• Doktorn

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    ...Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Kommer din son alltså att acceptera både köttätare och vegetarianer också?
    Du verkar ju inte vara särskilt tolerant själv emot köttätare i alla fall.
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:41:20 följande:
    Tyvärr ser det inte ut så på 90% av alla slakterier :(
    Var får du siffran 90% ifrån? Har du eller någon annan räknat, eller är det bara som du tycker?
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:44:45 följande:
    Jag var medlem i djurens rätt för ett antal år sedan, siffran var just inte 90 men sky hög. Djurplågerierna i världen är fruktansvärda och jag läser om detta näs intill varje dag.
    Ja, tittar man på djurhållningen i hela värden finns det både bättre och sämre exempel än Sverige.
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:48:24 följande:
    Även HUR djuren transporterar till slakteriet av slakteriet och dom har faktiskt burar inne på slakterierna, och processen hur dom får över djuren därifrån till slakteri rummet är HEMSK. Såg ett insider prog. om detta en dag och det var ett av de värsta jag sett.
    Det är ett av skälen till att jaga sitt eget kött i stället för att köpa kött i affären, producerat som du beskriver. Tur man är älgjägare!
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:52:29 följande:
    Hade jag haft pengar hade jag ägt en gård med min egen producerade mat, men tyvärr kan man ju inte göra förändringar för alla djuren :(
    Jagar du då? Det är ju inte så dyrt och så kan man äta gott och näringsriktigt kött med gott samvete.
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:54:02 följande:
    Haha nej det gör jag inte :P Vad skall man äta för jagat i sverige? Blåmes med stekt potatis?
    Älgstek, köttbullar av älgfärs, älgbiff och filé av älg, osv. Motsvarande av kronhjort, dovhjort och rådjur. Tjäder, orre. Sjöfågel. Fasan. Ripa. Morkulla. Låter det som lite olika alternativ?
  • Doktorn
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-03 20:57:23 följande:
    Joo men såna stora djur hade jag aldrig klarat av att jaga själv :O
    Ripa och morkulla är små som duvor...

Skämt åsido, jag försökte bara göra en poäng av att det inte är en kristallklar koppling mellan dålig djurhållning och att äta kött. Det finns annat kött.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:13:25 följande:

för övrigt är min unge vegetarian också. Tills hon kan välja själv givetvis. (och är mogen att göra valet)
    Mina barn får kött/fisk/ägg och grönsaker/frukt i sin kost. De äter de de vill, ibland bara korven, ibland bara grönsakerna. Som förälder får man ju hålla lite koll på att de får en allsidig kost, eftersom växande barn är känsliga för brister orsakade av ensidig kost, men i allmänhet är det inget stort problem.

Om mina barn växer upp och blir köttätare är det ok för mig, om det blir vegetarianer eller veganer är det också ok, men så länge de är små ska de kunna välja fritt av den allsidiga kost jag satt fram utan att plocka bort grönsaker eller kött i förväg. Hur känner du att dina barn har någon valfrihet i den kost du erbjuder dem?
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:25:59 följande:

jag tror chansen är minimal att en född vegetarian går över. inte om man lärt dem att djur inte är mat. Sånt sätter sig djupt. ... I själva verket borde det väl vara rimligare att uppfostra alla barn som vegetarianer, och sedan i vuxen ålder låta dem välja om det verkar klokt, och framförallt rätt, att tiotusentals djur ska dö helt i onödan för hamna på deras tallrikar. Eller??? 
    Att lära sina barn en personlig övertygelse man har själv, och dessutom inser att de kommer att ha svårt att släppa den eftersom det "sätter sig djupt" är väl inte ansvarsfullt föräldraskap? Det kallas indoktrinering (eller möjligtvis "hjärntvätt" om man ska ta till hårda ord).

Att ge barnen möjlighet att prova på BÅDE fotboll och ridning fastän man inte har bollsinne själv, BÅDE kyrkans söndagsskola och dataspelsklubben fastän man inte är religiös själv, eller BÅDE grönsaker och kött, tills barnen kan bilda sig en egen uppfattning är mer förenligt med modern demokrati och folkbildning.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:33:15 följande:

att vara vegetarian är ett ETISKT ställningstagande. Det är inte valet av sport eller religion. ALLA föräldrar fostrar sina barn i enlighet med sin egen etiska övertygelse. Även du. Jag gissar att du t.ex lär dina barn att det är fel att slåss och mobbas? Att det är fel att stjäla och vara elak? osv. Jag lär mitt barn att det är fel att döda djur.
    Ja, ställningstagandet att inte döda djur är en etisk fråga.

