Inlägg från: Phlippan87 |Visa alla inlägg
  • Phlippan87

Usch på er som ger era barn KÖTT!

jag är 22, har haft influensan 1 gång, magsjuk 2 ggr och uvi 1 gång någonsin i mitt liv. sedan har jag, liksom alla andra, råkat ut för småförkylningar men aldrig något allvarligt. har ätit kött i hela mitt liv och tänker fortsätta med det

tycker det är rent ut sagt tragiskt att veganer och vegetarianer ska kämpa så för att fördöma oss köttätare genom än det ena än det andra uttalandet. jag har då aldrig försökt omvända en vegetarian utan accepterar och respekterar dennes val, men då vill jag för fasen ha respekt och acceptans tillbaks oavsett om jag väljer att äta kött eller inte

• Phlippan87
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:30:30 följande:
    Att lära sina barn en personlig övertygelse man har själv, och dessutom inser att de kommer att ha svårt att släppa den eftersom det "sätter sig djupt" är väl inte ansvarsfullt föräldraskap? Det kallas indoktrinering (eller möjligtvis "hjärntvätt" om man ska ta till hårda ord). Att ge barnen möjlighet att prova på BÅDE fotboll och ridning fastän man inte har bollsinne själv, BÅDE kyrkans söndagsskola och dataspelsklubben fastän man inte är religiös själv, eller BÅDE grönsaker och kött, tills barnen kan bilda sig en egen uppfattning är mer förenligt med modern demokrati och folkbildning.
    håller med... det är inte många som börjar äta något i vuxen ålder som de aldrig "fått" äta innan, däremot är det många som medvetet väljer bort något när de kunnat bilda sig en egen uppfattning
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:34:31 följande:

och problemet med att mitt barn inte skulle välja att äta kött är.....??
    har jag sagt att det är ett problem?! det jag påpekade är att barnet inte får samma valmöjlighet. för ett val där du inte har fått se och "testa" båda sidor har i 99% av fallen en enda utgång, och det är att du fortsätter på din inrutade väg
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:41:37 följande:

vilken förälder låter sina barn göra helt fria val i allt??? Som förälder är det min uppgift att lära mitt barn rätt och fel. Hon kan inte komma på det själv. Och hon kan definitivt inte ta ansvar för det själv.
    men vem är rätt person att lära någon rätt och fel? det som är rätt för dig är helt fel för någon annan, och det är den acceptansen som många veganer/vegetarianer verkar sakna, att deras rätt inte är rätt för alla
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:46 följande:

på vilket sätt menar du att jag ljuger och skrämmer mitt barn när jag visar henne verkligheten? Och när jag säger att det är fel att döda djur?
    "mamma tycker det är fel och om jag skulle vilja äta en fläskfilé så är jag också en mördare..." känns ju som ett bra sätt att uppfostra sina barn utan att "skrämmas"
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:50:42 följande:

jo det är precis samma sak som jag säger. Rätt och fel är subjektivt. MEN - vilken förälder lär inte sina barn vad som är rätt och fel enligt dem?
    och där har du ju fattat beslutet åt ditt barn, som du själv påpekat, väldigt få som uppfostras till att äta vegetarisk kost går över till att äta kött, alltså har du redan fattat ett livslångt beslut för ditt barn. om du istället skulle låta barnet växa upp med att äta kött, lära sig vart det kommer ifrån och få BÅDA sidor presenterade för sig (jag ahr inga problem att själv välja bort det jag aldrig fått äta innan iaf) är sannolikheten väldigt mycket större att barnet, när h*n är mogen, fattar ett beslut baserat på sina egna känslor och värderingar. för nog är andelen köttätare som blir vegetarianer betydligt större än tvärtom
  • Phlippan87

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:52:19 följande:

tror du att jag kommer säga till mitt barn att man är en mördare om man dödar djur? Knappast. Jag kommer berätta hur man gör för att få kött och att VI inte tycker det är rätt. jag vill att mitt barn ska lära sig att det är fel att döda och äta djur, inte att hon ska låta bli för att hon är rädd för mig. precis som allt annat i barnuppfostran. Jag vill att hon ska vara snäll och trevlig för att hon är empatisk inte för att hon är rädd för nåt straff.
    att äta djur är att döda, att döda något levande är att mörda så indirekt är det just det du säger till ditt barn om du ska pränta in att det är fel att äta och döda djur...

