Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

MammaJ2011 skrev 2011-02-06 21:23:04 följande:
    Jag känner mig lite dum men jag förstår faktiskt inte alls vad ni pratar om.. =(
    Däremot har jag skrivit ett sånt där papper om att jag vill donera när han föds, och menar ni då att jag ska be om sen avnavling? Är det bättre för barnet? Och vad innebär sen avnavling?
    Jätte tacksam för svar!
    Du behöver inte känna dig dum, det är nämligen inte så lätt att förstå  det här eftersom man blir  vilseledd av  papperet  om donation som delas ut  på mvc,  och när de inte berättar att  sen avnavling är det bästa för barnet och att man har rätt att begära det även i Göteborg ( så vitt jag vet har  alla övriga sjukhus slutat med det)

SEN avnavling är  alltså  bättre, både för   barnet  och  mamman. Men det går inte   att begära det om man ska donera  ”navelsträngsblod” .  Då krävs nämligen TIDIG  avnavling,   vilket  är ett   ingrepp i det naturliga födelseförloppet.  Då blir  ca  50% av barnets totala blodvolym blir kvar i moderkakan istället för att pulsera över till barnet. 

Även om du har skrivit på papper har du  rätt att  ångra  beslutet att donera  ditt barns  blod.  

I det här blogginlägget  (klicka på texten)  har jag försökt sammanfatta  vad tidig avnavling innebär. 
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-07 12:13:44 följande:
    Min kompis skrev nyligen på att hon vill donera navelsträngsblodet och är glad över det. Själv hoppas jag verkligen att bm lyssnar på mig den här gången och håller sig så långt från mig, bebisen och navelsträngen som möjligt de första 10 minuterna. Maken är införstådd och beredd att hålla alla klåfingriga sköterskor undan. Än har jag inte fått frågan, men jag har bara varit på inskrivning än så länge. Nästa bm-besök blir i början av mars.
    Visst är det väl Visby lasarett?  Har de alltså börjat med insamling av navelsträngsblod  till  Nationella biobanken  ?   Är det tidig avnavling som är allmän rutin där nu? Och får  inte ni heller någon information om att forskning visar att tidig avnavling är skadligt och att ni har rätt att frånsäga er det?

Tråkigt att din kompis inte är mottaglig för din information, utan istället går på den vilseledande informationen som mvc delar ut.  
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-07 17:01:12 följande:
    Nej, min kompis bor på fastlandet. Jag har inte hört något om donation här än, och jag hoppas verkligen att jag slipper! Eller egentligen vore det ju bra om bm tog upp det så jag kan argumentera emot det.
    Vilket sjukhus  på fastlandet ska din kompis  föda på?   Om vi vet   vilka sjukhus  som  har donation av navelsträngsblod kan vi  kanske hjälpas åt att kolla vidare  om de har tidig avnavling som allmän praxis och hur de informerar blivande föräldrar  om  avnavling.  

Från början har det ju bara varit Östra i Göteborg som haft  insamling av navelsträngsblod,, men
     SKL  skulle ju upprätta  några insamlingsställen till, och då  tydligen  med inriktning  främst på invandrarbebisar  .  Jag vet inte om det har börjat än, men vad jag förstått skulle  det tydligen vara i Stockholm och Skåne,  med början i Stockholm. Jag vet  dock inte vilka sjukhus det rör sig om.
    Kanske Danderyds Sjukhus (DS) ?  Det kom nämligen ett inlägg  från en nybliven mamma igår  i  tråden  Viktig info som mvc och förlossningspersonal brukar hoppa över,  som  berättade att hon var tvungen att värja sig från tidig klampning på DS.  
  • abuelita

Hittade en intressant artikel här (angående insamling av navelsträngsblod )  

Private cord blood collection and cerebral palsy –  is there a connection?

“Many grace the websites of private cord blood companies eager to tell their story to other families. But what these children have in common - besides having their cord blood saved at birth - is they all have cerebral palsy or anoxic brain injury. This begs the question: 'Is there a connection between saving a child's cord blood and  developing neurological problems?' “

• abuelita
    annaapell skrev 2011-02-09 12:46:04 följande:
    Jag måste säga att jag har mycket dåligt samvete att jag inte hade denna informationen till mina två tidigare barn. Fast å andra sidan anser jag att man ska kunna lita på att vården ser till individens absolut bästa.

