hans "riktiga" pappa. Han bor där varannan vecka.

Vi väntar vårat första gemensamma barn nu till sommaren. Så det känns bra att för oss alla att Kim säger pappa till min man. För det blir ju mera naturligt sen när vårat barn kommer.

♥Kim 950313♥ ♥BF 100704♥
  • Cecese

Min dotter som fyller 7 år om ett par veckor säger pappa till min man fast han inte är biologisk pappa, hennes biologiska pappa finns inte med öht. Vi blev tillsammans när hon var 2 år 4 månader men hon började säga pappa åt honom redan innan vi var tillsammans. Han är nämligen biologisk pappa åt min första dotter så när äldsta dottern sa pappa åt honom sa även andra dottern det. Hon vet att hon har en annan pappa också som hon inte träffar.

• TessaS

Nej, för mig skulle det kännas jättknepigt om min mans barn började kalla mig mamma... De har en mamma och det är inte jag...

• Celin

vi har sagt titel o namn, dvs mamma x och pappa y - vi har barn från varsina håll - och barnen säger antingen bara mamma eller pappa eller så får jag titel o namn ibland. Mina bonusar har en biomamma men min son har ingen biopappa så vi ville gör det enkelt för alla o det värmer att bli kallad mamma av hans barn också

• Myndighetschefen

Det känns som att det är mycket vanligare att "bonuspappan" benämns som pappa och gärna till biomammans glädje.

Men det är sällan man hör att "bonusmamman" kallas för mamma. Finns ju trådar på FL där dom flesta mammor skulle bli fly förbannade om deras unge kallas någon annan för mamma.

Kan det bero på fler biopappor som inte är närvarande i sina barns liv och att bonuspappan därför blir "pappa"

Ni mammor som låter era barn kalla bonuspappan för pappa, hur skulle ni ställa er in på om ert barn kallade bonusmamma för just, mamma?

• Cecese
    Myndighetschefen skrev 2009-12-21 15:54:40 följande:
    Ni mammor som låter era barn kalla bonuspappan för pappa, hur skulle ni ställa er in på om ert barn kallade bonusmamma för just, mamma?
    Det skulle aldrig hända eftersom hennes biologiska pappa inte finns med i bilden öht. Om han hade funnits med i dotterns liv så skulle inte min man bli kallad pappa utan då skulle hon ju ha en pappa som tar den rollen. Nu har hon inte bio.pappan med så då är det ju ganska naturligt att min man blir pappa, han är ju hennes pappa på alla sätt utom jusst biologiskt. Jag och maken har inga planer att separera utan vi vill hålla ihop resten av livet så till våra gemensamma barn kommer det inte några bonusföräldrar.

Men om maken och jag ändå skulle gå skilda vägar så skulle det inte vara ok att någon annan kallade sig pappa till barnen och inte heller att någon kallade sig mamma. Våra gemensamma barn har ju båda föräldrarna närvarande.
  • Mirakel händer
    Myndighetschefen skrev 2009-12-21 15:54:40 följande:
    Det känns som att det är mycket vanligare att "bonuspappan" benämns som pappa och gärna till biomammans glädje. Men det är sällan man hör att "bonusmamman" kallas för mamma. Finns ju trådar på FL där dom flesta mammor skulle bli fly förbannade om deras unge kallas någon annan för mamma. Kan det bero på fler biopappor som inte är närvarande i sina barns liv och att bonuspappan därför blir "pappa" Ni mammor som låter era barn kalla bonuspappan för pappa, hur skulle ni ställa er in på om ert barn kallade bonusmamma för just, mamma?
    jag skulle tycka att det är helt okej, att sonen kallar sin pappas nya för mamma. Men nu är det så att sonens biopappa lever helt ensam. Tyvärr, säger jag. Han skulle behöva en kvinna i sitt liv.
    ♥Kim 950313♥ ♥BF 100704♥
  • Esther M

Har haft styvbarn som ville kalla mig för mamma men jag förklarade att de har en mamma, och det är ju inte jag. Både av respekt för mamman och för att jag inte vill ha barn så jag vill inte bli betitlad som det heller.

• Sandrah23

hihi det gjorde min bonusdotter också när hon var mindre. jag tyckte det var supergulligt och blev nästan röd om kinderna ;)

• cc Kitty

Yngsta bonusbarnet halkar ofta på tungan och råkar kalla mig för mamma, men jag tror det mest beror på att min egen dotter säger mamma till mig och då kan det vara lätt att halka med.
    Det är inget att göra någon stor grej av, det känns bara bra att hon kan råka halka till ibland, då känner hon sig ju avslappnad i relationen med mig.

Svar på tråden Styvbarn som säger mamma / pappa till er?!