Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Jessiicaa, jag glömde tala om att oavsett om man ska donera eller ej så navlas barnet av meddetsamma på sjukhusen i VG-regionen om man inte särskilt har begärt sen avnavling.  

• abuelita
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 15:37:03 följande:
    Nej innan jag skrev igår läste jag igenom lite hastigt, och trodde att inlägget här var FÖR donation, men nu läste jag igenom allt och ser nu att det inte alls går rätt till. (ibland är man lite för snabb :P)Jag har läst mkt om sen avnavling och det är ngt jag skall göra, kommer skriva det i förlossningsbrevet och har printat in i min sambo att han inte får tillåta detta, om jag nu skulle vara borta i huvudet eller liknande. Men att det får vara såhär? Varför skall inte BM få informera om de positiva med sen avnavling, det är ju jätte viktigt för barnet ju =O
      Det gläder mig verkligen att du redan har läst  mycket om sen avnavling och även printat in i din sambo att han ska hålla koll på navelsträngen så att den inte klampas innan den slutat pulsera, alltså  så som alla avnavlingsstudier kommit fram till att man ska göra . 

Ja hur 17 kan det få vara så  att mvc- och förlossningspersonal medvetet undviker att berätta  för föräldrar att de har rätt att välja bort detta icke evidensbaserade ingrepp i det naturliga födelseförloppet (det finns nämligen inga seriösa studier som visar att tidig avnavling är bra för barnet, utan alla studier visar på raka motsatsen).  Men egentligen får de nog inte göra så här, utan de  begår förmodligen lagbrott .   Ja det strider ju faktiskt mot Hälso- och sjuvårdslagen.
    Vore intressant att fråga en jurist hur lagens långa arm ställer sig till det  här  {#lang_emotions_undecided} 

• abuelita
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 20:08:52 följande:
    Jaa helt klart, man vill ju det bästa för sitt barn liksom. Jag satt som en toka undertiden vi planerade bebis och printa in all info jag kunde, så nu är jag påläst hehe :)Det är ju helt sjukt! Man skall ju såklart få veta det bästa för sitt barn precis som du säger. Men det är JÄTTE bra verkligen att du gjort denna tråd, så fler får veta, Har även många vänner som är i dagarna påväg att föda och inte ens visste om att man får välja sen avnavling och alla negativ det innebär att inte göra det. Jaa hade vart häftigt att fråga en jurist, du kanske skall kontakta en ? ;)
    Ska du alltså föda i Göteborg, och dina vänner också? Och ingen av er har fått någon information på mvc om det negativa med tidig avnavling eller att ni har rätt att avsäga er det?  Så jätteklokt av dig att börja läsa på redan när ni planerade barn, så att du vet det här nu.

Det gläder mig att du uppskattar att jag startade den här tråden

Jag har även startat en tråd som heter
    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

Har du sett den?
  • abuelita
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 21:48:06 följande:
    Japp både jag och mina vänner är bosatta i göteborg och tänker föda på troligen Östra (som för övrigt är kände för att avnavla på bara ett par sekunder)Jaa det är mkt man kan missa om man inte läser sig till det, fruktansvärt dåligt kan jag tycka, när MVC skall hjälpa havande till det bästa för deras bebisar! Jag går in och kikar på denna tråden imorgon, men lägger den som favoriter :) För nu skall jag hopppa i säng =) Ha det fint!
    Ja det är verkligen fruktansvärt dåligt att man som havande ska behöva läsa sig till såna här viktiga saker själv, istället för att alla får informationen  på MVC.

Titta även in på tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg?  

