-
Hej! Jag tar gärna emot er/ dig här hemma hos mig, den som har bil eller orkar ta sig kommunalt förstås. I så fall om ett par veckor eller så. Vi står i dagiskön sedan A var 6 veckor, det är då man får ställa sig i kön här. Vet faktiskt inte hur lätt det är att få plats, men har inga vänner som inte fått plats till barnen. Kruxet är att han ska börja i januari & då är det ju svårare att få plats än i augusti då flera slutar som börjar skolan. Nu ska jag gå & lägga mig bredvid A. Sov gott allihop!Bette skrev 2009-12-30 16:04:26 följande:Hej Emmy, jag bor i Järfälla så det är en bit från stan också. Vi kanske kan ses i norrort och fika/promenera.Härligt att golvet blev klart. Vi har också ekgolv i hela huset förutom i köket som det är klinkers, det är bra när man har hund och barn, det är lätt att göra rent i köket. Vi har inte inrett Christians rum än, det får bli när han blir lite större, när han är runt ett år. På fredag skall jag ställa mig i dagiskö. Står ni redan i dagiskö? Är det lätt för er att få dagisplats?Bette
-
Hej alla!
Bette- Tuff natt ni haft. Hoppas du har lite energi över till nyårsaftons-kväll.
A har vaknat tätt i natt & ätit. Maken gick upp med honom i morse så jag fick sovmorgon. Lovely! Adam somnar om under tiden han ammar på natten, har alltid gjort det. Det svåra har varit att få honom att somna på kvällen, men sedan jag ligger i sängen & ammar får han somna ordentligt & sen bär jag över honom i hans säng. Tidigare satt jag i soffan & ammade sista gången på kvällen & när jag skulle lägga ner honom då vaknade han ofta. Kanske blir svårt att vänja av honom med att somna om till amning sen när han ska sluta amma, men det får ju man ta då. Du är välkommen om några veckor Bette!
Ni andra är självklart också välkomna hit, vi bestämmer tid senare. Bor som skrivet i Åkersberga, norr om Sthlm.
Vi ska hem till vänner i kväll som bor på gångavstånd, de har en bebis som är 2 månader äldre än Adam- så det blir lugnt. Skönt att inte resten av sällskapet slår klackarna i taket & spelar "Happy new year" på högsta volym & rewiend
Vad ska ni andra hitta på sista kvällen 2009?
Gott Slut & Gott Nytt År önskar jag er alla Mammor & Mammor to be! Kram -
Bette- jag har en bärsele, Manduca. Men sele har du säkert redan provat. Inte alla barn som gillar sele, men A har alltid somnat som en stock i den. Jag står & gungar djupt med böjda knän, sätter på en skiva med lugn musik som vi lyssnat på sedan han var nyfödd & John Blund är där på ett kick. Ibland vill han bara titta på allt runt omkring (det var iofs inget problem när han var så liten som C), men då lägger jag en tunn filt så han inte ser, det gör susen. Sen sjunger jag alltid samma sång när innan det är sovdags på kvällen, Trollmor- min favorit. Hoppas d ordnar upp sig med C:s sömn. Ha det så trevlgt i kväll! Kram
-
Hej på er!
Klart ni alla är välkomna hem till mig! Vi får bestämma tid när vardagslunken är åter
Hoppas alla hade det trevligt i går/ i natt. Vi hade det bra hos vänner. Promenerade hem vid 3- snåret. A somnade om nerbäddad i vagnen. Väl hemma var han piggelin men somnade till sist i bärsele. Jag sov 3 timmar med 1 uppehåll för amning... Lite mosig kan man säga.. Maken som skålat i riktig skumpa fick sova ut. Nu ska vi snart på promenad i det vackra vädret, i em blir det en efterlängtad tupplur.
Kram & Gott Nytt År! -
Anirac- Grattis till lille Texas!! Hoppas att ni mår bra hela familjen. Sköt om er! Kram
Estra- ja, barnvagnsdjungeln är snårig! Men, ett angenämt besvär ändå Se till att vara ute i tid, vissa märken har leveranstid upp till 12 veckor!
Nu ska jag träffa John Blund hoppas jag! Kram alla -
Hej på er!
Ni pratar sömn här ser jag. Alltid högaktuellt
Adam har sovit i sin egen säng sedan han var sisådär 6 veckor gammal. Den står dikt an mot min sida av sängen. Jag sover inte alls bra med honom bredvid mig i sängen. Vi får se när vi flyttar över honom/sängen i hans rum. Har sövt honom i bärsele på dagarna (när vi inte varit på promenad & han somnat i vagn), men tröttnat på det. Han blir ju tyngre & det sliter på knän att stå & gunga. I dag har jag 2 gånger sövt honom i vagn inne, körde den över liten mattkant. Han somnade snabbt båda gångerna & sov gott när jag slutade köra vagnen direkt efter att han somnat.
