Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Doktorn skrev 2009-12-03 22:44:11 följande:
    Förstås påverkas barnen av sina föräldrar. Men stå för det då. Säg att du fostrar dina barn till vegetarianer istället för att säga att de får vegetarisk kost som små, för att senare ha ett fritt val.
    har jag sagt nåt annat? men det ena utesluter ju inte det andra. Min mamma försökte fostra mig till icke-rökare, men det funkade inte så bra.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:43:57 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:41:37 följande: men vem är rätt person att lära någon rätt och fel? det som är rätt för dig är helt fel för någon annan, och det är den acceptansen som många veganer/vegetarianer verkar sakna, att deras rätt inte är rätt för alla
    jo det är precis samma sak som jag säger. Rätt och fel är subjektivt.

MEN - vilken förälder lär inte sina barn vad som är rätt och fel enligt dem?
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:50:18 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:46 följande: "mamma tycker det är fel och om jag skulle vilja äta en fläskfilé så är jag också en mördare..." känns ju som ett bra sätt att uppfostra sina barn utan att "skrämmas"
    tror du att jag kommer säga till mitt barn att man är en mördare om man dödar djur? Knappast. Jag kommer berätta hur man gör för att få kött och att VI inte tycker det är rätt.

jag vill att mitt barn ska lära sig att det är fel att döda och äta djur, inte att hon ska låta bli för att hon är rädd för mig.

precis som allt annat i barnuppfostran. Jag vill att hon ska vara snäll och trevlig för att hon är empatisk inte för att hon är rädd för nåt straff.
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:51:55 följande:
    Från Wikipedia (i brist på bättre källa såhär i brådrasket): "Etik, (från gr. ethos; sed), eller moralfilosofi, sedelära, en moralvetenskap, den del av filosofin som söker besvara frågor som "vad är det goda", "vad är det rätta", "hur bör man bete sig". I mer allmän bemärkelse: en uppsättning regler för uppträdande och förhållningssätt."Deontologisk etik (en av de tre huvudgrupperna) behandlar absoluta principer av typen "det är alltid fel att döda".Etik är en strikt och objektiv vetenskap som inte har någonting med subjektiva uppfattningar att göra. Det är intressant att debattera med dig, men du måste läsa på lite om du ska ge dig in i sådana här diskussioner.
    strunt. om etik vore absolut så skulle saker som anses fel idag alltid ansetts vara fel och tvärtom. historien lär oss att det INTE är så.

förr var det ok att slå barn t.ex.
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:54:12 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:50:42 följande: och där har du ju fattat beslutet åt ditt barn, som du själv påpekat, väldigt få som uppfostras till att äta vegetarisk kost går över till att äta kött, alltså har du redan fattat ett livslångt beslut för ditt barn. om du istället skulle låta barnet växa upp med att äta kött, lära sig vart det kommer ifrån och få BÅDA sidor presenterade för sig (jag ahr inga problem att själv välja bort det jag aldrig fått äta innan iaf) är sannolikheten väldigt mycket större att barnet, när h*n är mogen, fattar ett beslut baserat på sina egna känslor och värderingar. för nog är andelen köttätare som blir vegetarianer betydligt större än tvärtom
    fast handen på hjärtat - skulle du fostra ditt barn enligt nåt DU tycker är fel bara för att hon ska få välja själv i framtiden? Eller gör du som alla andra föräldrar (och jag) - fostrar dem enligt det du anser vara rätt och fel?
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:59:15 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:52:19 följande: att äta djur är att döda, att döda något levande är att mörda så indirekt är det just det du säger till ditt barn om du ska pränta in att det är fel att äta och döda djur...men som jag sa i mitt första inlägg, jag skiter fullständigt i om ni vill äta vegetariskt eller ej, och om ni ger era barn vegetarisk mat eller ej, men acceptera då att JAG äter kött, alltid har gjort och tänker fortsätta med det och att JAG tänker ge MITT barn kött. jag kan inte förstå varför vegetarianer så ofta ska ha så otroligt svårt att acceptera att ALLA får välja själva, jag ser fler vegetarianer som försöker få köttätare att bli vegetarianer än jag ser köttätare som försöker få vegetarianer att bli köttätare. varför är köttätare mer toleranta? varför har köttätare lättare att acceptera att alla inte väljer samma föda som dem?det vore betydligt lättare att acceptera vegetarianer och veganer och deras åsikter och uttalanden om de kunde lära sig att visa respekt och acceptera de som väljer att äta kött
    varför är köttätare mer toleranta? tja... antagligen för att det inte är emot deras etiska övertygelse att det är fel att vara vegetarian.

Det är svårt att vara tolerant mot sånt man tycker är fel.
  • Lady Dahmer
    blå fisk skrev 2009-12-04 16:11:43 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-04 16:00:34 följande: Fast väldigt många vegetarianer (däribland du?) äter ju t.ex. ägg. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan predika om hur fasnasfull djuruppfödning är och samtidigt äta ägg. Nu menar jag inte att du har predika, men många gör det. Undrar hur många som samtidigt häver ur sig att kött industrin är av ondo vet hur livet för värphöns ser ut. Sen bidrar man ju indirekt till att en massa tuppkycklingar "mördas" genom att gynna äggindustrin. Dessutom avlivas ju värphöns så snart de inte producerar i rätt takt, vilket brukar vara efter endast ett fåtal år.Visst äter man uteslutande ägg från en väldigt liten uppfödning, så kan jag förstå det men inte annars.
    äggindustrin ÄR förjävlig, men jag måste ju leva. Jag är överkänslig mot kolhydrater och ägg ger mig den näring jag behöver. Jag väljer alltid frigående och ekologiskt.
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-04 20:33:06 följande:
    Oki. Tack för infon Men säg att barnet VILL äta kött precis som sina kompisar medan mamman propsar på om att barnet ska äta vegetarisk mat? Jag är lite nyfiken på hur personalen ställer sig till sådana situationer. Mamman är inte där, barnet vill äta kött. Ska personalen neka barnet rätten att äta kött?
    jag är pedagog och jobbar inom förskolan. Vi har som uppgift att lyssna på föräldrarna. Vi har inte rätten att ta egna beslut ang. barnens kost eller fostran.

Ett barn som äter vegetarisk kost kommer således INTE serveras kött oavsett vad hon vill eller inte, precis som en nötallergiker eller laktosintollerant inte kommer få sin vilja igenom.

Sen finns det givetvis personal som skiter fullständigt i sin uppgift, men då begår de tjänstefel. Skulle en av dem ge mitt barn kött så skulle hon anmälas på stört. Inte bara för att hon tar egna beslut ang. mitt barns fostran utan också för att hon direkt utsätter mitt barn för hälsofara. Ett barn som inte äter kött kan vara superkänsligt mot animalier och få bl.a svåra diarreer.
  • Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:
    Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    fel.

det finns inget i kött som inte finns i mängder i vegetarisk kost.
  • Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:20:45 följande:
    www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/artikel.cf...
    och? inget av de näringsämnen som nämns där är exklusivt till kött.

jag får i mig alldeles tillräckligt av protein, järn, b-vitaminer, mineraler och annat jag behöver genom att äta en vegetarisk kost.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!