men som jag sa i mitt första inlägg, jag skiter fullständigt i om ni vill äta vegetariskt eller ej, och om ni ger era barn vegetarisk mat eller ej, men acceptera då att JAG äter kött, alltid har gjort och tänker fortsätta med det och att JAG tänker ge MITT barn kött. jag kan inte förstå varför vegetarianer så ofta ska ha så otroligt svårt att acceptera att ALLA får välja själva, jag ser fler vegetarianer som försöker få köttätare att bli vegetarianer än jag ser köttätare som försöker få vegetarianer att bli köttätare. varför är köttätare mer toleranta? varför har köttätare lättare att acceptera att alla inte väljer samma föda som dem?
    det vore betydligt lättare att acceptera vegetarianer och veganer och deras åsikter och uttalanden om de kunde lära sig att visa respekt och acceptera de som väljer att äta kött
  • Phlippan87

kan tillägga att jag äter kött utan problem, ändå är jag uppvuxen på landet, har varit närvarande vid slakt osv, jag VET hur det går till och jag har själv varit med...

• Phlippan87
    Pipop skrev 2009-12-04 00:16:02 följande:
    Som vegetarian sen över 10 år tillbaka kan jag säga att ditt påstående är inte stämmer öht med mina erfarenheter. Visst, det finns en hel del högljudda veganer som försöker omvända alla de möter, men majoriteten av alla vegetarianer jag känner (och det är en hel del) sköter sig själva och försöker inte omvända en själ - tvärtom är de flesta, inklusive jag själv, väldigt trötta på att ständigt behöva försvara sitt val av mat inför ifrågasättande köttätare som av någon anledning ska debattera vegetarianism så fort de kommer åt, och gärna hävda hur bra det är att äta kött. Själv tar jag aldrig upp ämnet frivilligt, men hamnar ständigt ändå i diskussioner med militanta karnivorer som måste lägga sig i vad jag äter. Men jag måste säga att jag trots allt förstår de som förespråkar en vegetarisk livsstil och inte "accepterar" köttätare. Om man verkligen tycker det är moraliskt fel att äta kött, att man genom att äta kött bidrar till djurplågeri, är det inte märkligt att man protesterar. Vi kan dra paralleller till alla de här på fl som anser att de har rätt att ingripa om ett barn far illa, tycker kanske att det är deras skyldighet tom. Djurrättsaktivisterna tycker det är deras skyldighet att ingripa då djur far illa, och köttätarna är den största orsaken till detta idag. Jag säger inte att det är rätt, men att jag kan förstå deras beteende utifrån deras moraliska ställningstaganden.
    jag säger inte att de ska acceptera att jag äter kött, men acceptera mitt val ang. min egen kropp och respektera att jag äter kött, något jag ser som en helt naturlig del av vår föda (vilket det är i dagens läge, funderar lite på om djurrättsaktivister tycker rovdjuren gör fel de med som äter kött, de dödar ju andra djur...)
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 12:21:04 följande:
    Ja, visst spelar andra faktorer in, men faktum är att man i många studier ser ett samband mellan köttkonsumtion och vissa cancerformer. Därav rekommendationerna att limitera intaget av rött kött samt helt avstå från processerat kött.
    finns även samband mellan rökning och vissa cancerformer, mellan intag av kolsyrade läskedrycker och vissa cancerformer, mellan sex och vissa cancerformer osv. listan kan göras väldigt lång... och inte att förglömma: mellan besprutningsmedel som används inom merparten av all odling av ex. spannmål, frukt och grönsaker.
    tvivlar starkt på att alla vegetarianer/veganer som använder cancer som ett argument äter ekologiskt, vilket innebär att de stoppar i sig enorma mängder kemikalier som i sin tur ökar risken för cancer
  • Phlippan87
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:28:17 följande:
