Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10

Hej tjejer!

Vill bara sticka in huvudet och säga att nu är vi godkända och klara som adoptivföräldrar. Beslutet togs i nämnden i onsdags. Jag fick ett mail igår ... och började storgråta på jobbet och papprena kommer troligen på måndag .

Nu ska allt skickas in till AC och sedan invänta ett möte med dem för att bestämma vilket land vi ska köa för etc. Det går så sakteliga framåt.

• Lapinette

Miss Gul - oj vad tiden tickar på. Skönt att du mår bättre och inte har så ont.

Lycka - vad ledsamt med svärmor. Hoppas det är så bra som det ser ut, att det inte har spridit sig.

Gazelle - härligt med föräldrarledighet igen. Själv ser jag så fram emot min . Så klart september kommer med sol och fint väder!

Need - STORT GRATTIS! Så nu lever ni inte i synd längre . Bröllop är så himla lyckliga, varma och härliga var dock på ett litet udda bröllop i helgen, nere på Rivieran. Vet inte riktigt vad vi ska tycka med bruden såg så ledsen ut hela dagen ... vi har inte ett enda foto där hon ler! Usch, kändes ganska jobbigt och vi hoppas att hon enbart var spänd.

Vi har inte fått iväg våra papper till AC än ... jag har tagit alla kopior och lämnat fotoansvaret till maken ... som inte fått aschlet ur så att säga . Fast på sätt och vis bra för vi fick till några riktigt fina kort i helgen, på bröllopet. Nå väl, har hört att det sedan tar ungefär en månad innan AC kontaktar oss för ett möte. Då ska vi disktuera vilka länder vi passar in på, barnets ålder etc.

Need du har rätt gällande Asien och Korea. Vi är ganska så inriktade på Sydkorea då vi uppfyller deras krav på utbildning, giftemål i 3 år etc. Sedan är det den kortaste kön (åtminstone var det så förut) och man får barn som för det mesta är runt 8 månader gamla och hälsosamma. Sen har ju jag mitt ursprung i Japan så jag har hela tiden varit för Asien och då Vietnam (som tyvärr är stängt för adoption), Kina eller Sydkorea.

Och visst skiljer sig kötiderna beroende på land. Sedan är det olika krav från länderna (ålder, bmi, troende etc.) på de blivande föräldrarna. Vissa länder kan man få iväg sina papper till ganska så snabbt men då är väntan därefter väldigt lång. Tror att till Kina t ex kan man få iväg papprena om man stått 6 månader i kö men sedan tar det 4 år innan man får åka iväg och hämta sitt barn. I Sydkorea är just nu kön 3 år för att få skicka sina papper och sedan 6-9 månader för att få åka iväg och hämta sitt barn. Afrika har börjat bli mer och mer populärt för adoption och kötiderna är ok. Dessvärre är det flera afrikanska länder som kräver att man ska stanna i landet i 6 månader ... vilket är uteslutet för vår del.  Gällande Sydamerika är det främst Colombia som gäller och där tror jag också att köerna är hyfsat ok, beroende på om det är privat eller offentligt barnhem. Som sagt, jag kan inte allt utan hoppats på att få veta mer när vi väl träffar AC.

• Lapinette

Åhhhh.. här har det hänt saker!

Miss Gul - jättestort grattis till sonen! Låter helt underbart och jag tror jag förstår känslan av att ligga och titta och undra om han är verklig (och inte bara till låns). Ser fram emot den dagen jag får känna detsamma.

Lycka - så hur känns det att jobba igen? Är det meningen att du ska fortsätta på 50 % eller gå upp mer i tid eftersom?

Skorpis - snart 1 års dag!

Need - hur går det för er?

Och vi står i kö för Sydkorea.  Fick äntligen iväg våra papper och när jag trodde vi skulle behöva vänta en månad på kontakt från AC så hörde de av sig inom en vecka!   Istället för ett möte på AC blev det istället ett samtal per telefon där vi diskturerade igenom våra önskemål och hur kötiden och bestämmelserna såg ut för olika länder. Eftersom vi helst vill ha ett litet barn (under 3 år) så fanns det i princip bara två alternativ Sydkorea eller Etiopien. Etiopien har fyra års kötid och Sydkorea 3 år .. så valet var enkelt.

