• Emmylou

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Sovandes skulle det ju stå

• Emmylou

Hej på er!

Villsågärna: har inget tips ang procren, har inte tagit den själv. Beställde faktiskt andningslarm i går, har oxå läst om Anna W:s råd om magsovning. Kan vara intressant att prova, tror d ligger mkt i det. Det där m knasiga radavstånd har börjat hända mig oxå här på FL nyligen, vet inte varför.

Vi har städat ut julen. Lite extra sorgligt kändes det, förmodligen för d var Adams första. Vi lär nog hitta barr in i maj, även om det ser barrfritt ut för tillfället. Tur att julen kommer tillbaka igen senare i år

Nu ska jag & maken passa på att se en film när A sover. Kram Kram!

• Emmylou

Hej på er!

AnkieG, det är jättevanligt med prickar. Kan ju vara hormonplitor, som Bette skriver. Men, det kan också komma från något du ätit som du är inne på själv. Adam fick massor av prickar på ansikte & bröst när jag åt choklad när han var mindre. Har en kompis vars dotter reagerade på samma vis när mamman åt kräftor.

Också märkt på A att det är viktigt att smörja in honom på kvällen & inte på morgonen om vi ska ut på promenad i kylan på dagen. Jag tvättar hans ansikte m tvättlapp & smörjer på kvällen. Om han blir tvättad på dagen innan promenad, som i dag vid smakportion, smörjer jag med Purelan. Införskaffades på BB mot ömma bröstvårtor, men funkar bra på bebiskinder också har jag märkt. Den innehåller inget vatten som kan ge förfrysningsskador. Är han inte insmord alls får han prickar & nariga kinder.

Bette- jag har varit sugen på en sådan åkpåse du har, men maken har strängeligen sagt åt mig att vi får nöja oss med den vi har, en Teutonia som införskaffades till barnvagn nr 1, den var inte helt billig.. Nu funkar den bra då jag lärt mig att bara ha "sommardelen"- det är en kombiåkpåse. Med overall under räcker sommardelen alldeles perfekt. Vem som nu har åkpåse till sin bebis på sommaren???? Vi fick ju A mitt i sommaren & inte var vi i närheten av åkpåse, då hade han runnit bort..

I dag har vi varit på 2 promenader, 1 fm & 1 em. Det var så underbart väder! -10 & strålande sol I går städade vi bort julen, nu är det bara lite vinter kvar & sen vår! Men, är vintern så härlig som i dag är det ingen brådska till våren. Men, vem längtar inte dit?

Kram på er!

• Emmylou

Hej allihop!

Ja, det här med sömn & bebisar kan man prata hur mycket som helst om. Adam har ju börjat vända sig till mage på nätterna i spjälsängen. Jag har sovit jättedåligt pga det. Vet ju som skrivet att risken för PSD är jätteliten vid 6 månaders ålder (det är ju liten risk annars också). Men, min hjärna kan ändå inte koppla av. Andningslarmet som jag beställt har kommit, hoppas så att maken hinner hämta det efter jobbet i dag. Jag är nog den enda människan i världen som köper andn.larm när barnet är 6 mån...

I väntan på larmet har gjort A:a säng trängre genom att lägga filt under hans lakan, i sidorna- så att han inte kan vända sig. Han är inte alls nöjd över det. Annars funkar det jättebra att söva honom i vagn om dagarna. Använder inte bärselen ofta alls nu.

Anirac- skönt att sonen växer & mår bra! Tråkigt med knorr mellan dig & maken, men med en liten bebis är det lätt hänt. Försök prata med varandra, låter självklart men det glöms lätt bort att vårda den egna relationen med pyttebebis.

Bette- Oj, vad länge C är vaken på kvällen! A tar en tupplur vid 17-tiden, ca 30-45 minuter. Sen orkar han hålla sig vaken till 21-22 nånstans. 

Pricken- Hoppas allt är bra med dig & Olivia! Min kära make behöver inte sova i gästrummet, han vaknar aldrig iaf. Jag undrar ibland hur det skulle gå om jag inte var här- A skulle skrika ett tag på natten innan han blev hörd gissar jag.. Men, det känns ju skönt att han inte blir störd också förstås.

Han har fortfarande en mat- & sov-klocka a´Skalman. Han har en Mamma som gillar rutiner också. Har en kompis m dotter som är ca 6 v yngre än A, dom kan gå upp vid 12 på dagen ibland & skrota i pyjamas hela dagen. I går när de var här hade dottern fortfarande pyjamas på sig när de kom hit (vi träffades 13.30). Ibland kommer de inte ens utanför hemmet på 1 vecka. Jag bara måste duscha & komma ut varje dag för att känna mig som jag.

