Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Ni som tänkt  föda  Östra, var på er vakt !!!  (gäller förstås även andra sjukhus)

Det här inlägget kom i går i Facebook-gruppen Sen avnavling – Barnets födslorätt:

Jag är otroligt besviken! Födde min underbara son på Östra och hade specifikt önskat sen avnavling, men min sons laktatvärde gick upp till 6,6 och han fick förlösas med hjälp av sugklocka. Det var mycket folk inne och hjälpte till och jag fick senare reda på att de INTE genomfört sen avnavling!!! De hade tid till detta då de gnuggade  igång honom på mitt bröst och då hade avnavlingen kunnat ske då och PH provet hade kunnat tas i intakt navelsträng. Men nu blev det inte så och jag är djupt besviken och ledsen och arg!!! Finns det något jag kan göra?!

Och det här inlägget  är från  FL-tråden Sen avnavling – bra eller dåligt?  # 23 

Jag födde på östra i mars och jag hade bett om sen avnavling så det stog i min journal, sa även till när bebisen kom ut för att vara säker på att det blev så. Jag blev nämligen väldigt illa berörd då jag mitt under värkarna med nästan ingen värkpaus blir ifrågasatt av en främmande barnmorska som kom in i rummet och försökte få mig att ändra mig. Som tur var sa "min" barnmorska till henne att vi bestämt oss för sen avnavling. Mycket oproffsigt!

Förlossningspersonal som  navlar av  tidigt  trots att  föräldrarna begärt sen avnavling (eller gör andra ingrepp och interventioner utan att först rådgöra med patienten/föräldrarna)    borde åtalas, eller åtminstone få en varning.

Den som anser sig felbehandlad kan på den här sidan  få tips och råd  om hur man anmäler, eller klagar på vården  .
    När, var och hur anmäler man en felbehandling i sjukvården

Saxat ur  ett  inlägg av en mamma som födde på Östra i december 2009 ( jag kan leta fram länken om någon vill)  :

Precis alla andra som vi kom i kontakt med sa att alla bm där ville arbeta efter "sen avnavlingsmetod" men att det var läkarna som stretade emot detta. Hon sa att när de pratar bm emellan så förstår alla att sen avnavling är att föredra för alla barnen, och inte bara för hudfärgen utan även för att de ska få i sig sitt blod och för ev sjukdomar ”

Barnmorskor och undersköterskor -  slå näven i bordet,   ena er, gå ihop  och  vägra lyd era chefers  galna order!  Och anmäl dem när de  låter prestige,  envis tjurskallighet m.m.  gå före patientsäkerheten  ! 

Hierarkier på sjukhus orsakar vårdskador

” Chefläkaren Christer Andersson, också han på Universitetssjukhuset i Linköping, vill framförallt få personalen att anmäla alla avvikelser och riskmoment man upptäcker, men han möter fortfarande misstänksamhet och motstånd.
    – Många kanske tycker att man anmäler kollegor, men det handlar ju om patientsäkerhet, säger han.”

Precis, det handlar ju  för  tusan  om PATIENTSÄKERHET, och sätter man inte den främst har man inget inom vården att göra!!! 

• abuelita

Jag har översatt Michel Odent´s Putting an end to women´s global slaughter: Bleeding to death.  Här är ett stycke ur texten :

Det är först när en timme gått efter födseln, om moderkakan  ännu inte fötts fram, som  jag vågar störa för att kontrollera att moderkakan åtminstone har lossnat från livmodern. När hon ligger på rygg trycker jag lätt med fingertopparna på bukväggen strax ovanför blygdbenet : om navelsträngen inte rör sig betyder det att moderkakan har lossnat. I praktiken har den alltid antingen fötts fram eller lossnat en timme efter födseln och blödningen är minimal, när ingen har blandat sig i efterbördsskedet. Jag har aldrig behövt  ge någon injektion med livmodersammandragande medel för att kontrollera blödning.

Läs resten av texten i mitt blogginlägg Varför nyförlösta mödrar riskerar att förblöda  

Han behöver ingen stickning han, eftersom han  har förstått  att man gör mest nytta genom att störa så lite som möjligt.

