Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

majlinsa skrev 2011-04-17 21:59:39 följande:
    Jag kan ha fel men visst finns det komplikationer med sen avnavling? Jag tänker lite svagt på gulsot? Men jag kan ha fel

Du har fel i att det finns komplikationer med sen avnavling  (alltså att låta naturen ha sin gång) men rätt i att   läkare och barnmorskor länge trott att  det finns det , bl.a. att det  skulle öka risken för behandlingskrävande gulsot (högre bilirubinvärden vid  2-3 dygns ålder). Det  här är dock bara en gammal myt.  Inga studier stödjer nämligen detta.

Ganska självklart egentligen , att Moder natur  inte  gjort  någon miss här.  Övriga däggdjursungar klarar sig ju  utmärkt utan att någon står där  beredd  att klampa navelsträngen  i ett huj när de föds.

Den här svenska avnavlingsstudien  visar  bl.a.  att sen avnavling inte ökar  risken för  gulsot:

Sammanfattning
    Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder

• abuelita
    MammaJ2011 skrev 2011-04-24 21:41:40 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför dom prioriterade bort det.. Jag sövdes ner eftersom det blev urakut så har ingen aning om vad som hände och killen fick inte vara med inne i salen. Jag frågade efteråt om det blev någon sen avnavling efter snittet men han sa då bara att det priorierades bort eftersom allt blev så bråttom.
    Bebisens hjärtslag gick ner precis innan snittet men vad jag vet så mådde han bra när han kom ut..
    Kan det kanske vart för att jag blev så akut opererad? Dom sa att dom inte ens hann med att tvätta mig..
    Om det blev så bråttom att de inte ens hann tvätta dig kan man ju undra hur de hade tid  att navla av .   Men det beror förstås på okunskap om  moderkakans viktiga funktion efter födseln , och  avsaknad av intresse att lära sig det .  Alla  läkare och barnmorskor vet att  moderkakan  försörjer barnet med syre och näring under graviditeten men väldigt  få  av dem vet att den fortsätter  göra det även efter födseln , medan lungorna   fylls med blod och   vecklas ut  så att de kan ta över andningen,  och att den  då även ger ett medtaget barn naturlig livräddning.

Hade pappan velat vara med om han fick?  I så fall kan man verkligen undra hur de kan ta sig såna rättigheter  att  förbjuda pappan att vara med (och dessutom navla av tidigt trots att ni hade sagt till så noga om att  ni ville ha sen avnavling ) . När min dotter blev katastrofsnittad på SÖS i Stockholm (en klantig läkare hade sönder navelsträngen i samband med  håltagning på hinnorna)   var pappan med, så  att  han kunde finnas där för barnet när mamman var sövd.
  • abuelita
    MammaJ2011 skrev 2011-04-30 12:36:26 följande:
    Nej pappan fick inte vara med, han satt utanför och väntade med sjuksköterskor och så fort bebisen va ute så fick pappan komma in och klippa navelsträngen..

Klampade de alltså  FÖRST, för att  SEN   gå ut och hämtade pappan,  medan  den klampade navelsträngen  fortfarande satt kvar i barnet ?  I så fall kan man verkligen undra varför de inte  väntade med klampningen tills han kom in  för att klippa,  med tanke på att det  blev  "så bråttom"  att sen avnavling priorioterades bort trots att ni hade  sagt till  om det så noga. .    Varje sekund med  pulserade navelsträng är förstås guld värt, i synnerhet om barnet  är medtaget redan innan klampningen . Hoppas verkligen de lär sig det  här snart.

Men huvudsaken att  ditt barn  nu mår bra.

• abuelita

Vad är det egentligen som pågår på Östra!?! ?

Jag födde på östra i mars och jag hade bett om sen avnavling så det stog i min journal, sa även till när bebisen kom ut för att vara säker på att det blev så. Jag blev nämligen väldigt illa berörd då jag mitt under värkarna med nästan ingen värkpaus blir ifrågasatt av en främmande barnmorska som kom in i rummet och försökte få mig att ändra mig. Som tur var sa "min" barnmorska till henne att vi bestämt oss för sen avnavling. Mycket oproffsigt!”

Se inlägg # 23   i tråden  Sen avnavling  bra eller dåligt ? 
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m59148519.html

Så här  står på Födelsehuset i Göteborgs  hemsida  :  

Att informera en kvinna om rutiner när hon är i blommande värkarbete kan upplevas oetiskt. Barnmorskan skall snarare hjälpa henne att släppa den intellektuella delen av hjärnan när hon går in i sitt födande. Informationen kan till och med skapa misstillit mellan barnmorskan och den födande kvinnan där kvinnan kan uppfatta "men om det är dåligt för mitt barn med tidig avnavling, varför gör man det då?". Eftersom vi vet från forskning att stöd, lugn, trygghet och tillit är grundpelare i födandet är det bästa tillfället att informera om förlossningsvårdens rutiner på mödravårdscentralen, under graviditeten
    http://fodelsehuset.se/node/44

• abuelita
    alven85 skrev 2011-07-24 22:26:37 följande:
    Hur länge bör man vänta tills man klipper navelsträngen?
    Det är när navelsträngen klampas av med peang som räknas.  På Östra m.fl. sjukhus  sätts en peang på navelsträngen  redan sekunder efter att barnet föds, oftast utan att föräldrarna ens märker det, sen tror  de att avnavling sker  först när saxen kommer fram, vilket kan ta en bra stund. 