Hoppas ni mår bra allihop! Kram Kram

• Emmylou

Hej på er!

Kramiiis: Lycka till hos kuratorn, det kommer säkert gå jättebra! Den viktigaste faktorn hos kuratorn som jag ser det är att vara positivt inställd till att berätta för barnet hur det kommit till, att inte hymla med att man gjort ÄD för barnet. Det pratade "vår" kurator mycket om. Kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette. Kram!

Adam har mumsat på ärt/kyckling- pure´till smakis. Snart hoppas jag att han vill sova bredvid mig i sängen. Ibland vill han inte alls det, van vid att ligga själv & sova. Men, han har börjat vakna tidigare än förut på morgnarna & då tar jag upp honom till mig & vi somnar oftast om en stund. Så mysigt att ligga bredvid varandra

Nu ropar han efter mig från filten i köket. Kram till er alla!

• Emmylou

Bette- nej, har aldrig pumpat ut. Handmjölkade när jag hade extremt mkt mjölk & frös in, just in case. Låter dock fantastiskt skönt att få sova en hel natt. Lycka Till & sov så gott

Själv har jag dunat bredvid Adam i nästan 2 timmar på em. Det var välbehövligt efter en strul-natt.

Kram kram

• Emmylou

Hej allihop!

Härligt med fredag Veckan har rusat iväg. A sover, vaknar nog snart.

I dag har jag gjort blomkål/potatis- pure´till honom, det tyckte han var smaskens! Snart dax att byta ut ett amningsmål mot annan mat. Tips till er mammor, om ni vill göra egen pure´- köp ångkoksinsats på tex IKEA. Det + en mixer, sen är det klart. Var inne på att köpa en babycook- apparat, men började så här & tycker än så länge det var tur att jag inte lade ner ett par tusen på en ny hushållsapparat som tar plats. Har köpt "andra mosboken" av J Westman, jättebra & enkla recept till smakisarna & säkert ett tag därefter också.

I morgon kommer min mamma med man & fikar. Mamma längtar så efter sitt barnbarn, typ 2 veckor sedan vi sågs- men det är 2 v för länge. På söndag kommer ett par av makens släktingar på besök, de har inte varit här & framför allt inte träffat Adam. Så, i helgen blir det fika både lör & sön. Kanske får slänga ihop nåt smarrigt.

Nu vaknar A.

Hoppas ni mår bra allihop! Trevlig Helg! Kram

• Emmylou

Hej Amelie! Härligt att din lille växer & frodas. Snart kan du inte knäppa skorna

Jobbigt för din vän. Förstår verkligen att man tampas med mycket oro med ett såpass förtidigt fött barn! Jag var orolig trots att A kom dagen innan BF, och är fortfarande nu & då trots att han är frisk & blir hela 6 månader på lördag! Har man väl fått barn har man nog ett sting av oro där inne hela livet befarar jag. I övrigt är jag en filbunke.  Hoppas allt går bra för din kompis!

Kram Kram

• Emmylou

Hej på er!

Sitter & väntar på att min mor med make ska komma. Bakat en kokoskaka som står & suktas i köket. Adam sover sött, vår lilla skrutt som fyller 6 månader i dag Fick lov att ringa hans Mormor så hon vet att han somnade senare än vanligt, så de kan komma senare i em om de vill. Hon längtar ju så efter honom.

Bette- hoppas du fått sova som en prinsessa i natt! Jag har svårt att föreställa mig att jag ska sova hela natten ever again.. Det kommer förmodligen kännas helt surrealistiskt första gången, om man ens KAN sova hela natten fast man får. Vanan trogen lär man nog vakna till ändå kanske?

Kram Kram på er!

• Emmylou

Hej alla!

I dag har vi varit på promenad i snömodd, det var tungt att dra vagn! Nu har det snöat mer, får se om vi kommer ut i morgon. Är det inte plogat så blir det för tungt.

Sen fick A smaka köttpure´som vi gjorde i går, långkok på högrev. Han tyckte det var smaskens! Jag var skeptisk innan, det är helt annan konstistens på än grönsaks-pureér, men blandat med blomkålspure´blev det bra! Vilken dag som helst börjar vi nog med lunch & byter ut ett amningsmål. Det är lite småstressigt ibland med smakisarna då man ska klämma in den + amning som vanligt på fm. Så jag ser fram emot att bara ha lunchen, ska bli kul! En trevlig bieffekt är ju oxå att maken kan ge honom lunch vilket betyder att jag kanske kan åka till Täby centrum en stund på helgen.

På em sov vi bredvid varandra i 2 timmar! Det var så skönt

Jag har inte glömt bort att bjude hem er, ska kolla upp lite dagar som funkar så får vi se hur många som kan. Hoppas ni mår bra allihop! Kram

Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6