• abuelita

I Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt bekräftade  i går  en bm på Östra att det fortfarande är tidig avnaving  som gäller där  och att mvc inte informerar om  att man kan välja sen avnavling, utan  de ska istället informera om möjligheten att donera sitt barns blod.  

Någon  mer än jag som känner för att slå näven i bordet?  

• abuelita

Vill ni se hur mycket blod barnet förlorar vid tidig avnavling? 
    Hittade en  ny video  idag  som demonstrerar detta  väldigt  tydligt.

">

• abuelita
    abuelita skrev 2011-09-12 16:34:35 följande:
     I Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt bekräftade  i går  en bm på Östra att det fortfarande är tidig avnaving  som gäller där  och att mvc inte informerar om  att man kan välja sen avnavling, utan  de ska istället informera om möjligheten att donera sitt barns blod.  

Någon  mer än jag som känner för att slå näven i bordet?  

Med anldening av det här skrev jag i går till Barnmorskegruppen i Göteborg  (som bl.a. skriver så här på sin hemsida:  ” Målet för oss som mödravårdscentral är ett gott och nära samarbete med den gravida kvinnan. ”    Jo tjenare flotta Vicke, snacka går ju!)

Jag har skrivit  till dem tidigare,  men nu var det säkert över ett år  sen, utan att ha fått något enda  svar därifrån.  Tidigare har jag trott att de  kanske inte visste något om riskerna med tidig avnavling och bad dem därför informera blivande föräldrar om det.  
    Men  den här gången var jag  kaxig,  frågade bl.a.   varför de undanhåller blivande föräldrar information om rätten  att välja bort tidig avnavling.   Och jag talade om  att jag tänkte  berätta  på Familjeliv  och Facebook    att jag skrivit till dem och  även lägga ut deras svar, alternativt  ”osvar” ,

Redan i morse kom det ett  mail  från Barnmorskegruppen , innehållande  ett vidarebefordrat svar,  till  den mailadress jag skrivit till,  som  de fått tillbaks när de  vidarebefordrat  mitt mail .

Så här lydde det:

”Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets.
    Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga.
     Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppe”

Så  idag har jag skrivit ett mail till verksamhetschefen för obstetrik på Sahlgrenska . . Försökte hålla en så hövligt ton jag kunde, med tanke på allvaret i det  som de  med berått mod  utsätter mödrar och barn för.

Väntar nu och ser vad som händer.

• abuelita

Den där munkavlen som  mvc- och förlossningspersonal  uppenbarligen  trott att de har haft angående att informera blivande  föräldrar om   deras rätt att avsäga sig tidig avnavling – den har de inte!!!  Munkavlen alltså.

Det är   alltså fritt fram för  dem, både  mvc och  förlossningspersonal,  att   berätta för föräldrar  att de har rätt att avsäga sig tidig avnavling .. Det borde  då  även vara fritt fram för  dem  på förlossningen   att låta bli att   klampa pulserande navelsträngar, oavsett om föräldrarna själva  avsagt sig det eller ej.

Eftersom Barnmorskegruppen i Göteborg svarade  så här på min fråga   om varför de undanhåller föräldrar information om avnavling:

Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets. Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga.
    Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppen”,

så skrev jag  alltså  till chefen  på obstetrikenheten på Sahlgrenska och   även dito chef på Karolinska – och  har nu fått svar från båda !  (jag berättade för dem att jag tänkte lägga ut deras eventuella svar på diverse nätsidor) : 

Hej Linda! Jag vill börja med att säga att jag inte har belagt MVC med munkavel, som du uttrycker det. Vi förbjuder ingen att informera föräldrarna om tidig och sen avnavling. De föräldrar som önskar sen avnavling får det.
    De föräldrar som vill donera blod till Nationella biobanken så att andra sjuka barn kan få hjälp gör detta frivilligt och har fått information om vad det innebär.
    I övrigt kommer vi nu under hösten att påbörja en genomgång av all forskning kring tidig och sen avnavling.