Man ska begära att de väntar med klampningen åtminstone tills all pulsation i navelsträngen har  upphört (kan ta upp till en halvtimme)  och den är vitaktig, slappoch tömd på blod. , men helst bör  de vänta med det tills moderkakan har fötts fram, och det är inte ens bråttom då.  

Segärna
    ">den här videon
    , där  den indonesiska barnmorskan Robin Lim förklarar  varför det är viktigt att låta navelsträngen vara intakt åtminstone några timmar, alltså efter att moderkakan har fötts fram. 

OBS
    , det räcker sällan att skriva  i förlossningsbrevet att det ska vara sen avnavling , inte heller  i journalen, eller ens att säga till muntligt,  utan pappan,  eller annan medföljare,  måste vakta över navelsträngen som en hök när barnet föds.

.
  • abuelita
    Ramborg skrev 2011-07-25 20:32:09 följande:
    Men varför gör de så? De måste väl ha någon form av motiv?
    Det är det som är den stora frågan och olösta mysteriet.   Jag blir inte klok på det här.

Försök gärna hjälpa till att  ta reda på deras motiv. .  När jag ställer frågor till barnmorskor,  läkare, ansvariga på Socialstyrelsen, m.fl berörda personer , så får jag antingen inga svar alls, eller så blir det rena rama GODDAG YXSKAFT-svaren.

Och alla  uppger olika orsaker till varför de  fortsätter med tidig avnavling.  
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2011-07-28 18:12:41 följande:
    Nu har jag fått mitt femte barn (han blir en månad imorgon) och liksom sin yngste storebror är även han SENT avnavlad. Vi bad om det när vi kom in till förlossningen och det stod även i förlossningsbrevet. Bm var positiv till det och frågade bara EN gång om hon skulle klampa (efter kanske 5 minuter) men jag sa nej, jag säger till. Efter 12 minuter hade pulsationerna upphört helt, så de klampade och jag fick klippa navelsträngen. Jättenöjd med den här förlossningen.

Det enda som irriterade lite (men det sa jag inte till bm) var att hon var väldigt nojjig över att moderkakan inte kom ut så fort som hon ville. När den väl kommit ut - utan bekymmer - var hon och klämde och kände på magen hela tiden. Jag hade lust att säga att med sen avnavling lär det inte vara några problem med varken själva moderkakan eller för livmodern att dra ihop sig, men vad skulle hon då ha att göra? Orkade inte börja någon föreläsning där och då. I vilket fall som helst gick allt jättebra och min livmoder drog ihop sig väldigt fint utan bekymmer. (Trots att den tydligen får svårare ju fler barn man fött..? *ser inte logiken där, men okej*)

TACK än en gång för den här tråden!
    Grattis, och tack för att du delade med dig!    

Precis, "men vad skulle hon då göra?"..  Läste  nyligen  en kommentar i en avnavlingsgrupp på Facebook, att förlossningspersonal borde  ha med sig en stickning, så att de har någonstans att  göra av  händerna  
  • abuelita
    Nelia82 skrev 2011-07-28 19:09:22 följande:
    Tack för svar. Nu har jag forskat lite själv och känner mig inte särskilt orolig över att bebis kan få gulsot då det mesta jag läser tyder på att forskning idag säger att det inte är så.

Däremot är jag lite orolig över polycytemi. Exakt vad är det och vad händer om bebis skulle drabbas av det? Jag kan se att det är att man får för många röda blodkroppar, men vad blir faran med det? Kan man be om en "inte allt för sen avnavling" för att minska risken att det händer?

Förstår ni mitt svammel?
    Tänk på att moder natur kan det här.  Däggdjur  har under miljoner år  fött sina ungar  utan att  ha bråttom med avnavlingen, så även människor.. 

Sent avnavlade barn blir visserligen oftare gula än tidigt avnavlade, men då handlar det om en naturlig gulsot, som  av många  t.o.m. anses vara nyttig  .    Det har aldrig gjorts några studier som visat att sen avnavling ökar risken för behandlingskrävande gulsot. Ändå finns det fortfarnade många läkare och barnmorskor som navlar av tidigt på grund av  gulsotsrisken .  

Avnavlingsstudien i Halmstad, Sammanfattning :  http://abstrakt.sls.se/viewSam.asp?nSamId=7910

Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder  ( för höga bilirubinvärden  innebär behandlingskrävande gulsot )

.Avnavlingsstudien i Halmstad, Sammanfattning :  http://abstrakt.sls.se/viewSam.asp?nSamId=7910

Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder

Angående polycytemi,  så  visar vissa studier att det ökar något vid sen avnavling, men att det  anses vara nyttigt eftersom barnet  får fler röda blodkroppar, vilket innebär mer syre.  Att blodet då skulle bli för tjockt, vilket ofta används som argument för tidig avnavling, är ytterst sällsynt hos friska barn. .

“Some studies have shown an increased risk of polycythemia (more red blood cells in the blood) and jaundice when the cord is clamped later. Polycythemia may be beneficial, in that more red cells means more oxygen being delivered to the tissues. The risk that polycythemia will cause the blood to become too thick (hyperviscosity syndrome), which is often used as an argument against delayed cord clamping, seems to be negligible in healthy babies. (Morley 1998)”
    http://www.bellybelly.com.au/articles/birth/natural-approach-to-labour

• abuelita
    Nessie99 skrev 2011-07-29 05:48:02 följande:
    Väldigt bra tråd! *Favoritar* och läser in mig på allt som står skrivet :)
    Det gläder mig
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!