    finns även samband mellan rökning och vissa cancerformer, mellan intag av kolsyrade läskedrycker och vissa cancerformer, mellan sex och vissa cancerformer osv. listan kan göras väldigt lång... och inte att förglömma: mellan besprutningsmedel som används inom merparten av all odling av ex. spannmål, frukt och grönsaker. tvivlar starkt på att alla vegetarianer/veganer som använder cancer som ett argument äter ekologiskt, vilket innebär att de stoppar i sig enorma mängder kemikalier som i sin tur ökar risken för cancer
    just det, jag glömde ju säga: det är dumt att kliva utanför dörren, himlen kan ramla ner i skallen på dig, ett träd kan ramla ner i skallen på dig, du kan bli påkörd av en bil osv. kanske är så att köttätarna anser att det är värt risken att få cancer bara för att få njuta av sitt kött?! vi tar risker i varenda val vi gör, varje dag
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 12:44:03 följande:
    Och din poäng är vad? Att det spelar ingen roll att överdriven konsumtion av rött kött innebär en ökad risk för vissa cancerformer eftersom det finns andra saker som ökar risken också? Eller?
    risken för cancer är inte ett hållbart argument i en sådan diskussion. överkonsumtion av vad som helst är inte bra, men det är ju långt ifrån alla som äter sitt kött rött.. genomstekt ska det vara för min del
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 12:57:12 följande:
    Inte hållbart argument? Överkonsumtion i detta fallet handlar om över 500 g i veckan. Btw - med rött kött menas inte rått kött. "To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages. If you want inspiration for meals that do not use a lot of red meat, then there are lots of ideas in our recipes section. What is red meat? Red meat refers to beef, pork, lamb and goat ? foods like hamburgers, minced beef, pork chops and roast lamb. As a rough guide 500g of cooked red meat is the same as 700 to 750g of uncooked red meat. To help visualise how much this is, a medium portion of roast beef or pork is about 90g and a medium steak is about 145g. What is processed meat? This is meat preserved by smoking, curing or salting, or by the addition of preservatives. Examples include ham, bacon, pastrami and salami, as well as hot dogs and some sausages. Hamburgers and minced meats only count as processed meat if they have been preserved with salt or chemical additives. Meat and cancer ? the evidence The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer. Red meat contains substances that are linked to bowel cancer. For example, haem, the compound that gives red meat its colour, has been shown to damage the lining of the colon. Studies also show that people who eat a lot of red meat tend to eat fewer plant-based foods, so they benefit less from their cancer-protective properties." www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendat...
    som så många andra har sagt, människan är faktiskt skapt för att äta kött (vi har inga huggtänder elelr klor, men våra kindtänder är skapta för att kunna finmala kött tills killnad från ex. idisslarnas tänder som inte alls är lika vassa). och om man väljer att öka risken för att få cancer genom att äta kött istället för att öka risken för cancer genom att äta besprutade grönsaker är väl varje enskild individs eget val?
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 14:31:40 följande:
    Människan är knappast skapt för den kosthållning vi har idag. Sen förstår jag inte riktigt din inställning... Givetvis vill man väl ge sina barn en bra kost som _minskar_ risken att få cancer?
    nej, ingen variant av den kosthållning vi har idag, varken med elelr utan kött och andra animaliska produkter