• Lapinette

Gazelle - man får köa överallt om man vill men till vissa länder är det ganska kort tid för att få skicka iväg papper och då börjar själva administrationsprocessen, betala en viss del etc. och det har vi inte lust med om det är ett land som det sedan tar 4 år i landet innan man får åka och hämta sitt barn (har för mig att t ex Kina är ett sånt land). Vi har varit så inriktade på Sydkorea det sista året och enligt damen på AC så överensstämmer deras krav på oss och våra krav på barnet väl. Skulle kön växa och bli olidtligt lång får vi helt enkelt ändra oss och hoppa in i någon annan kö.

Need - förstår känslan över att alla runt omkring blir gravida. Jag är verkligen den sista i mitt gäng som inte har barn (ja, om jag inte räknar med två singelpinglor som jag även umgås med). Mina gymnasiekompisar har barn som är i 8-års åldern och det är ju inte alls konstigt med tanke på min ålder (40 bast). Vad är nästa steg för er?

Miss Gul - hur är det att vara mamma?

Glitter - precis, vi har saknat dig! Håller tummarna att det funkar au naturel.

Lycka - hur går det med lämningen, är det bättre nu? Hur är tanken ska du fortsätta jobba 50 % eller är det bara en övergångsfas? Och hur har ni andra gjort som börjat jobba igen? Jag vill definitivt gå ned i tid den dagen jag har barn, kanske till 75-80 %.

• Lapinette

Hej!

Minns ni mig? Har inte varit inne sen i höstas men råkade titta förbi idag och såg att det var full verksamhet här igen. Håller alla på med nya IVF-försök?

Vill börja med att krama om Sofia! Skit, skit att det inte gick vägen och ändåmera skit att du desstuom ska ha ont av eländet.

Miss Gul – usch vilken tuff början på graviditeten. Hoppas den sedan har fortlöpt bättre.

Lycka och glitter - ett stort grattis! För visst har ni båda plussat?

Miss Gul – usch vilken tuff början på graviditeten. Hoppas den sedan har fortlöpt bättre.

Lycka – ett stort grattis!

Mala – hur har det gått för din syster?

Gazelle –  är det dags för FET?

Need - var är du? Nya försök på gång, hur mår ni, hur känner ni?

Ego - på adoptionsfronten inget nytt. Fick ett mail i förra veckan att det just nu är stopp med att skicka handlingar till Sydkorea. De drar åt allt hårdare för att stoppa adoptionerna och vi har redan i år sett att de sjunkit med ca hälften. Detsamma gäller Kina. Detta innebär att väntan bara blir längre. Har börjat titta oss om efter alternativ, kanske Colombia där vi nästan är framme i kön (men därifrån får vi räkna med ett äldre barn då jag är över 40 år).

• Lapinette

Glitter - åter igen GRATTIS!

Sofia - håller och tummar och tår inför nästa försök. Tänkte skriva att du skulle hälsa till Söders höjder men kom på att du ju inte vet vad jag heter irl . Jag gick ju också hos henne när vi gjorde vårt sista försök (FET).

Har idag pratat med AC och från Colombia skulle det förmodligen bli ett barn mellan 5-7 år. Det är vi inte riktigt beredda på. Pratade sedan vidare om Kina och "special needs". Har nu laddat ned en massa info för att läsa tillsammans med maken. Han har dock redan börjat glutta lite och blev inte alls övertygad. Som sagt, det här tar så oändligt mycket längre tid än vi någonsin hade trott. Har stått i kö i drygt 3 år.      

Kanske skulle vi ha fortsatt med några IVF till ... fast samtidigt så var jag just då (när vi la av) så jäkla trött på skiten, efter min utomkveds och alltihop. Nu mår jag bra och vi njuter av livet. Har bytt jobb och lagt tankarna på annat håll ... fast emellanåt blir man påmind, som nu när kön stannar upp etc.   

