Inlägg från: MikuAndSaraLi |Visa alla inlägg
  • MikuAndSaraLi

Folk dömer en - bara för att man är ung.

Nu blir det en liten lista av massa klagande här, men jag kör på ändå!

Till alla unga mammor/pappor.

Har ni märkt att när man som ung förälder är ute med vagnen, blänger folk på en med väldigt talande blickar.
    Dom väjer sällan undan för vagnen utan det är DU som får svänga runt och krångla dej fram.
    När min mamma tar vagnen, svänger folk ur vägen.

Och så är det tanter/farbröder med rullatorer på bussar!
    Kommer det på en vagn som ska få plats så ska gamlinen (om han/hon inte sitter på rullatorn vika ihop den så vagnen får plats.

Efter en dag hos kommunen med massa tjafs fram och tillbaka så står jag och väntar på bussen.
    Den oskrivna regeln är väl att de vagnar som kommit först till hållplatsen ska få stiga på först.
    Men ofta händer det att alla de 'äldre' mammorna tränger sej före med Sina vagnar.
    Så jag får snällt sitta och vänta på nästa.
    Tre bussar senare kommer jag äntligen på.
    En tant står med sin rullator precis framför ett säte.
    Jag ber henne vika ihop den om hon ändå inte ska sitta på den.
    Jag SER att hon förstår vad jag säger, men hon börjar istället rabbla på ett annat språk och gestikulerar mot korgen på rullatorn.
    "Men ta av den, då."
    Igen så gestikulerar hon och skriker på sitt språk.
    "Jag förstår inte! Jag förstår inte!" upprepade hon, märkte jag.
    Folk kommer inte förbi för min vagn hamnar i gången, då.
    Till sist blir jag förbannad och trycker på stopp-knappen och stiger av - långt innan min hållplats.
    "Kärringar som du borde få sina jäkla rullatorer uppkörda! Jag borde slänga ut skiten ur bussen!" muttrar jag högt när jag kliver av.

Jag borde inte behövt kliva av.

Folk antog automatiskt att det var Jag som tjaffsade.

Så jag klev av och fick sitta där och frysa med min dotter i vagnen.

Och när jag var gravid!
    Aldrig på en dag att en så kallad 'vuxen' reste på sej när jag kom på bussen/pendeln mm och såg att jag var trött.
    Inte en käft erbjöd mej sin plats.
    Vilka var det som Alltid reste på sej?
    Jo, den enda ungdomen som fanns i vagnen etc.

I tidningen läser man hur 'vuxna' och 'gamla' skriver in om hur respektlösa ungdomar är.
    Visst, alla är väl inte guds helgon.
    Men det finns undantag.
    Massa undantag.

Varför förväntas jag som ungdom respektera 'vuxna' när dom inte respekterar mej?
    Jag har alltid försökt visa respekt först men när jag märker att man bara får otrevliga kommentarer tillbaka - vad är då poängen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:05
    Nu ska jag väl rätta mej själv litegrann här.
    Jag syftade verklgien inte på att ALLA behandlar en såhär - ej heller att ALLA BLIR behandlade så.
    Jag blev gravid när jag var 18, fick barn när jag var 19 och har hunnit fylla 20 sen dess.
    (Låter väl som flera år gått men hon är faktiskt bara 7 månader än så länge)

Och så skrev jag faktiskt i början av tråden att jag nu skulle klaga men jag körde på ändå.
    Vill bara ha ut det någonstnas, vad jag tycker och tänker och upplever.
    Jag blir knäpp av att inte får säga vad jag tycker.

Jag tycker inte alls att jag har fel 'attityd' som vissa här har sagt.
    Jag tar tvärtom det mesta med en klackspark och ett vänligt leende.

Men ibland blir man trött på att vända kinden till när man fortsätter att behandlas på ett visst sätt.