Min syster födde sitt första barn i USA och sina två sista här i Sverige. Massvis är bättre i Sverige, men hon reagerade mycket på hur snabba de var med att vara på och pilla på navelsträng och bebis öht här i Sverige.
    Ja man borde verkligen kunna lita  på att vården ser till individens absolut bästa. Är det några som ska ha dåligt samvete så är det  förlossningspersonalen, i synnerhet de ansvariga läkarna.  Inte du. .
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-09 11:10:25 följande:
    Nu kan jag inte uttala mig om hur 1-åringen kommer att bli i framtiden, men han är ju långt före sin storebror när denne var i samma ålder, både fysiskt och mentalt. Storebror klampades nästan omgående (han har nu diagnosen ADHD och atypisk autism) och lillebror fick sen avnavling - vi väntade tills navelsträngen helt slutat pulsera. Det ska bli intressant att följa deras utveckling genom åren och se om skillnaden består, eller om lillebror också utvecklar neuropsykiatriska symptom.
    Tack för  att du delade med dig.  Intressant det du berättar.   Vet du något om  hur deras blodvärden  var  under de första månaderna ?  Det finns nämligen många studier som visar att barn med  autism m.m. hade  anemi eller järnbrist  när de var bebisar.
     http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=autism%20iron%20anemia

Och avnavlingsstudier visar ju att  sen avnavling förebygger anemi  och järnbrist.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15005961
  • abuelita
    Rosahjärta skrev 2011-02-07 10:23:24 följande:
    skriver vi alla på ett storts papper på MVC ? ja är inte riktigt säker på om ja gjort de .. nu blev ja förvirrad ..

Så vitt jag vet delar  mvc-barnmorskorna  i Göteborgsområdet  ut  detta papper  till  alla gravida :

Varför vill vi ta vara på överblivet navelsträngsblod?

Bl.a. står det så här:   ” Eftersom blodet vi samlar in kommer från Ditt barn, behövs bägge vårdnadshavarnas samtycke” .

De har alltså förstått att blodet tillhör barnet och inte mamman. Det är därför   bägge vårdnadshavarna  måste skriva under .  De  struntar tydligen i att man måste vara 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare.  De bryr sig  uppenbarligen inte heller om  att en blodgivare  får lämna högst 10% av sin totala blodvolym per  donationstillfälle. Nyfödda  lämnar  ju upp till 50% !!!

Och de  undanhåller föräldrarna  information om att tidig avnavling krävs för donation av navelsträngsblod och  att forskning visar att det är skadligt.  Istället skriver de så här:

”Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för  ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt.”

• abuelita
    Rosahjärta skrev 2011-02-10 20:25:57 följande:
    vet inte om du svara på min fråga där . blev bara förvirrad ... får alla en chans att skriva under sånt här papper ?
    Har du något minne av att du och  barnets pappa har skrivit under något papper? Om  inte kanske han minns? 
  • abuelita
    MammaJ2011 skrev 2011-02-06 22:50:54 följande:

Så nu får jag ta mitt ansvar och sprida vidare, har sparat länken =)

Det känns så  jättebra när någon känner ansvaret att sprida informationen vidare     
  • abuelita
    Hedebris skrev 2011-02-12 10:56:03 följande:
    jag bad om sen avnavling här i malmö för ett år sen när jag födde min dotter.

de tittade på mig som om jag vore en alien.. de sa att de inte kan vänta hur länge som helst och det var dem som var "expterter" inte jag... De sa dock att de inte skulle klippa den direkt efterrsom jag önskade det..

Bella föddes 00.50 och kl 00.54 sattes klämmorna på navelsträngen

Men, Malmö har ju haft sen avnavling!!!   Förvånad

Den 7:e  feb 2008,   skrev sign. Mamma Mio, bm i Malmö, följande inlägg:

Jag kan svara här...även vid snitt "mjölkar" många läkare strängen till barnet...i alla fall om det finns tid, om barnet mår bra vill säga....vid snitt kan ju ibland barnet vara taget och behöver komma ut till läkare snabbt....då prioriterar man inte mjölkningen.
    När barnet skriker stängs en del av fostercirkulationen av...därför rinner det inte tillbaka...det har med trycket i kärlen att göra...
    Jag har ALDRIG sett att det rinner tillbaka...ibland kan även moderkakan hinna komma innan jag avnavlar...och det är ju inget konstigt med det heller....Ph tar jag direkt barnet kommer ut utan peanger....INGA problem det heller....
    Enda gången jag sett det "blöda" ut från barnet var när strängen gick av vid en förlossning., dvs brast innan barnet var helt framfött.”

Och den 8:e  apr 2008   skrev sign. The Family följande: 
    ” Jag har säkert skrivit här förut men jag skriver igen. Jag jobbar på förlossningen i Malmö och där avnavlar vi INTE innan pulsationerna i navelsträngen är borta.
    Håller fullt med dig om att det är onödigt att navla av innan allt blod är borta. Det enda vi gör med navelsträngen innan vi navlar av är att ta PH-prover  ” 

Men nu har de tydligen börjat med insamling av navelsträngsblod i Malmö då, och har  förstås  därför infört tidig avnavling…….    Skrikandes

Läs Jade Voongs inlägg, # 865 och  # 878

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!