väntan på liten skrev 2010-04-22 20:02:13 följande:
Abulita; jag har sagt mitt och tänker inte fortsätta att argumentera här finns ingen anledning ser jag men vill bara påpeka att anledningen till att föräldrar och folk som inte jobbar inom förlossningsvården/neo har lättare att ta till sig din information kan ju vara för att de inte har någon kunskap om något egentligen som rör detta. detta är ju en av anledningarna till att läkare vid besked om sjukdom eller liknande säger till patienter att inte läsa allt de kommer över på I-net eftersom all fakta man får härifrån inte är korrekt.Du har självklart rätten att tycka och känna vad du vill om detta precis som vi andra som jobbar med detta och tycker annorlunda. Men jag tror ändå och fortsatt att man inte kan jämställa ett återupplivande på mammas ben med pappa moderkakor och allt som pågår där med att kunna ta barnet en bit från mamma och kunna jobba effektivare.Du kanske är erfarnare än jag när det gäller intubering och HLR på nyfödda men du kan inte påstå att det inte innebär promblem, om man skall intubera ett barn liggande på mammas ben. MEn med tanake på att du är barnsköterska o inte barnläkare så tror jag nog att jag litar mer på mina överläkare och mina egna erfarenheter när det gäller desa moment och känner att jag kan göra ett effektivare ingripande på det sätt vi gör nu, När det gäller fullgågna frsika barn som mår bra har jag inget argument om hurvida man skall ha sen eller tidig avnavling jag pratar om det akut sjuka barnet som behöver akut hjälp av barnpersonal och där känner jag väl kanske att jag har en del erfaranhet, men alla har vi rätt till en egen åsikt.Jag lägger ingen åsikt i den sena avnavlingen eftersom jag ej besitter rätt kunskap och erfaranhet av detta, kanske du kan ge mig samma chans eftersom det är min yrkesgrupp som tar hand om det akut sjuka barnet???Och JA jag är uppdaterad när det gäller syrgasbehandling, vi startar alltid återupplivning med rumsluft i rubenblåsan....
Men i Norge har de förstått det här
Nyhet i Norsk Rikskringkasting (NRK) 8 april 2010:
- Kutter navlestrengen for tidlig
utdrag ur artikeln:
Et vanskelig valg for de svakeste minste
For tidlig fødte eller syke barn som trenger umiddelbar medisinsk hjelp, får som regel kuttet av navlestrengen så raskt som overhodet mulig og flyttet over på et tilpasset arbeidsbord hvor det er lettere å gi pustehjelp og livreddende behandling.
- Paradoksalt nok er det disse barna som har mest behov for den ekstra blodreserven. Uten den er de blant annet mer utsatt for hjerneblødning og alvorlig infeksjon, sier Sæther.
Hun understreker at det i de fleste tilfeller er fullt medisinsk forsvarlig å vente med avnavling i 30 sekunder, noen ganger mer. I løpet av denne tiden stimuleres barnet, holdes lavere enn morkaken og holdes varmt mens den viktige blodoverføringen foregår.
Det er også mulig å gi livreddende behandling med intakt navlesnor, mellom beina til mor, men dette krever erfarne leger.
Vurderer endring
Avdelingsdirektør Hans Petter Aarseth lover at Helsedirektoratet vil se nærmere på saken.
och på Jordemorforenings hemsida:
utdrag ur sammanfattningen:
”At sen avnavling og resuscitering kan kombineres, er prøvd ut med godt resultat i et forsøk ved Haukeland Sykehus for en tid tilbake. Dette vil kreve et nytt syn på tverrfaglig samarbeid i resusciteringssammenheng og ikke minst et felles forståelsesgrunnlag. Jeg mener at den nye forklaringsmodellen representerer et slikt grunnlag, og at nøkkelen til å ytterligere redusere morbiditet blant nyfødte ligger her.”