Ha det fint du också
  • abuelita
    väntan på liten skrev 2010-04-22 20:02:13 följande:
    Abulita; jag har sagt mitt och tänker inte fortsätta att argumentera här finns ingen anledning ser jag men vill bara påpeka att anledningen till att föräldrar och folk som inte jobbar inom förlossningsvården/neo har lättare att ta till sig din information kan ju vara för att de inte har någon kunskap om något egentligen som rör detta. detta är ju en av anledningarna till att läkare vid besked om sjukdom eller liknande säger till patienter att inte läsa allt de kommer över på I-net eftersom all fakta man får härifrån inte är korrekt.Du har självklart rätten att tycka och känna vad du vill om detta precis som vi andra som jobbar med detta och tycker annorlunda. Men jag tror ändå och fortsatt att man inte kan jämställa ett återupplivande på mammas ben med pappa moderkakor och allt som pågår där med att kunna ta barnet en bit från mamma och kunna jobba effektivare.Du kanske är erfarnare än jag när det gäller intubering och HLR på nyfödda men du kan inte påstå att det inte innebär promblem,  om man skall intubera ett barn liggande på mammas ben. MEn med tanake på att du är barnsköterska o inte barnläkare så tror jag nog att jag litar mer på mina överläkare och mina egna erfarenheter när det gäller desa moment och känner att jag kan göra ett effektivare ingripande på det sätt vi gör nu, När det gäller fullgågna frsika barn som mår bra har jag inget argument om hurvida man skall ha sen eller tidig avnavling jag pratar om det akut sjuka barnet som behöver akut hjälp av barnpersonal och där känner jag väl kanske att jag har en del erfaranhet, men alla har vi rätt till en egen åsikt.Jag lägger ingen åsikt i den sena avnavlingen eftersom jag ej besitter rätt kunskap och erfaranhet av detta, kanske du kan ge mig samma chans eftersom det är min yrkesgrupp som tar hand om det akut sjuka barnet???Och JA jag är uppdaterad när det gäller syrgasbehandling, vi startar alltid återupplivning med rumsluft i rubenblåsan....
    En norsk barnmorska som jag är vän med på Facebook skrev så här i går:

"Ang resuscitering eller stimulering på mors mage har jeg sett ulike praktiseringer. EN lege ved barneavdelingen i Bergen anbefaler sen avnavling og stimulering og/eller resuscitering på mors mage med navlesnoren intakt.

Det har ennå ikke hendt at jeg har sett at resusciteringsbordet har blitt plassert ved mors seng for at man kan beholde navlesnoren intakt om man behøver bruke det. (hvilket bare er en super idè!-og så enkelt å få til...).

Når barnelegene er tilstede ved sectio e.l. (om barnet er forventet å trenge ekstra tilsyn, (prematur e.l.) gir de gynekologene beskjed om at de vil ha barnet ut med intakt navlesnor og placenta"

• abuelita

Har just fått veta att jag fått in en insändare i GP idag  
    Jag hittar det inte i nätupplagan, men den här texten skickade jag in till GP (säkert har de kortat ner den lite)

Nyfödda behöver sitt blod!

Trots att både  WHO och svenska riktlinjer  rekommenderar sen avnavling  har förlossningsklinikerna i VG-regionen  som praxis att klämma av navelsträngen bara  sekunder efter födseln.  Men detta är ett icke evidensbaserat ingrepp,  som man började med en gång i  tiden  och sen har fortsatt med av bara farten.  En av de första läkarna som insåg det galna i det här och som förgäves försökte sätta stopp för det  var Erasmus Darwin, Charles Darwins farfar.

Vid tidig avnavling  blir upp till 50% av barnets blod   kvar i moderkakan. En mycket kraftig blodförlust alltså . Men enligt moder naturs plan ska navelsträngen  fortsätta  försörja barnet med syre under de första ca 3-5 minuterna efter födsel medan det resterande blodet i moderkakan pulserar över,  samtidigt som lungorna gör sig redo att överta andningen. Och i det här blodet  finns stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar. Bl.a. dopaminproducerande celler, något som personer med ADHD saknar. Här har vi kanske förklaringen till att ADHD, Autism m.m. ökar lavinartat nu  sedan navelsträngsblod  (blodet i moderkaka och navelsträng) blev  eftertraktat inom stamcellsforskningen, och  avnavlingen därmed sker tidigare än någonsin ?

Enligt  Hälso- och sjukvårdslagen har man som förälder rätt att få sån här information, och man har  rätt att begära sen avnavling även på de  sjukhus där detta inte är praxis.  Men trots det informerar inte mödravården i VG-regionen  om detta..

