Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

abuelita skrev 2010-05-26 12:51:32 följande:
    Jo men titta, det sprider sig ju faktiskt!!    I går gick msnbc ut med det här. "Ob-gyns and parents should think about giving the cord blood to the baby," said lead researcher Paul Sanberg of the University of South Florida. 
    Även Medical News Today hade med den här "nyheten" i går!!!    

Nu är det alltså både  BreakThrough Digest Medical News, msncb och Medical News Today, kanske rent av fler?

Även här liknas  tidig avnavling vid ett avbrytande av den naturliga, första stamcellstransplantationen. 

Och bl.a. dethär tas upp :  The researchers concluded that many common disorders in newborns related to the immaturity of organ systems may receive benefits from delayed clamping. These may include: respiratory distress; anemia; sepsis; intraventricular haemorrhage; and periventricular leukomalacia. They also speculate that other health problems, such as chronic lung disease, prematurity apneas and retinopathy of prematurity, may also be affected by a delay in cord blood clamping.

Det här måste ju betyda att väldigt många förlossningsläkare, barnläkare och stamcellsforskare  runt om i världen nås av detta. Så om  de läkare som bestämmer över avnavlingsrutinerna i Göteborg  inte tar sitt förnuft tillfånga NU, är det nog stor risk att de snart får stå  i skampålen .
  • abuelita

Tack Vitulina för dina utförliga svar!!
     Har haft så fullt upp på annat håll ett tag nu att jag knappt haft tid med mina egna trådar.  Men nu kommer jag med något viktigt här som rör gravida  och mvc/förlossningspersonal i göteborgsområdet:

Följande fråga fick jag nyligen från en gravid Göteborgare:

" När jag var på föräldrakurs så tog jag upp frågan med barnmorskorna och deras svar på varför Göteborg inte följer de nationella riktlinjerna är för att Sahlgrenska har en studie på att sen avnavling orsakar gulsot. Vet du om det finns en sådan studie eller om de ljög för mig?"

Och TS till tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? skrev ju så här

” Idag var jag tillbaka hos barnmorskan som meddelade att sen avnavling inte utförs på SU (Alltså Östra sjukhuset & Mölndals sjukhus) pga att en pågående studie om just detta inte är klar. Innan studien är klar kommer de inte att utföra sen avnavling alls.” 

I dag  kom  följande inlägg (151)  i tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg? :

”Ang denna pågående studie... vad hände med det informerade samtycket? Mig veterligen (forskar själv inom vården) ska man inte få genomföra medicinska studier om inte deltagarna (eller deltagarnas föräldrar/förmyndare) har fått information om studiens syfte, procedur och ev risker/fördelar för deltagarna. Efter denne information är given får deltagare ge sitt informerade samtycke eller så kan de välja att avstå från deltagande i studien (eller föräldrarna får samtycka/avstå). Om man håller på med en sådan studie på Sahlgrenska UTAN att inhämta informerat samtycke så är det ju en forskningsetisk skandal!!

Innan studier får genomföras ska de etikgranskas av regionala etikprövningsnämnder. Jag kan inte tänka mig att de fått godkänt en sådan studie utan att inhämta samtycke från föräldrarna till bebisarna som ska delta. Det innebär isf att studien genomförs utan etikprövning, vilket då innebär att studien kommer att få enorma svårigheter att publiceras eftersom de flesta vetenskapliga tidsskrifterna KRÄVER att etikprövning genomförts innan studiens påbörjan.
    Och får man inte publicerat sina resultat är studien rätt meningslös att genomföra. Och spädbarnen som "drabbas" eller hur man nu ska uttrycka det har genomgått tester och procedurer i onödan.
    Är det alldelens säkert att man inte informerar och inhämtar samtycke från deltagana i denna sahlgrenskastudie?? Nån som vet?”

Som sagt, någon som vet???   Pågår det för det första någon studie på nyfödda på SU?  Och  för det andra:   har föräldrarna till barnen i studien gett sitt samtycke?