Med vänliga hälsningar

Anneli Falk
    Verksamhetschef, Obstetriken, Område 1
    Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra-Mölndal
    416 85 Göteborg
    SWEDEN
    tel: +46 31 343 5965

Hej Linda! Som Du nog minns från tidigare mailkonversati on så använder vi oss inte av direkt avnavling varken när det är aktuellt med att donera navelsträngsblod eller annars. Vi planerar nu en jämförande studie mellan direkt avnavling (Göteborg), 1 minuts avnavling och 3 minuters avnavling för att se om vi finner några skillnader mellan grupperna.

Ingen, varken jag som är chef för förlossningsverksamheten, eller någon annan förbjuder några barnmorskor att informera föräldrarna om tidig och sen avnavling. Hälsn Karin
    Karin Pettersson, överläkare, områdeschef obstetriksektionen
    Kvinnokliniken, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge

• abuelita
    Bestla skrev 2011-09-25 21:25:39 följande:
    Precis som de svarar är som jag upplevt det. Inga problem alls.

Åkeej,  inga problem alls!?      Så du fick alltså information på mvc  om att  det är tidig avnavling som gäller  så länge inte föräldrarna avsäger sig det,   att det krävs tidig avnavling för donation  av bebisblod,  att  forskning visar att detta är skadligt  för  donatorn (det nyfödda barnet)  och att föräldrarna  har rätt  att avsäga sig  det  - både donation och tidig avnavling?    

Vore värdefullt om du berättade vilket mvc det är. Då  kan jag sprida ut det på alla ställen där jag  lagt  ut detta, så att de  som jobbar där  inte  ska behöva  bli  misstänkta för att  undanhålla  viktig information. .

• abuelita
    Bestla skrev 2011-09-26 22:12:34 följande:
    Brämaregårdens mvc på Hisingen. Fick all denna infon i samband med att de frågade om vi var intresserade av att donera, minns inte hur långt gången jag var då.
     Tack!    Nu har jag börjat berätta detta på  de andra ställena.

Kan dock  inte låta bli att tycka det är  märkligt att de frågar om man vill donera barnets blod  samtidigt som de berättar att det  kräver tidig avnavling och att  detta är skadligt.   Jag får  det helt enkelt inte att gå ihop
  • abuelita
    Bestla skrev 2011-09-27 09:04:08 följande:
    Varför inte det? Vart står du själv i donationsfrågan? Självklart är att det faktiskt finns en hel del människor därute som ser the greater good, dvs att man kanske kan tänka sig att riskera eventuella biverkningar av tidig avnavling tex för att kunna rädda livet på andra barn och sjuka i förlängningen.
    Samma som svininfluensavaccinet. Jag tex kände inte att det var nödvändigt alls för min egen del, men jag tog det ändå för att på så vis minska spridningen av sjukdomen för att de som inte alls skulle klara av det så bra skulle få slippa smittas.

För det första är det FARLIGT att förlora för mycket blod .  Blödningschock uppstår när en vuxen person förlorat 1 liter blod eller mer.  Vid  tidig avnavling , vilket  sker i Göteborg (Karin Petterson,  överläkare på  Karolinskas   obstetrikenhet,  kallar Göteborgs  tidiga avnavling  för "direkt avnavling" ) ,   förlorar ett 3 kilos barn en mängd som motsvarar ca 2½ liter för en vuxen.

För det andra måste man ha fyllt 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare  och man får  inte lämna mer än 10% av sin totala blodvolym ,   helt enkelt för att  det är  FARLIGT  att lämna mer!  - -   nyfödda blir av med   upp till 50%!!! 
    Var det inte därför du  avstod från att donera  ditt barns blod?

Sen tycker jag det är ganska logiskt  att de skador och sjukdomar som kan botas med stamceller från navelsträngsblod skulle kunna  förebyggas om patienten slapp berövas  sitt eget navelsträngsblod vid födseln.

“Are the stem cells, that cord blood is so rich in, actually vital to laying down a really good foundation for a person’s health from birth to death? 
    In other words,  does stem cell harvesting rob James to cure John? "

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!