• abuelita
    väntan på liten skrev 2010-04-22 20:02:13 följande:
    Abulita; jag har sagt mitt och tänker inte fortsätta att argumentera här finns ingen anledning ser jag men vill bara påpeka att anledningen till att föräldrar och folk som inte jobbar inom förlossningsvården/neo har lättare att ta till sig din information kan ju vara för att de inte har någon kunskap om något egentligen som rör detta. detta är ju en av anledningarna till att läkare vid besked om sjukdom eller liknande säger till patienter att inte läsa allt de kommer över på I-net eftersom all fakta man får härifrån inte är korrekt.Du har självklart rätten att tycka och känna vad du vill om detta precis som vi andra som jobbar med detta och tycker annorlunda. Men jag tror ändå och fortsatt att man inte kan jämställa ett återupplivande på mammas ben med pappa moderkakor och allt som pågår där med att kunna ta barnet en bit från mamma och kunna jobba effektivare.Du kanske är erfarnare än jag när det gäller intubering och HLR på nyfödda men du kan inte påstå att det inte innebär promblem,  om man skall intubera ett barn liggande på mammas ben. MEn med tanake på att du är barnsköterska o inte barnläkare så tror jag nog att jag litar mer på mina överläkare och mina egna erfarenheter när det gäller desa moment och känner att jag kan göra ett effektivare ingripande på det sätt vi gör nu, När det gäller fullgågna frsika barn som mår bra har jag inget argument om hurvida man skall ha sen eller tidig avnavling jag pratar om det akut sjuka barnet som behöver akut hjälp av barnpersonal och där känner jag väl kanske att jag har en del erfaranhet, men alla har vi rätt till en egen åsikt.Jag lägger ingen åsikt i den sena avnavlingen eftersom jag ej besitter rätt kunskap och erfaranhet av detta, kanske du kan ge mig samma chans eftersom det är min yrkesgrupp som tar hand om det akut sjuka barnet???Och JA jag är uppdaterad när det gäller syrgasbehandling, vi startar alltid återupplivning med rumsluft i rubenblåsan....

Men i Norge har de förstått det här

Nyhet i Norsk Rikskringkasting (NRK) 8 april 2010:

- Kutter navlestrengen for tidlig  

utdrag ur artikeln:

Et vanskelig valg for de svakeste minste

For tidlig fødte eller syke barn som trenger umiddelbar medisinsk hjelp, får som regel kuttet av navlestrengen så raskt som overhodet mulig og flyttet over på et tilpasset arbeidsbord hvor det er lettere å gi pustehjelp og livreddende behandling.

- Paradoksalt nok er det disse barna som har mest behov for den ekstra blodreserven. Uten den er de blant annet mer utsatt for hjerneblødning og alvorlig infeksjon, sier Sæther.

Hun understreker at det i de fleste tilfeller er fullt medisinsk forsvarlig å vente med avnavling i 30 sekunder, noen ganger mer. I løpet av denne tiden stimuleres barnet, holdes lavere enn morkaken og holdes varmt mens den viktige blodoverføringen foregår.

Det er også mulig å gi livreddende behandling med intakt navlesnor, mellom beina til mor, men dette krever erfarne leger.

Vurderer endring

Avdelingsdirektør Hans Petter Aarseth lover at Helsedirektoratet vil se nærmere på saken.

och på Jordemorforenings hemsida:

utdrag ur sammanfattningen:

”At sen avnavling og resuscitering kan kombineres, er prøvd ut med godt resultat i et forsøk ved Haukeland Sykehus for en tid tilbake. Dette vil kreve et nytt syn på tverrfaglig samarbeid i resusciteringssammenheng og ikke minst et felles forståelsesgrunnlag. Jeg mener at den nye forklaringsmodellen representerer et slikt grunnlag, og at nøkkelen til å ytterligere redusere morbiditet blant nyfødte ligger her.”

• abuelita
    väntan på liten skrev 2010-04-28 18:42:23 följande:
    ledsen abulita jag har som vitulina tidigare också skrivit jag vet att vi tycker olika och känner itne för att dravvla detta med dig mer fram och tillbakaMen visst är det intressant att vi i sverige är bland de bästa i världen på vår neonatalvård, vi som är så insnöade enl dig.Har en norsk kollega som även hon vid behov tar barnet till återupplivningsbordet..Ibland är världen inte rikitgt så svart/vit som du försöker påskina
    Ja vi har ju tack och lov väldigt låg barnadödlighet i Sverige, eftersom det är så duktig neonatalpersonal här.  Du och dina kollegor alltså Vet du om vi har låga siffror när det gäller förlossningsrelaterade skador också?