men herregud människa, om jag ger mitt barn enbart vegetarisk kost innebär det inte automatiskt att barnet får i sig mindre cancerogena ämnen. att få ner mängden cancerogena ämnen i kosten KRÄVER att vi äter ekologisk och KRAV-märkt mat, oavsett vilken typ av kost vi håller oss med. ett barn som föds upp på enbart vegetarisk, icke-ekologisk kost får i sig minst lika mycket, om inte mer, cancerframkallande ämnen än ett barn som föds upp på kost innehållande ekologisk och kravmärkt mat.
  • Phlippan87
    nattis83 skrev 2009-12-04 17:04:56 följande:
    ursäkta men du.....vi levande människor och växter består INTE av samma bakterier som bildas i kött som avlägsnats från ett kadaver och legat så i minst några dagar. ..vart har du fått din information ifrån? den stämmer faktiskt inte med verkligheten! de bakterier som bildas i kött efter att djuret dödats är bakterier som sätter igång en föruttelse process av köttet..och det går inte att jämföra med bakterier som vi levande bär i kroppen. så tyvär ditt argument håller inte!!....har man någon gnutta medkänsla i sig så avstår man från kött pga hur illa djuren behandlas bara för att vi ska få kött på tallriken!....men att diskutera det med köttätare är som att prata med en vägg,så jag förväntar mig inte att någon av er köttätare ska förstå,för det gör ni inte!.......bara för er information så har jag smakat kött när jag var liten,så jag vet hur det smakar.så kom inte med nåt snack om att det är lätt att tycka så här bara för att man aldrig smakat kött.
    de bakterierna du pratar om dör om man tillagar köttet på rätt sätt.
    långtifrån alla djur far illa innan de slaktas, ta dig en titt på de små lantbruken exempelvis. det handlar mer om att vara uppmärksam på VARTIFRÅN det kött man äter kommer, inte att totalt sluta äta kött för skulle hela jordens befolkning äta vegetariskt skulle vi inte ha någon yta att bo på längre.
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 17:35:56 följande:
    Nu blandar du väl ändå äpplen och päron? Det jag skriver är att överdriven konsumtion av rött kött inte rekommenderas samt att man bör undvika processerat kött - detta enligt cancerforskning. Hur cancerframkallande olika bekämpningsmedel är kan ju givetvis också diskuteras - men det kanske är lite ot i denna tråd? Det är ju inte direkt så att det enbart är vegetarianer som äter besprutade grönsaker.
    men du verkar automatiskt dra slutsatsen att alla som äter kött överkonsumerar (enligt de siffror du själv angett). personligen äter jag inte särskilt stora portioner av någon mat, 500g "rött"kött är väldigt mycket för min del för en hel vecka eftersom merparten av det som äts här hemma är kyckling och fisk, det kött som konsumeras är inte i särskilt stora mängder. en hel portion mat, oavsett vad den består av bör inte väga mer än ca 350-400 g, av det som läggs upp på tallriken bör den största gruppen vara frukt och grönt. så för min del anser jag att 500 g rent "rött" kött/vecka är mycket
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 18:36:14 följande:
    Det stämmer inte. Jag tror inte att _alla_ köttätare äter mer än 500 g rött kött i veckan. Siffror visar dock att vi i I-länderna överkonsumerar kött.
    likaväl som att vi i i-länderna överkonsumerar i princip allt annat också
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 19:30:30 följande:
    På vilket sätt är det relevant i denna diskussion, tycker du?
    jag anser att när du börjar hetsa upp dig över att vissa överkonsumerar kött i i-länderna så är det väl inte så konstigt så som vi överkonsumerar allt annat. jag är fortfarande evigt trött på alla dessa veganer och vegetarianer som fördömer mig för mitt val och försöker "omvända" mig till att bli vegetarian genom allsköns "skitsnack"
  • Phlippan87
    Loupe skrev 2009-12-05 05:15:48 följande:
    Jag ser en skillnad mellan en bladlus och en ko, bla pga att mig veterligen så har inte bladlusen ett centralt nervsystem. Där drar jag gränsen. MEN jag tycker inte att vi ska utrota ex bladlusen för det, eftersom den behövs i eko systemet. Man ska heller inte använda löss i smink eller godis. Men med en ekologisk vegetarisk kost så minskar man drastiskt att bladlusen dör, än med besprutade grönsaker och kött konsumtion och då tänker jag att en bladlus trivs bäst i en bra miljö. En ko/gris måste äta ja, men idag äter inte en ko gräs på en stor äng...som i Bregott reklamen. Den står oftast inne året om, i en onaturlig miljö för kon. Där äter den inte gräs, nässlor osv, utan till stor del genmanipulerad mat (majs), som resten av alla djur i köttindustrin. Rekommenderar dig att titta på en dokumentär om Majs (amerikansk) och majsens inverkan på miljön.
    köp närproducerat så har du möjlighet att själv se hur djuren har det. häromkring vandrar korna iaf omkring på sina stora fält och har ett väldigt bra liv innan de slaktas. samma sak med grisarna och fåren i omgivningen...
  • Phlippan87
    Loupe skrev 2009-12-05 04:04:04 följande:
    Jag äter säsongs betonat och jag äter till största del ekologiskt. Sedan är alltid vegetarisk/vegansk kost det bästa för djuren, rätt uppenbart. Regnskogen och vattnet är väl det primära, regnskogen skövlas ju inte för oss vegetarianer, utanför djuren som sedan ska bli kött. Det behövs också mycket mer vatten till köttindustrin än till det jag äter. Att äta vegetariskt/veganskt är alltid bäst för miljön och är det bra för miljön är det bra för oss och djuren i det långa och korta loppet.
    skövlas en hel del regnskog för att odla grödor också.... vegetarisk kost är absolut inte alltid bäst för miljön
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!