Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Usch på er som ger era barn KÖTT!

theek skrev 2009-12-03 22:06:42 följande:
    För att gå i samma seriösa fotspår... Det finns de som anser att växter också har känslor, hur tror du broccolin mår när den kokas levande??Eller potatisen när den rövas bort från sitt hem i jorden för att sedan få ligga i en mörk säck i väntan på döden... Äh lägg ner, låt folk få äta vad dom vill...
    fast det där blir ju bara löjligt. För att kunna känna och tänka så måste man ha ett nervsystem och en hjärna.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Minune skrev 2009-12-03 22:11:33 följande:
    ja, och som vegetarianen Adolf H
    myt. han åt djur. däremot var han för djurrätt.
  • Lady Dahmer

för övrigt är min unge vegetarian också. Tills hon kan välja själv givetvis. (och är mogen att göra valet)

• Lady Dahmer
    Minune skrev 2009-12-03 22:18:07 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:12:50 följande: det är omstritt, främst vegetarianer vill inte kalla honom det (undrar varför)
    varför skulle jag som vegetarian bry mig om hitler var en vegetarian? Det är ju inte ett dugg relevant. stalin var köttätare, det upprör väl inte dig?
  • Lady Dahmer
    FinastE2010 skrev 2009-12-03 22:21:11 följande:
    Kanske blir du så manisk med att inte låta din son äta kött att han till sist tröttnar när han själv kan bestämma och blir en galen köttätare istället som ratar grönsaker. Gör din son en tjänst och låt han bestämma själv om han vill äta kött eller inte. Att inte ge sina barn fet mc donalds mat är en sak men att "förbjuda" sitt barn vanlig mat är väl inte så snällt? Alla har sin egen vilja, låt din son ha sin, oavsett om han blir veg eller inte.
    jag tror chansen är minimal att en född vegetarian går över. inte om man lärt dem att djur inte är mat. Sånt sätter sig djupt.

Jo - mitt barn kommer få välja själv. När hon är gammal nog att ta det ansvaret och förstå innebörden av sitt handlande, Som med allt annat. Tills dess så bestämmer vi - hennes föräldrar.

---------

En uppgift man har som förälder är ju dessutom att lära sina barn rätt och fel samt föregå med gott exempel. Jag anser t.ex att det är fel att döda djur för mat och då undrar jag hur jag ska lära min dotter detsamma om jag, i enlighet med köttnormens förespråkare, skulle låta henne äta djur...?

Nej, fånigt säger jag! Givetvis så "prackar" ALLA ansvarsfulla föräldrar sina egna värderingar och moraliska ställningstagande på sina barn. Det kallas uppfostran. Men av någon underlig anledning uppfattas det alltså som tvång och påprackning att uppfostra sina barn till att inte döda någon genom sina matvanor, medan det är helt i sin ordning att uppfostra sina barn till att göra just detta.

I själva verket borde det väl vara rimligare att uppfostra alla barn som vegetarianer, och sedan i vuxen ålder låta dem välja om det verkar klokt, och framförallt rätt, att tiotusentals djur ska dö helt i onödan för hamna på deras tallrikar. Eller??? 
  • Lady Dahmer
    Minune skrev 2009-12-03 22:25:10 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:22:56 följande: kanske inte just dig, men det finns mycket intressant att läsa om detta ifrågasättande och varifrån det oftast kommer
    länk?
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:24:18 följande:
    Mina barn får kött/fisk/ägg och grönsaker/frukt i sin kost. De äter de de vill, ibland bara korven, ibland bara grönsakerna. Som förälder får man ju hålla lite koll på att de får en allsidig kost, eftersom växande barn är känsliga för brister orsakade av ensidig kost, men i allmänhet är det inget stort problem.Om mina barn växer upp och blir köttätare är det ok för mig, om det blir vegetarianer eller veganer är det också ok, men så länge de är små ska de kunna välja fritt av den allsidiga kost jag satt fram utan att plocka bort grönsaker eller kött i förväg. Hur känner du att dina barn har någon valfrihet i den kost du erbjuder dem?
    Det enda mitt barn inte serveras är djur. Det finns liksom inget behov och därmed ingen anledning.

Utöver det så försöker jag se till att hon får ordentligt med variation och olika smakupplevelser. Hon äter det mesta; bönor, linser, grönsaker, rotfrukter, gryn, svamp, soja, osv.

Den dag hon är mogen att ta ett eget beslut så får hon göra det, men tills dess så är det ju jag som bestämmer.
  • Lady Dahmer
    Turran skrev 2009-12-03 22:28:52 följande:
    Vill bara flika in att en kost innehållande kött inte nödvändigtvis är allsidig. Barn ska ha bra mat som täcker deras behov. Oavsett om kosten inkluderar kött eller ej.
    precis. allsidigt har inget med djur att göra.
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:30:30 följande:
    Att lära sina barn en personlig övertygelse man har själv, och dessutom inser att de kommer att ha svårt att släppa den eftersom det "sätter sig djupt" är väl inte ansvarsfullt föräldraskap? Det kallas indoktrinering (eller möjligtvis "hjärntvätt" om man ska ta till hårda ord).Att ge barnen möjlighet att prova på BÅDE fotboll och ridning fastän man inte har bollsinne själv, BÅDE kyrkans söndagsskola och dataspelsklubben fastän man inte är religiös själv, eller BÅDE grönsaker och kött, tills barnen kan bilda sig en egen uppfattning är mer förenligt med modern demokrati och folkbildning.
    att vara vegetarian är ett ETISKT ställningstagande. Det är inte valet av sport eller religion.

ALLA föräldrar fostrar sina barn i enlighet med sin egen etiska övertygelse. Även du. Jag gissar att du t.ex lär dina barn att det är fel att slåss och mobbas? Att det är fel att stjäla och vara elak? osv.

Jag lär mitt barn att det är fel att döda djur.
  • Lady Dahmer
    Bebbe2006 skrev 2009-12-03 22:32:09 följande:
    Vad säger de på BVC till er som inte låter era barn äta kött?Försöker de inte att tala er till rätta?
    nej. varför i hela friden skulle de göra det?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!