Inlägg från: mayasmama |Visa alla inlägg
  • mayasmama

Hey Jude 16

det är aldrig knäppt att äta soppa i november!

• mayasmama

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-19 21:36:36 följande:

Vad är en matzeboll *ramlade på tråden och bidde nyfiken*
    matzebollar är en slags soppklimp man gör av ett speciellt mjöl. äts traditionellt på den judiska påsken då man inte äter saker gjorda av vanligt mjöl.
  • mayasmama

kanske borde göra kycklingsoppa här idag också, har kännt mig helkass i magen ett par dar, illamående och jätteont - hoppas det inte är kosten. men lite "judiskt pennicilin" kanske är precis vad jag behöver.

• mayasmama

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 07:54:32 följande:

Lite som jamaicanska dumplings av majsmjöl?
    ingen aning vad det är, men e säkert ngt liknande, olika former av soppklimpar finns i de flesta kulturers matlagning. Fast matzebollar är inte gjort av majsmjöl, vet faktiskt inte exakt vad för slags mjöl det är gjort av, fast det borde jag veta *skäms lite*
  • mayasmama

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-20 08:21:18 följande:

Det vore kul med ett recept, alltid skoj med mat man adrig provat
    tror jag har min judiska kokbok på jobbet, men problemet är att du måste ha matzemjöl och det finns bara att få tag på i speciella kosheraffärer och på en coopaffär här i göteborg, var bos du?

men jag kan fixa recept till dig så fort jag hämtat min kokbok som jg ändå måste hämta hem - fast jag måste erkänna att matzebollar är inte särkilt gott ganska smaklösa faktiskt om du frågar mig!
  • mayasmama

jag vet inte vilket sädeslag det är, men det är ett speciellt mjöl, kan inte bara ta ngt annat - kan kolla upp det fast var det säljs någonstans i stockholm vet jag inte. Mne det finns andra roligare judiska maträtter om du är nyfiken!

• mayasmama
    gutegirl skrev 2009-11-20 09:35:45 följande:
    Ja, tipsa på bara! Jag googlade lite på matzemjöl och tydligen ska det funka att köra watercrackers i mixern så får man rätt konsistens på det.
    ja det kankse det gör. Jag återkommer med typiska judiska recept så fort jag hämtat min kokbok.
  • mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-20 15:20:50 följande:
    Okej, jag spammar tråden lite till.. Det funkar över förväntan med Ls glasögon. Hon har på sig dem frivilligt (säger tom till om vi glömt dem) och verkar inte besväras av dem. Dock har de blivit ganska tilltufsade flera gånger redan. Är det någon som har koll på försäkringar för barnglasögon? Det känns som att det kan behövas. Vi handlade dessa hos en billig optiker och de hade inga vidare försäkringar att skryta med. Kan det ingå i hemförsäkringen tro? Glasögon kostar ju ganska mycket. Speciellt som L har ganska kraftigt synfel och inte kan ha de billigaste glasen heller..Nog från mig innan ni tröttnar helt.
    tröttnar aldrig på inlägg i den här tråden!!!

bidde inge kycklingsoppa tyvärr, har varit hos min mamma på sjukhuset så jag ann inte laga soppa, men det hade nog behövts. istället blev det färdiggrillad kyckling och potatismos till fin fredagmiddag idag

Börjar misstänka att det är min diet som pajat min mage och det känns ju inte kul - vill ju inte sluta nu när jag går ner så bra. Har köpt losec idag så nu känns det lite bättre, men fett och kött är nog det sista jag vill stoppa i min mage just nu. tar det lite lugnt ett par dar och ser om det blir bättre.

kreplach är nog MKT godare än kneidelach, tror jag i alla fall, har aldrig ätit kreplach men det påminner väl om ravioli eller hur? eller är det de där långsmala som är mer som nudlar?
  • mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-20 22:02:45 följande:
    Vad jobbigt med magen mayasmama! Själv har jag fått en släng av vad jag tror är stressmage/magkatarr. Har också köpt losec och det verkar hjälpa. För mig är det nog kombinationen stress, dålig kost, kaffe och mycket citrusfrukter som ställt till det..Kreplach är de ravioliliknande tingesterna. Mums!
    jag hoppas också det är stress och allmän oro/ångest som pajat min mage. började med losec igår och det känns redan bättre, e så glad att de är receptfria numera.
    fast jag tror ju inte att massa stekt rött kött och massa vispgrädde har hjälp magen direkt.

jag gjorde krepalch en gång och skickade med extra till en som beställt bla kycklingsoppa, fyllde dem med kycklingkött och koriander. de blev väl sådär, men det var kul att testa.
  • mayasmama
    Chaia skrev 2009-11-21 08:23:36 följande:
    Tutim: Jag ska kolla upp barnförsäkringen. Det vore toppen om den skulle täcka glasögonincidenter, för det händer ju en hel del med de där stackars glasögonen. Vad skönt att magen känns lite bättre mayasmama. Hoppas att du slipper överge din kost som vekar funka så bra. Utesluter du kolhydrater nästan helt eller äter du vissa typer?
    nej jag utesluter helt, eller det kan man inte göra eftersom även grönsaker och mjölkprodukter innehåller kolhydrater men det optimala är att ligga under 20g/dan om man vill minska i vikt och det är rätt extremt lite - ett glas mjölk innehåller ca 5 kolhydrater. Igår åt jag lite flatbröd och sen till lunch veg buffé på mitt favvisställe och då åt jag både lite potaits och rotfukter och det känndes så skönt i magen. tar en paus ett par dar men tänker ändå undvika mjölprodukter då det gör mig ännu mer svullen och magen ser ändå ut som om jag gått upp 5 kg på en dag.
Svar på tråden Hey Jude 16