• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • Kråkfot

En bra idé vet jag inte om det är men jag tycker dock att alla ska ha ett val.
    Men det skulle bli väldigt dyrt att öppna dagis format efter allas tycken:S

• janniahlholm

Varför vill man inte att ens egna barn ska få ta del av och lära sig att det finns andra kulturer? :S
    Det känns lite konstigt att neka dem det tycker jag..

• Dr Mupp

mina barns dagis är i princip helsvenska. Finns en halvtibetan men annars är det idel lintottar.

• Haraaz
    Dr Mupp skrev 2009-11-18 05:15:50 följande:
    mina barns dagis är i princip helsvenska. Finns en halvtibetan men annars är det idel lintottar.
    Jag menar inte att det bara råkar gå helsvenska barn där, jag menar att det skulle vara FÖRBJUDET att ha utländska barn där. Tycker du det borde finnas?
  • Haraaz
    janniahlholm skrev 2009-11-18 04:40:15 följande:
    Varför vill man inte att ens egna barn ska få ta del av och lära sig att det finns andra kulturer? :S Det känns lite konstigt att neka dem det tycker jag..
    Tja, sverigedemokrater och andra främlingsfientliga kanske inte vill beblanda sina små avkomlingar med utländska barn... Varför vet jag inte, fick inget direkt svar på det i andra tråden heller. Någon förespråkare för rasuppdelade dagis som vill svara?
  • Dr Mupp
    Haraaz skrev 2009-11-18 06:21:26 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-11-18 05:15:50 följande: Jag menar inte att det bara råkar gå helsvenska barn där, jag menar att det skulle vara FÖRBJUDET att ha utländska barn där. Tycker du det borde finnas?
    nej det verkar ju dumt och rasistiskt.
  • Clobberella

Förstår inte vad poängen skulle vara med ett helsvenskt dagis...?

• chrissepisse

Nej, det tycker jag inte är en bra idé. Å andra sidan så tycker jag inte heller att det är någon bra idé med förskolor endast för etniska grupper av annat ursprung heller eller förskolor som riktar sig till barn från familjer med viss religion. Jag tror att barn mår bra av att växa upp i ett mångkulturellt samhälle och att det är bra att träffa på människor med annan bakgrund och livsstil än den man själv har.

• Blåbärspaj

haha ja och alla måste vara blonda och blåögda och se ariska ut

Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?