Men du lär dina barn att inte ÄTA djur. Den frågan är av personlig övertygelse, precis som valet av religion, och har ingenting med etik att göra.
  • Doktorn
    Turran skrev 2009-12-03 22:35:29 följande:
    Man rekommenderar rimligtvis en hälsosam kostföring? Huruvida kosten innehåller kött är väl inte så intressant.
    Nej, så länge barnet får i sig tillräckligt med vitamin B12 som inte finns i icke-animalisk kost.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:34:31 följande:

och problemet med att mitt barn inte skulle välja att äta kött är.....??
    Att du först pratar om att barnen har rätten till ett fritt val som stora, och sedan med stolthet berättar att dina barn aldrig kommer att ge upp den övertygelse du ger dem som små.
    Valet att vara vegetarian är DITT val, vilket jag respekterar. Men ger du dina barn ett öppet och rättvist val i livet, eller stöper du dem i dina egna tankar? Vill du att de ska tänka fritt egentligen?
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:39:38 följande:

fast du - religiösa fostrar ju också sina barn enligt sin tro. Och politiskt aktiva. och alla andra föräldrar. även DU. för att äta djuret så måste det dödas. Och då är jag indirekt ansvarig för djurets död.
    Givetvis fostrar vi våra barn efter våra egna övertygelser. Men man kan inte samtidigt säga att valet bara är etiskt och att de senare har fritt val som vuxna. Du har redan valt bana åt dina barn, stå för det i stället för att säga att de får göra som de vill.
    På den andra punkten håller jag delvis med. En köttätare är givetvis delansvarig för djurets död. Men kostvalet i sig är fortfarande en personlig övertygelse och inte en etisk fråga.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:41:37 följande:

vilken förälder låter sina barn göra helt fria val i allt??? Som förälder är det min uppgift att lära mitt barn rätt och fel. Hon kan inte komma på det själv. Och hon kan definitivt inte ta ansvar för det själv.
    Förstås påverkas barnen av sina föräldrar. Men stå för det då. Säg att du fostrar dina barn till vegetarianer istället för att säga att de får vegetarisk kost som små, för att senare ha ett fritt val.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:46:05 följande:

all etik är subjektivt.
    Nej, verkligen inte! Var har du fått det ifrån?
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:49:04 följande:

eh. jo. det är subjektivt. etik är beroende av sin kultur och sin tid och är en social konstruktion.
    Från Wikipedia (i brist på bättre källa såhär i brådrasket): "Etik, (från gr. ethos; sed), eller moralfilosofi, sedelära, en moralvetenskap, den del av filosofin som söker besvara frågor som "vad är det goda", "vad är det rätta", "hur bör man bete sig". I mer allmän bemärkelse: en uppsättning regler för uppträdande och förhållningssätt."

Deontologisk etik (en av de tre huvudgrupperna) behandlar absoluta principer av typen "det är alltid fel att döda".

Etik är en strikt och objektiv vetenskap som inte har någonting med subjektiva uppfattningar att göra. Det är intressant att debattera med dig, men du måste läsa på lite om du ska ge dig in i sådana här diskussioner.
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:53:31 följande:

strunt. om etik vore absolut så skulle saker som anses fel idag alltid ansetts vara fel och tvärtom. historien lär oss att det INTE är så. förr var det ok att slå barn t.ex.
    Du är alltså inte alls med på resonemanget att strikta uppfattningar kan ändras över tid? Utan att behöva vara personliga och subjektiva?
  • Doktorn

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:49:48 följande:

har jag sagt nåt annat? ...
    Ja, i inlägg #378 skrev du: "Den dag hon är mogen att ta ett eget beslut så får hon göra det, men tills dess så är det ju jag som bestämmer."
  • Doktorn
    Turran skrev 2009-12-03 22:56:36 följande:
    Ja, det är säkert knepigare med vegankost. Vegetarianer får ju i sig B12 från mjölkprodukter (och ägg).
    Så sant, så sant!
  • Doktorn
    Trill skrev 2009-12-04 08:38:06 följande:
    Fast här måste jag göra ett inlägg Kött i sig är inte speciellt gott. Det är saltet och kryddorna som gör köttet gott. Jag tror inte många hade gillat smaken av okryddat kött...
    Håller inte med. Smaken av kött, grillat eller stekt, är gott även utan kryddor. Fast salt förhöjer smaken avsevärt, precis som med grönsaker.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!