FinastE2010 skrev 2009-12-03 22:21:11 följande:
Kanske blir du så manisk med att inte låta din son äta kött att han till sist tröttnar när han själv kan bestämma och blir en galen köttätare istället som ratar grönsaker. Gör din son en tjänst och låt han bestämma själv om han vill äta kött eller inte. Att inte ge sina barn fet mc donalds mat är en sak men att "förbjuda" sitt barn vanlig mat är väl inte så snällt? Alla har sin egen vilja, låt din son ha sin, oavsett om han blir veg eller inte.
jag tror chansen är minimal att en född vegetarian går över. inte om man lärt dem att djur inte är mat. Sånt sätter sig djupt.
Jo - mitt barn kommer få välja själv. När hon är gammal nog att ta det ansvaret och förstå innebörden av sitt handlande, Som med allt annat. Tills dess så bestämmer vi - hennes föräldrar.
---------
En uppgift man har som förälder är ju dessutom att lära sina barn rätt och fel samt föregå med gott exempel. Jag anser t.ex att det är fel att döda djur för mat och då undrar jag hur jag ska lära min dotter detsamma om jag, i enlighet med köttnormens förespråkare, skulle låta henne äta djur...?
Nej, fånigt säger jag! Givetvis så "prackar" ALLA ansvarsfulla föräldrar sina egna värderingar och moraliska ställningstagande på sina barn.
Det kallas uppfostran. Men av någon underlig anledning uppfattas det alltså som tvång och påprackning att uppfostra sina barn till att inte döda någon genom sina matvanor, medan det är helt i sin ordning att uppfostra sina barn till att göra just detta.
I själva verket borde det väl vara rimligare att uppfostra alla barn som vegetarianer, och sedan i vuxen ålder låta dem välja om det verkar klokt, och framförallt rätt, att tiotusentals djur ska dö helt i onödan för hamna på deras tallrikar. Eller???