Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Usch på er som ger era barn KÖTT!

FruNaftra skrev 2009-12-04 21:26:34 följande:
    Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter. Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja? Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten
    kött skadar djur. jag vill inte att mitt barn ska ta del av det.

ett liten barn kan inte ta informerade beslut. ett liten barn förstår inte innebörden av sina val. de har inget konsekvenstänkande.

Det är mycket som barn inte har rätt att välja mellan. Det är vår uppgift som föräldrar att välja åt dem. För vi vet bäst.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:36:10 följande:
    Hur ställer du dig då om barnet som ...säg 12 åring... kommer hem och säger att hon/han testade på att äta en kötthamburgare på McDonkan och tyckte det var så gott så han/hon vill börja äta kött? Hur ställer du dig då?Vi gör ju alla val i livet när vi blir större och blir lite klokare. Det viktigaste är ju inte att skuldbelägga varandra för våra val i livet.Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande:
    vid tolv är man gammal nog att ta egna beslut och förstå konsekvenserna av dem.

men jag skulle inte tillaga det. vill hon äta kött så får hon fixa det själv.
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-04 21:44:39 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande: Potatisodling skadar och dödar djur. Äter ni bara de vegetabilier som så lite som möjligt påverkar levande?

.allt skadar mer eller mindre. Jag väljer mindre. Jag ser en stor skillnad på däggdjur och insekter. och jag ser definitvt en stor skillnad på att döda medvetet och omedvetet. I övrigt så äter vi så mycket ekologiskt som möjligt.

• Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:30:13 följande:
    Om man verkligen läser så ser man också att det t ex finns flera olika sorters järn, det innebär att att det järnet du får i dig utav baljväxter inte är samma som du får i dig av kött.
    nej det är sant. Men icke-hemjärn duger gott och väl!
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-05 11:13:06 följande:
    Så fort barnet är gammalt nog att laga sin egen mat så är det alltså OK? Men om man äter ute då? Då behöver man inte laga det själv.Hur kan du bedöma att barnet är stor nog att förstå konsekvensen av sina beslut? Lady Dahmer skrev 2009-12-05 10:37:22 följande:
    Hur avgör NÅN förälder att deras barn är moget för egna beslut? Vilken konstig fråga. Man känner ju sitt barn. Man vet ju vad det är moget för och inte, man vet ju sitt barns begränsningar och styrkor och man vet ju hur pass mycket de förstår... nej jag fattar verkligen inte frågan.

Och nej, det handlar inte om när barnet är redo att laga mat själv. Jag kunde laga mat när jag var fem, men inte fan var jag gammal nog att ta informerade beslut då! Och sen finns det 15-åringar som inte kan laga mat, men de är ändå gamla nog att bestämma över sina matvanor.
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-05 11:21:28 följande:
    Vilken ton du tar. Det är väl ingen konstig fråga. Tycker inte jag iallafall. Jag försöker bara förstå din bättre och det gör jag väl knappast på annat sätt än att fråga.Måste ditt barn argumentera för sin sak innan du ger ditt godkännande att låta (barnet laga och) äta kött? Alltså måste det bli en debatt och moralpredikan? Lady Dahmer skrev 2009-12-05 11:16:24 följande:
    ton? va? hur ksn du höra min ton? övertolka inte det jag skriver.

ang. beslutet att äta kött, så handlar det mest om att jag vill veta säkert att mitt barn förstår innebörden. Och det tar vi då och OM det finns ett intresse. "jag vill" räcker inte som ett argument. Det handlar inte om moral eller att vi måste debattera. Det räcker med att jag vet att hon fattar innebörden.

Givetvis så kan jag inte hindra mitt barn att äta djur när hon är ute, det handlar nog mest om att andra vuxna inte har rätt att ge henne kött så länge jag anser att hon inte kan ta det beslutet själv.

