Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10

Har nu försökt att uppdater mig lite. 

Stort grattis Glitter. Var det genom IVF?

Miss Gul – Stort grattis även till dig!

Sofia – förstår att ni försöker igen. Trist att ni inte hann med ett till försök innan sommaren men försök nu att njuta av ledigheten. Är det FET eller en full IVF som gäller nu? Och går du kvar hos vår akupunktör och dricker en massa ”goda” örter ?

Nej, vi har inte gjort ett förbaskat dugg gällande barnrum eller andra inköp. Det har ju hela tiden känts så avlägset och i princip har vi sagt att vi inte tänker göra något förrän vi har fått barnbesked. Innan dess vet vi varken kön eller ålder. Svårt att köpa in saker när man inte vet åldern. Jag skulle gärna börja att inreda men samtidigt så tittar jag på hus/större lägenhet, vi behöver även byta bil (sportbil är nog inte att föredra när man har barn ) och så är det en massa andra praktiskta saker som vi bör ta beslut på. Just nu blir det nog att njuta av en sista lugn sommar tillsammans.

Need – hur går det för er? Ska ni också ge er in på nya försök?

Lycka hur mår du och familjen?

• Lapinette

Vill bara smyga in igen och berätta att vi har blivit föräldrar till en pojke som snart är 11 månader. Vi fick det magiska samtalet igår och är fortfarande i chock.

• Lapinette

Glitter - jag förstår vad du menar!

Har idag sprungit runt och fixat de papper som behövs för att få ett pass till vår son samt medgivande från Soc. om att vår adoption kan fortgå. Maken är nu på väg till Adoptionscentrum för att lämna in dessa. Har även berättat för min stackars chef idag (som inte visste något alls). Maken har även meddelat för sin chef. Saker och ting börjar "landa" och vi har nog börjat förstå så där lite smått att vi ska bli föräldrar.

• Lapinette

Needed - tack och var skoj att vi har jämngamla söner . Ja, det är lite konstigt att jag helt plötsligt har "kommit ikapp" flera av mina väninnor som fått barn det senaste året. Vår son är född i augusti 2011.

Lycka - resebeskedet kan i princip komma när som helst fram till i december. Fick idag veta att det med största sannolikhet blir så att vi som har fått barnbesked innan dags datum kommer att få gå enligt de gamla bestämmelserna och slipper den nya lagen som träder i kraft 1 augusti (där alla adoptioner ska gå igenom ett domstolsbeslut). Jag hoppas AC har rätt för det innebär att vi kommer att få barn i år.

• Lapinette

Nej miss Gul!

Skickar massor med kramar. Vad hemskt! Sånt ska man inte behöva gå igenom. Min bror + fd fru råkade ut för en liknande historia men då med 3 missfall i bagaget och ännu inget barn. Det blev så småningom 2 välskapta pojkar. KRAM  

• Lapinette

Miss Gul! Skickar styrkekramar. Fruktansvärt att inte kunna påverka utan bara ta in en massa medicinska termer för att sedan ta ett livsavgörande beslut. Så hemskt! KRAM

• Lapinette

Alla varma kramar till Miss Gul. Vilket beslut att ta och jag förstår känslan av att det känns som en overklig film där man står på sidan om och förstår vad som sker men kan inte/orkar inte ta in allt. Ta tid på er att sörja, en dag i taget. Fint med en gravplats dit ni kan gå och besöka henne. 

Nu känns det lite "fel" att komm med glada nyheter men vi har fått det magiska samtalet om att vi nu får resa och hämta vår son. De ringde maken i fredags (som var i Paris) och vi åker på torsdag! Det tog tid för oss, längst av alla här inne, men snart är vi en familj.     

• Lapinette

Miss Gul - har inte du fått lida tillräckligt?! Styrkekramar!

Sofia - stort grattis! Håller tummarna för dig nu. Vad konstigt att alla läkare går till SH .

Och själv är jag numera stolt mamma . Han är självfallet världens sötaste (inte alls partisk ). Vi kom hem i söndags kväll efter en helvetiskt flygning. Antingen sov han eller så grät han. Ska inte ge oss ut på några långflygningar på myyyycket länge. Just nu ligger han och snosar sött i sin säng och efter ett par dagar med ganska så mycket tårar börjar vi idag känna igen vår kille, så som han var när i Seoul. Glad, nyfiken och charmar hela sin omgivning. Det känns onekligen ganska så konstigt att från den ena dagen vara två till att nu vara tre.        