Jag tycker inte det borde handla om att du och jag tycker olika, utan att de läkare vi  båda tror på tycker så olika. De läkare  som är mina informationskällor tillhör de ledande experterna i världen vad gäller sen avnavling och HLR med placentatransfusionen intakt. Dina är säkert jätteduktiga och experter på neonatal HLR med avklippt navelsträng.

En av de läkare jag tror på har som jag tidigare berättat för dig infört HLR med intakt navelsträng på sitt sjukhus i England.   Här skriver han  ett svar på en artikel  i British Medical Journal om neonatal livräddning.  Inte för att jag tror du tänker läsa, men kanske det finns andra som är intresserade?

Väldigt glad  är jag i alla fall för att Norge nu börjar införa neonatal livräddning med placentatransfusionen intakt 
  • abuelita
    väntan på liten skrev 2010-04-29 08:01:19 följande:
    vi får väl se vad som händer med forskningen i framtiden och vad som händer här i gbg, neonatalvården utvecklas ju hela tiden med nya rön o liknanade så vet vet om ett par år kanske jag återupplivar med pulsernade navelsträng men i nuläget har vi inte de resurserna

Det kanske inte dröjer så länge?    
    Med tanke på  ”  nøkkelen til å ytterligere redusere morbiditet blant nyfødte ligger her” ,  som det som står i NRKs artikel,  så borde ju svenska läkare  snart börja intressera sig för vad de får för resultat där i Norge.

Men å andra sida visar ju historien att utvecklingen på det här området går väääldigt sakta.  Så här står det i artikeln jag länkade till i förra inlägget:  

“Yao et al demonstrated nearly 40 years ago that the premature infant differed from the term infant in the need for delay in clamping the umbilical cord. 1 If half of the placental–fetal blood pool in the preterm lies in the fetus as opposed to two-thirds in the term infant, there is a significant volume and stem cell loss involved in immediate clamping of the cord for high-risk preterm deliveries. Given the significance of this observation in managing the problems of the preterm infant it is surprising that protocols for the delivery of high-risk preterm infants do not deal with this concern. “

Och  Charles Darwins  farfar försökte ju redan på 1700-talet att öppna ögonen på sina tidigt avnavlade kollegor.   Och många har det varit  före honom. Den tidigaste som jag känner till är den grekiske filosofen Aristoteles, som levde på 300-talet före Kristus. David JR Hutchon citerar honom i texten jag länkade till i förra inlägget : 

“Frequently the child appears to be born dead, when it is feeble and when, before the tying of the cord, a flux of blood occurs into the cord and adjacent parts. Some nurses who have already aquired skill squeeze (the blood) back out of the cord (into the child’s body) and at once the baby, who had previously been as if drained of blood, comes to life again.”

Och Erasmus Darwin:
    “Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases.  As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child.”

• abuelita

Mer goda nyheter om Norge:
    Den norska barnmorskan som är min facebookvän skrev  nu så här ( jag har översatt till svenska)

” Hörde en underbar nyhet idag på operationsavdelningen  på kvinnokliniken i Bergen. Trillingfödsel, kejsarsnitt,  barnen blev en och en upplagda  på mammas mage, medan navelsträngen pulserade,  innan de i samma ordning avnavlades efter några minuter. Ska försöka ta reda på vilken läkare det var och berömma den goda handlingen”

Jag frågade henne om de låg där alla 3 samtidigt, och hon svarade att det gjorde dom.

Tänker även på det som stod i SvD igår, 5 maj:

Över hälften av alla barn som är födda före vecka 27 har svåra skador som kan bli bestående.”     Ny svensk studie som omfattar alla svenska barn födda före 27:e veckan mellan åren 2004 och 2007 .

Men skulle skadorna kanske kunnat undvikas eller minskas om dessa barn inte blivit omedelbart avnavlade (som i princip alla prematura barn blev i Sverige de här aktuella åren)  och alltså sluppit förlora ca hälften av sitt blod?

Judith mercer berättar på den här videon att  om  prematura barn får behålla sitt moderkaksblod får de   färre hjärnblödningar, färre infektioner,  de ammar bättre, håller värmen bättre och de gråter mindre .

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!