Inte för att det har något med saken att göra - tror jag - men många är släkt med mej som håller på med mej otrevligt.
    Min pappa är muslim - hela hans släkt fick inte veta att jag var gravid förrän jag var i 8e månaden.
    För som dom sa - och nu citerar jag - "Nu kunde vi ju inte göra något Åt det!!"
    Resten kan ni nog gissa er till vad det var dom tänkt göra.

Så förstå min frustration.

Jag går med allt dethär.
    Och så fäller någon en elak kommentar eller ger mej en taskig blick eller liknande - då bara smäller det och jag blir vansinnig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 16:39
    ALLTSÅ KÄNNS DET BÄTTRE NÄR JAG SKRIVER NER VAD JAG TYCKER!

• Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.
  • MikuAndSaraLi
    Tonx skrev 2009-12-10 10:32:08 följande:
    Jamenvisst! Alla pratar så "illa" om gamlingar just, jag förstår inte, dom blir ju överförtjusta när det kommer små barn! T.o.m såna riktiga "surgubbar" som fräser åt allt och alla gillar ju ungar. Amning ja, har hört många som får kommentarer av den äldsta generationen att "ska du verkligen amma igen?" och "är det inte dags att sluta?" Min äldsta ammade jag 1 år drygt, och fick bara positiva kommentarer från gamla goa tanter när man ammade offentligt.Däremot när det gäller offentlig amning av ett lite "större" barn så har jag fått höra några enstaka gånger hur äckligt det är, men varför ska jag ta åt mig? Det är ju bara okunskap!
    Då ska jag dra en historia här - som jag aldrig tyckt var rolig, utan mer snuskig.
    Jag sitter inne på Försäkringskassan.
    Så kommer en tant fram. Någon meter från bänken vänder hon sej om och BACKAR in i bänken - träffar nästan min unges huvud på kuppen.
    Jag sitter och ammar, då.
    Tanten glor så ögonen blöder, flinar och säger sen högt "Åh, detdär set gott ut - man kanske skulle provsmaka??" och så tittar hon frågande på mej.
    Jag blir så paff att jag bara glor på henne och vänder mej bort med ett litet "Är du knäpp?"
  • MikuAndSaraLi
    himmelsflickan skrev 2009-12-10 14:34:10 följande:
    och det var pga din ålder?Svar: nej -det var pga brist på hjärnceller hos tanten gissar jag
    Det skrev jag ju inte, heller :P
  • MikuAndSaraLi
    Reglementet skrev 2009-12-10 15:40:39 följande:
    mikuVad hade den historien med något att göra?
    Pratande om amning.
  • MikuAndSaraLi
    himmelsflickan skrev 2009-12-10 15:57:51 följande:
    din ts handlar om det
    Jaa men just samtalet om amning ^.^
  • MikuAndSaraLi
    Reglementet skrev 2009-12-10 16:11:51 följande:
    Amning, var kom den in? Ville du inte prata om unga föräldrar? Sen ramlade du in på muslimer helt plötsligt?
    Det har somsagt att göra med min frustration.
  • MikuAndSaraLi
    Viktorsmamma skrev 2009-12-10 21:02:14 följande:
    har samma senario som dig TSsom tur är "ser" jag inte ung ut, alla som känner mig ha trott jag är 22-23 minst.så därav säger jag ALDRIG min ålder på Öppna förskolan för att slippa kritik, alla "unga" mammor är inte dåliga mammor..vet prakt exempel på en "dålig" ung mamma enligt mig, som ger sin 10månaders ballerinakex, chips osv.. men de är bara jag kanske som tycker de är dåligt..hatar de "äldre mammorna" som trycker ner alla ( de flesta) unga mammor till botten och får oss att verka dåliga!blä! behöver också skriva av mig lite :P
    Jo precis.
    Nu säger vi ju inte att ALLA gör det - men dom få undantagen är mer än nog för att man ska må skit eller bli fly förbannad.
    På Öppna Förskolan säger dom Alltid åt mej att jag gör fel!
    Det är personalen, då.
    "Jag gjorde si och så med MINA barn, faktiskt."
    Jag stör mej på det.
    Så nu har jag bytt förskola.
    Jag har hunnit fylla 20 nu så ingen rynkar på pannan längre.
    Men just på den förskolan..
    Det känns ju hemskt, alltså! Jag satte min dotter i en barnstol för att ge henne mat och så häver en av kärringarna ur sej "Du får inte låta henne sitta för länge i dendär stolen. Ta upp henne om några minuter."
    Ah, så du lyckas mata en bebis på några minuter så att h*n är mätt? Knappast!!
    Jag förstår dej - att ge ballerinakex och CHIPS till en 10-månaders är väldigt oansvarigt.
    Sånt blir det tid för sen när dom är äldre.
    Har själv en kompis (som är lika gammal som jag - men som fick barn några månader före mej) som lämnar sin dotter ensam på soffan och i deras säng. Jag sa ifrån att varför itne lika gärna lägga henne på en filt på golvet? "Men jag går ju itne och duschar eller nåt, det går fort."
    Och hon ska alltid - ALLTID - säga åt mej att såhär ska du göra och si och så och hit och dit.
    Hon anser sej bättre än mej, att hon vet mer bara för att hon födde nån månad innan mej.
    Hon har alltid varit lite.. udda, så jag väljer att totalt ignorera hennes 'råd'.
    Så nej, det är ju inte bara 'gamla' som säger massa saker - det är ju en hel massa mammor som tycker dom är 'bättre' för att dom har 'erfarenhet' etc.

