• pennskrin

Mitt akvarium o mina Fiskar

Jag blir snart så trött o ger upp.
    Vi har ett akvarium - 720 liter. Vi har Discusar, kardinal tetror, skalarer, vinkel tetror och silver haj...
    Vi har så himla mycket problem med att hålla växterna vid liv...det blir först o främst väldigt smutsigt överallt..och snabbt. Och växterna blir bruna och dör.

Vad är problemet. Är det för varmt? Vi har ca: 30grader..discusarna ska ha det...eller ger vi för mkt mat så det blir skitigt för det???

Blir tokig då det alltid ser skitigt ut..inte kul att ha skaffat ett så stort akvarium som ser ut som fan!!!

• Svar på tråden Mitt akvarium o mina Fiskar
  • mammaNena

har ni ingen mal av något slag? sniglar är ju oxå bra! inte heller botten städare som t.ex. pansarmalar

• pennskrin

Jo då. Glömde dom. En stor mal som är ca: 10-15 cm..minns inte namnet.. Ca 10st pansarmalar.. två st prickiga malar som gömmer sig..o två randiga malar som ibland syns.. :)

Är sniglar bra? Till vad?? Trodde det var ett aber att bli av med...typ ohyra...

• mammaNena

STORA sniglar ska det vara men då kan du inte ha botier! dom äter sniglar! den där stora malen är en av anledningarna till allt skräp! dom städar inte längre, utan bara skitar ner!

• Kastrull
    mammaNena skrev 2009-12-14 19:21:38 följande:
    STORA sniglar ska det vara men då kan du inte ha botier! dom äter sniglar! den där stora malen är en av anledningarna till allt skräp! dom städar inte längre, utan bara skitar ner!
    Alla fiskar skitar ner. Sen undrar jag vad det är malen förväntas städa? (skrämmande ofta tror folk att de ska ta hand om de andra fiskarnas avföring...). Lite alger skrapar de nog i sig, och det upphör de ju inte med för att de blir större.
    I ett välfungerande akvarium uppstår ett slags kretslopp och när allt funkar, dvs rätt mängd mat, växtnäring osv, så blir det inte ett överflöd av avfallsprodukter. Kan det vara så att ni har för låg filterkapacitet?
  • mammaNena

ha ha. nej jag är inte en av de som tror att malar ska äta bajs blev väldigt förvånad när jag fick höra den teorin första gången
    Men vi hade en sån där stor mal 1 gång och "han" gjorde ingenting!

Kastrull skrev 2009-12-14 19:29:38 följande:
    Alla fiskar skitar ner. Sen undrar jag vad det är malen förväntas städa? (skrämmande ofta tror folk att de ska ta hand om de andra fiskarnas avföring...). Lite alger skrapar de nog i sig, och det upphör de ju inte med för att de blir större. I ett välfungerande akvarium uppstår ett slags kretslopp och när allt funkar, dvs rätt mängd mat, växtnäring osv, så blir det inte ett överflöd av avfallsprodukter. Kan det vara så att ni har för låg filterkapacitet?
  • Kastrull

ok. Då är jag bättre med! Det är nog olika från mal till mal.
    Hahaa, ja visst är det en kul idé det där med bajsätande fiskar? Förstår inte var en del får sina infall ifrån! Likafullt hör man det då och då...

• pennskrin
    mammaNena skrev 2009-12-14 19:21:38 följande:
    Ja men visst! den stora malen bara glassar omkring känns det som. Nä..skit äter han inte, men satt på glaset förr gjorde han...nu glassar han som sagt runt på botten bara o har semester..JÄMT!!
  • pennskrin
    Kastrull skrev 2009-12-14 19:29:38 följande:
    Alla fiskar skitar ner. Sen undrar jag vad det är malen förväntas städa? (skrämmande ofta tror folk att de ska ta hand om de andra fiskarnas avföring...). Lite alger skrapar de nog i sig, och det upphör de ju inte med för att de blir större.I ett välfungerande akvarium uppstår ett slags kretslopp och när allt funkar, dvs rätt mängd mat, växtnäring osv, så blir det inte ett överflöd av avfallsprodukter. Kan det vara så att ni har för låg filterkapacitet?
    Vi har ett filter som ska vara SÅ bra, Dophin C-1600 heter det (tror det)
    o sen två stycken vanliga (svårt o förklara).
    Dom är fulla med brunt kladd när vi rengör..O när vi rengör "damsuger" vi botten samtidigt som vattnet byts.
  • mammaNena

Dophin C-1600?? har aldrig hört talas om! vi har alltid haft eheim eller fluval. senast hade vi det största fluval och det funkade super! kan verkligen rekommendera! är riktigt drygt om man måste rensa ofta! men jag hade sagt, gör er av med den stora lat masken och skaffa 5 små!

pennskrin skrev 2009-12-14 20:10:17 följande:
    Vi har ett filter som ska vara SÅ bra, Dophin C-1600 heter det (tror det) o sen två stycken vanliga (svårt o förklara). Dom är fulla med brunt kladd när vi rengör..O när vi rengör "damsuger" vi botten samtidigt som vattnet byts.
  • Kastrull
    mammaNena skrev 2009-12-14 20:57:59 följande:
    Dophin C-1600?? har aldrig hört talas om! vi har alltid haft eheim eller fluval. senast hade vi det största fluval och det funkade super! kan verkligen rekommendera! är riktigt drygt om man måste rensa ofta! men jag hade sagt, gör er av med den stora lat masken och skaffa 5 små!
    De blir ju också stora till slut. Men även om de små minimalarna är fantastiskt söta så är det något svåröverträffat med dessa giganter till malar som en del människor har i sina kar.... klart grymma!
  • kattis b

Eheim ytterfilter har vi. Akvariet har aldrig varit så rent som det är nu! :)
    För övrigt bör du tänka på att ha akvariet tänt max 12 timmar om dagen, se till att solen inte lyser på det där det står, och ha rätt lysrör!

Svar på tråden Mitt akvarium o mina Fiskar