Det jag inte förstår är varför detta är så enormt provocerande? Till skillnad från TS så sätter jag mig inte till doms över de av er som serverar djur till era barn. Alla föräldrar gör ju det de tror är bäst och rätt för sina barn och alla föräldrar (med vett i huvudet) fostrar ju sina barn enligt vad de tycker är rätt och fel. Varför är det ok att bestämma åt barnen i andra etiska frågor (t.ex när det gäller våld mot människor eller stöld eller annat som man kan anse vara fel) men det är inte ok för vissa?
  • Lady Dahmer
    pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:01:24 följande:
    Suck Människan är utvecklad för att äta en blandad kost utav kött och vissa växter, har du tittat på dina tänder någongång ? vi har ju en blandning utav vassa tänder och bredare ovassa tänder för att vi ska kunna hantera båda. Människan är ju ett rovdjur, vårat system är utformat för att smälta kött och annat gott. Många sjukdommar tror jag mer kommer ifrån tillsattser och den sjuka mängden kolhydrater människan sätter i sig idag som vi inte är utformade att göra. Och att tillägga, min lille gumma är en hängiven köttätare, och så snabbt hon börjar förstå prat o sånt så kommer hon få förklarat för sig att lille grisen i boken kommer med all sannolikhet sluta upp på talriken som den härliga kotlett hon precis tryckt i sig med ett leende, detta kommer naturligtvis berättas på ett gulligt sätt, då barn inte är de bästa på att hantera och bör inte hantera slaktbilder med blod o skit än på ett tag, men de kan vänjas med tanken, för vi är människor, och människor är utformade till att äta kött och grönt. Ett utav de bästa tillfällena i mitt liv va när jag fick min sedan 12 år veggo vän att iallafall testa min lassange, dagen efter så förstod han inte riktigt va han gjort mot sig själv och gav upp sitt enligt honom pinsamma vegetarian liv. Kanske inte det bästa att äta en kebab talrik efter 12 års uppehåll, men idag så är han en hängiven bacon ätare och hans far är lycklig då han e jägare.
    varför har man ett behov av att omvända en vegetarian? Jag förstår motsattsen eftersom att det handlar om etik, men vad tjänar du på av att din avän ger upp nåt han tror på?

Jag skulle tycka det var förjävla respektlöst.
  • Lady Dahmer
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:15:01 följande:
    en liten fråga här, som passar in på det du just skrev. om man är vegetarian, känns det inte lite knepigt att man då vill ha biff, kebab, kyckling etc som inte är det, utan bara vegetariskt som smakar som de ovan? tycker faktiskt det är lite märkligt.jag gillar din inställning - du är veggo och trivs med det, och anser det är trist när du får påhopp för detta. samt, det viktigaste, att du är mogen nog att även kunna se att du inte själv kan komma med påhopp till de som väljer att äta kött! (bara så du förstår att min fråga inte var ett påhopp på vad du skrev, utan just dessa fejkkebaber är en liten dubbelmoral i mina öron).
    varför skulle det vara märkligt? bara för att man valt att bli vegetarian innebär ju inte att man tycker kött är äckligt. Jag personligen saknar salami, bacon eller bara en enkel köttbit ibland. Då vore det ju fantastiskt om det fanns vegetariska alternativ som tillfredsställde det??
  • Lady Dahmer
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:34:56 följande:
    ursäkta, men jag anser mig vara fullt uppvuxen. för mig låter det konstigt att det finns dessa substitut. jag har aldrig sagt att jag kallar grönsaker för kaninmat, jag gillar grönsaker, men gillar även kött. innan vegetarianismen blev en fluga var de som var vegetarianer det pga att det helt enkelt inte gillade kött. det är de personer jag relaterar till. jag har fått svar nu att de flesta är vegetarianer av etiska skäl, tycker inte jag ska få skit av er vegetarianer för att jag frågar en enkel fråga. jag har vänner som är vegetarianer, och de flesta skäl de har (de som berättat skäl, är ganska ointressant varför någon äter ditten och datten) har faktiskt som skäl att de tyckte skolmaten var äcklig och blev vegetarianer och fortsatte med det, att de har ätit det sedan barnsben och inte ser något behov av kött eller kan tillaga, eller de som helt enkelt tycker det är äckligt med kött. under min studietid hade jag dock två korridorskompisar som var "finvegetarianer", dvs en åt bacon när hon var själv men i vissa kretsar var hon vegetarian, och en annan kille var vegan men drack mjölk och åt ägg.
    folk har valt en vegetarisk kost i tusentals år av etiska skäl.
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-05 17:07:03 följande:
    Jo, det var därför jag frågade vad du tänkt att ersätta det med.
    och det svarade hon ju på.

protein finns i massor av andra livsmedel än bara kött. Proteinbrist är en ovanlighet och drabbar oftast bara de som svälter.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!