• abuelita

Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar

Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter
    http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

Läkareden kontra tidig avnavling
    http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

Viktig information till alla gravid!
    http://beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?
    http://medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

Hemimammas kamp – Kampen för att låta barnen få en chans att  leva, mot alla odds.
    http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

• abuelita

Hittade det här för en liten stund sen på Alltförföräldrar:  

Förvirrad angående avnavling (långt)
    2010-08-15, 17:08
    En fortsättning på tråden om tidig/sen avnavling 23/7. Innan jag läste den visste jag ingenting om avnavling och nu känner jag mig ganska oroad. Tidig avnavling är praxis i Göteborg där jag bor. Starka intressen verkar ligga bakom och enligt dem jag pratat med som fött på ÖS, så har de inte givits något alternativ. Det är tidig avnavling som gäller, punkt och slut.
    När jag var hos BM sist fick jag ett kuvert med information om donation av navelsträngsblod. I informationsbladet står det ett antal vanliga frågor och svar. (Ungefär samma information finns på www.transfusionsmedicin.se/su/swedcord)
    På frågan "Finns det några risker för mitt barn eller mig" står följande svar: "Nej. Det finns ingen risk för dig eller ditt barn. Navelsträngen och moderkakan fyller ingen funktion efter att ditt barn fötts utan förstörs i vanliga fall."
    Är detta verkligen sant??? Frågan gällde ju blodet, inte moderkakan och navelsträngen. Är det inte så att donationen förutsätter tidig avnavling? Dvs att man snabbt klampar av navelsträngen så att blod som egentligen skulle tillkomma barnet i stället stannar i moderkakan/navelsträngen, för att doneras.
    Enligt en artikel som publicerats i Läkartidningen (www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=1060...) så finns det t.ex. risk för att barnet får blodbrist under flera månader pga tidig avnavling. Tidig avnavling kan medföra en blodförlust på 1 dl för ett barn som väger 3 kg, vilket motsvarar cirka 1,5–2 liter blod för en vuxen. Är inte det en risk som är värd att nämna? Är det rimligt att begära att ett spädbarn ska donera en så stor del av sin blodvolym, det första det gör här i livet. När en vuxen donerar blod brukar det handla om 4 dl.
    I informationsmaterialet står det även att "Efter att ett barn fötts finns det kvar en liten mängd blod i moderkakan och navelsträngen". Vadå liten? Om donationen förutsätter tidig avnavling, så är materialet kraftigt vilseledande. Men hur avnavlingen/donationen ska gå till nämns inte.
    Sedan har vi ju det här med stamcellerna i blodet. Utan att vara speciellt medicinskt kunnig (måste jag vara det, är det inte vårdens uppgift att förse mig med all relevant information?), så tror jag att naturen har någon viktig avsikt med dem. Jag tror att stamcellerna kan ha stor betydelse för det nyfödda barnets framtida hälsa.
    Både jag och barnets far är blodgivare sedan länge, så om vi väljer att inte donera navelsträngsblod så har det ingenting att göra med brist på empati gentemot svårt sjuka medmänniskor. Men den här typen av beslut måste ju fattas med omsorg om det nyfödda barnet också. Hur kan det vara tillåtet att MVC, som man litar på att de agerar i föräldrarnas och barnens bästa intresse, delar ut sådan här bristfällig och manipulativ information???
    Snälla, bevisa att jag har fel!
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------

Visst är det konstigt att hon lyckats undgå alla information om avnavling, trots GP-artikeln Rapport, m.m. för bara några veckor sedan? Och NÅGON i hennes vän-.och bekantskapskrets borde väl ha hört det och berättat för henne? Men mest konstig är att mvc- och förlossningspersonal fortfarande undanhåller blivande föräldrar information och att blodbanken fortsätter sprida sin vilseledande information!!!
    Jag försökte signa in mig som medlem där bara för att kunna skriva kommentar till henne, men jag lyckades helt enkelt inte.

Någon  här som är medlem där och kan gå in och hänvisa henne hit eller till Facebook-gruppen
    Sen avnavling barnets födslorätt  ?    eller bådadera?

Har även ställt frågan i tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal  brukar hoppa över. 

Och Sen avnavling inte möjligt i Göteborg?

• abuelita
    olalala skrev 2010-08-19 09:14:21 följande:

Någon här som vet vilken typ av avnavling som är praxis på Danderyds sjukhus nu förtiden?!

Tänkte föda där i september o be om sen avnavling tror jag.

Så vitt jag vet är det bara sjukhusen i Göteborgstrakten som vägrar sluta med tidig avnavling. Så det är nog lugnt att föda på  Danderyd, så länge barnet mår bra. Jag tror nämligen inte det är något sjukhus i Sverige som ännu har börjat med livräddning med intakt navelsträng, trots att det är de medtagna/livlösa  barnen som tar mest skada av att bli utsatta för denna enorma blodförlust  och syrebrist som tidig avnavling innebär. '

Kom gärna in till tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över (se länk i inlägget ovan) .   Där finns det kanske  fler som ska föda på Danderyds sjukhus eller som nyligen har fött där,  och det finns en massa annan  viktg informarmation där. Mycket är  samlad  i de första kommentarerna på  sidan 1 i tråden.  
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!