• Lapinette

Grattis Sofia!

Idag lite trött mamma men i övrigt funkar allt väldigt bra. Han sover hela nätterna från 19-07 och normalt sett 2-3 timmar per dag men inte idag ... så jag börjar känna mig lite trött på att leka men det är inte han . Som sagt, han är en väldigt glad och busig kille. Vill helst att pappa ska busa med honom, inte mycket för att sitta still och mysa (förutom när han är ooootroligt trött). Vi brukar gå ut och promenera lite varje dag (han i vagn) annars tar vi det väldigt lugnt med att träffa andra. Har haft min familj hemma här på lunch och imorgon ska en kompis titta förbi. Han gillar dock när vi träffar nya människor men det är pga anknytningen som vi tar det "piano".

• Lapinette

Miss Gul - ett STOOORT GRATTIS! Förstår att du är orolig men försök att njuta (precis som du skrev om förut).

Sofia - hur har det gått på KUB och NUPP?

Glitter - vår kille är 16 månader. Jag har bärsele men har faktiskt mest använt den när vi varit ute. Han har gått sedan han var 9 månader och att ha honom mycket i sele skulle göra honom galen. Däremot så gillar han den när vi är ute för då kommer han ju upp i samma höjd som mig och kan se desto mer. Sen sover han även i egen säng sedan dag 2 här hemma. Det är han själv som valt det (han ville ned i sin säng) och det är så han är van att sova sedan Korea. Vi sover allihop så mycket bättre på så vis och kan därmed vara glada och leka desto mer dagtid. Fast visst, att vara nära är superbra för anknytningen liksom att busa, mata, gosa, inte låta andra ta hand om honom etc.

• Lapinette

Neeej, går så sällan in här och läste glatt vad du skrivit miss Gul i januari och sedan gick blicken till ditt senast inlägg. Jag ryser, får tårar i ögonen. Det är för jäkligt och så orättvist. Skickar ett gäng styrkekramar!

• Lapinette

Kikar också in och undrar hur alla mår!

En liten uppdatering från oss. Vårt lilla yrväder har precis fyllt två år och är en riktigt solstråle. Han kommer att börja på ett litet privat dagis (endast tolv barn) i vår trappuppgång om en månad men tanken är att han endast ska gå förmiddagar fram åtminstone till nyår. Jag tänkte jobba 3 timmar per dag (ganska så lagom . Som sagt, allt är stålande och vår lilla pojke är den sötaste som finns.

• Lapinette

Stort grattis Sofia och så klar han är  go och gla om han är född den 19 maj (min födelsedag) !

Miss Gul - vad är pdg? Intressant med adoptionsplaner. Hos vilka adoptionsbyråer står ni i kö? Vi valde ju enbart AC men ett råd är att stå hos flera. Det är skrämmande få barn som kommit från de förut största adoptionsländerna. Från Korea har endast 3 barn kommit i år vilket gör att vi uppskattar vår lilla prins desto mer. Vi hade tur!!! Visst vi stod i kö i mer än 4 år men jösses, hade vi inte fått honom i höstas så hade det inte blivit någon alls ... eller från ett annat land. Vi är så tacksamma!

Och på lördag om en vecka firar vi 1 år som familj !

• Lapinette

Miss Gul - visst är det så (känna efter när det räcker). Du har gått igenom så mycket så det både räcker och blir över . Själv valde jag att ge upp lite tidigare än fler andra - efter 3 fulla IVF'er och 2 med ägg från frysen.

Förstår absolut anknytningen till Östeuropa och jag hoppas ni får ett litet barn därifrån. Vi har vänner som har en dotter och en son från Ryssland och det var faktiskt ett alternativ vi funderade på när man sänkte åldern i Korea (från 43 till 42 år ... jag fyllde 42 år förra året).

Vi valde Korea då jag helst ville adoptera från Asien av samma skäl som du vill adoptera från Östeuropa. Jag är nämligen halvjapanska. Sen så valde vi just Korea pga att det är välmående och småbarn som kommer därifrån samt att vi matchade in på deras krav. Kina gick bort då vi valde att stå i kö i ett par år innan vi drog igång med utbildning och utredning och till Kina skickar man papper bums och sen är väntan typ 4-5 år. 

Vår son var 13 månader när vi hämtade honom. Förut låg åldern ofta runt 8-9 månader (för ett par år sedan). Nu är barnen något äldre eftersom processen i Sydkorea har blivit längre i o m den nya lagen som trädde i kraft i fjol.      

Svar på tråden Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10