Det tycker jag är dumt..
  • MikuAndSaraLi
    Tonx skrev 2009-12-10 18:04:08 följande:
    Haha, förlåt att jag skrattar. Hade nån sagt så till mig hade jag förmodligen börjat fnissa som en idiot. Min humor är inte mer bemedlad än så.
    Joo nu efteråt kan jag ju skratta åt det men just då var allting så nytt och jag tyckte hon var äcklig och galen ^-^
  • MikuAndSaraLi
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-02-01 19:16:18 följande:
    På bussar så finns det bara en enda dörr där man kan gå in med barnvagn. sÅ det är lite svårt att välja ett alternativ som inte finns.Barnvagn är lättare än bärsjal, tex så slipper man ryggvärk pga tyngden av barnet. och då det är vinter så är det ju jätte jobbigt att gå runt med bärsjal!Jo, det kan vara svårt även om man söker ögonkontakt, visas folk (VISSA) skiter fullkomligt i mammor med barnvagnar, unga som äldre, och går så de vill istället.

Ja verkligen. Folk som häver ur sej Såna kommentarer - visar ju bara att dom itne har en aning om hur det är.
    bara för att föräldrarna gjorde en sak - innebär det inte att du själv kan göra det också.
    Tycker det låter hjärtlöst att låta ett barn gå runt själv som precis lärt sej gå.
    Små barn blir snabbt och lätt trötta.
    Däremot har jag förståelse för att man tycker barn på 5-6 år ska gå själva. För det kan dom - mer än väl!
    Här har bussarna - precis som du säger - bara en dörr och oftasr plats för Max 3 vagnar.
    Dom med rollator sätter sej inte på rollatorn utan i ett säte och oftast är det någon som hjälper till att fälla ihop och fälla upp den. Det är inte svårt och verkligen inte bökigt!

Det har tom hänt att människor som SER att dom kommer inte förbi vagnen, ändå trycker sej igenom ett mellanrum som är hälften så stort som dom.
    Det har också hänt att vagnen har vält för att nån envis idiot med stor mage och röv inte vill sitta framme utan ska sitta längst bak.
    Och sen blänger dom bara surt när vagnen välter.
    "Du får skylla dej själv." ungefär.
    Tack och lov hade jag min dotter i famnen dom gångerna.

Svar på tråden Folk dömer en - bara för att man är ung.