• Lapinette

Sofia - nej, jag missar alltid intressanta program ... tittar mest på skräp . Visst, gällande special needs så finns det ju många sjukdomar som det går att fixa här i Sverige men det gäller att läsa på och förstå vad allt innebär. Som sagt, maken blev avskräckt när han började läsa ... för som alltid inom adoptionsvärlden tar man upp allt som kan gå snett. Det är sällan man blir informerad om solskenshistorierna. Allt för att vi ska vara förberedda på worst case.

• Lapinette

Jösses här händer det saker!

STORT GRATTIS till Need! Vilken chock, vilken lycka!

Och så självfallet ett STORT GRATTIS till Lycka också.   

• Lapinette

Need - varför skulle du inte få skriva hur du känner? Det är många som blir lätt deprimerade och som tycker att det jobbigt i början .. oavsett hur mycket de har längtat och älskar sitt barn. Fullt förståligt att man inte mår tipptopp när man inte får sin sömn. Hoppas det kommer att kännas bättre. 

Är det några av er som föjt programmen på tv om ofrivillig barnlöshet. Självfallet har jag sett både det som gått på svt och på trean. Har suttit där med tårar som sprutat (vid adoption) och gåshud över att de på tv har suttit och sagt exakt så som jag själv en gång har kännt. 

Gällande adoptionen så går det saaaakta framåt. Är nu nummer 19 i kön för att få skicka iväg papper. Efter ett totalt stopp från juli t o m september så skickades det iväg 5 ansökningar i oktober och det kom 14 barn hit . Adoptionscentrum räknar med att det ska komma ca 60 barn i år (just nu är det 54 barn som kommit) mot i fjol då det var 74 och 2009 då det var 95. Men som sagt var ... nu rör det åtminstone på sig!

• Lapinette

Hej tjejer!

Har inte tittat in här på evigheter. Ser att det är flera som er som gör nya IVF-försök. Hur går det? Jag vet .. jag borde sätta mig och läsa igenom tråden ordentligt och inte dyka upp här som gumman i lådan MEN då blir det aldrig av. Finns det någon kvar som lite snabbt kan uppdatera mig?

Själv mår jag prima ! Nytt jobb sedan ett drygt år med gångavstånd hemifrån. Livet flyter på som vanligt med en massa trevliga resor med maken, träning fast lite mindre tid åt kompisar då de singelväninnor jag hade kvar har fått barn (även de!).

Nyheten på barnfronten för vår del är att våra papper ÄNTLIGEN befinner sig på andra sidan jordklotet. Vi var i Japan när ett mail plötsligt kom från AC att det var vår tur att börja samla ihop alla dokument. Det tog oss fyra veckor att få in allt och i slutet av maj så skickades dokumenten iväg ... hela våra liv! Allt står där, först hela utredning från Soc. om vår uppväxt, fritidsintressen, utbildning, jobb, släkt, vänner. Sedan referensbrev, ett brev från en präst, inkomstuppgifter, lån, lägenhet, bil, utdrag från brottsregistret, läkarintyg inkl. lungröntgen, foton i hemmamiljö där man står uppstassad i klänning och högklackat och gör en sallad. Så naturligt! osv.     

Nästa steg är barnbesked. Har sett här på FL att det har tagit ungefär 3-4 månader nu under våren men en tjej som skickade iväg dokumenten ungefär 2 veckor före oss fick bb innan Midsommar ! Så i princip kan det nog hända när som helst t o m oktober ... jag som vill kunna planera allt! Sedan brukar det normalt ta ca 3-5 månader innan man får resebesked men i o m att en ny lag träder i kraft i Augusti i Korea angående adoptioner så försöker man nu få iväg så många barn som möjligt innan dess. Tror dock inte att vi hinner med i den svängen och efter Augusti kommer allt ta ändå längre tid (beslutet ska upp i rätten).

Som sagt, gällande adoptioner så får man vara flexibel (och det är inte jag) men vi är jätteglad att vi kommit så här långt. För i våras var vi ens osäkra på om vi skulle hinna. Den nya lagen i Augusti sänker även åldern från 43 till 42 år för att få adoptera i Korea och jag fyllde 42 år i maj.

Ursäkta, det blev otroligt mycket ego. Ska försöka läsa ikapp och uppdatera mig på hur det går för er!
    KRAM         

Svar på tråden Vi som går och har gått på SH / St Göran / CvL del 10