Det är inte jobbigt att rulla vagn i 5 minuter jämfört med att stå & gunga med bärsele. Han vaknar inte heller när jag lägger ner honom, ligger ju redan där. Har funkat superbra i dag! Tänker oxå att steget är kortare från att köras i vagn över matta till att somna liggandes själv utan vår inblandning, än att bäras & vara så nära man bara kan till att somna liggandes själv. På natten somnar han om själv i sin säng efter amning, det är bara dagarna jag använt sele.
Villsågärna: snart vecka 6. Hoppas så för er skull!
Hoppas ni mår bra allihop! Kram -
Hej på er!
Miss Maple: En 2-åring som blir pratsugen mis i nassen kan inte vara lätt att styra mot sömnen. Hoppas hon kommer på bättre tankar i natt & pratar med John Blund i stället.
Bette- Så är det inte bebben så är det hunden som väcker dig. Ojne vojne, när ska du få sova?
Pricken- ja, det är inte lätt det där med sömn & bebisar.. Jag lät Adam somna ordentligt, åtminstonde 10 minuter- gärna 20, innan jag lade honom i egen säng i början. Lättast var det när jag ammade honom i sängen, han somnade & fick ligga kvar en stund. Om jag var för snabb med att lägga ner honom i egen säng vaknade han alltid & man fick börja om. Så var det också hela tiden innan jag kom på att avsluta kvällsamningen just i sängen & inte uppe i soffan.
Vi har också varit på promenad i dag, -14 här med. Köpte termobyxor i går, superskönt! En söm sprack upp när jag tvättade dom i går dock så maken är i butiken & gör en reklamation nu. Didriksson som kostade 1200, alla kläder kan gå sönder med man tycker det är lite tråkigare när man köpt några "schyssta"..
Nu sover A sött i sin vagn. Då har jag tid att sitta här framför datorn. I kväll kommer svåger & svägerska med deras 3 barn hit & äter middag. Vi har varit borta både jul & nyår & jag ser fram emot att umgås med folk här hemma, A:s saker inom räckhåll inkl sängen.
Sköt om er! Kram -
Hej allihop!
Vi var utan ström i 7 timmar i går kväll! De sista 3 timmarna kom & gick strömmen, mer av än på. Till sist tändes de flesta hus runtomkring vårt & det kom elbilar av olika slag som trixade här utanför. Efter midnatt kom strömmen åter. Vi höll på att göra lasagne & tvätta när strömmen gick.. Snacka om att man är beroende av el! I sovrummet sjönk det från 20 till 17 grader. Vi vuxna klär ju oss utan problem om det blir kallt, men svårt med en 6 månaders bebis på natten om temperaturen droppar.. Det var en fröjd när elen kom tillbax!
I dag har vi varit på promenad & nu ska vi bara vara inne resten av dagen & njuta i vårt varma, elförsedda hus
Pricken- struligt att de bytt säng-mått på IKEA! Många som drabbas av det kan man tro. De flesta jag känner har spjälsängar därifrån, inkl vi själva.
Bette- Hoppad ni har det trevligt i Kista.
Kram
-
Pricken- kamin är inte dumt! Vi pratade om det i mörkret i går. Den dagen ekonomin tillåter blir det något sånt. Hoppas det blev fint hemma efter svärmors besök
Adam kräktes en enorm kaskadkräkning i dag, när han låg & sov!! Allt blev kräksigt. Stackars liten att vakna upp mitt i en kaskad som forsar ur munnen. Men, han var lugn som en filbunke till skillnad från Mamma Han låg i spjälsäng & jag, för ovanlighetens skull, i sängen bredvid & hade inte somnat. Men, vi somnade om skönt sen. Hoppas att hans mage sköter sig i kväll. Innan vi började med smakportioner bajsade han flera ggr varje dag, men nu har det blivit en gång varannan dag ett tag. Har gett honom katrinplommonpure´. Nu har maken nyss kommit hem efter jobbstart i dag. Har vant mig vid att ha honom hemma. Men, snart ärt det fredagsmys igen
Ha en bra kväll allihop! Kram -
Hej allihop!
Här har det skrivits massor ser jag!
Pricken- det låter inte farligt dyrt för kaminen. Men, vi har ingen skorsten så det skulle rulla iväg ordentligt..
Bette- håller med om att du verkar ha en mönsterbebis Vi badar Adam 1 gång i veckan. Har en kompis som är ssk på hud, hon säger att det är det bästa intervallet. Bebisar blir ju oftast inte så smutsiga att det inte går att torka av där det behövs med en tvättlapp. Undvika schampo och andra rengöringsmedel ska man oxå göra så länge det går (men det visste du säkert redan). Vi badar A i vatten & tillsätter lite barnolja mot slutet. Hur länge tror du bebisen kan ligga i baby-nest? Adam kanske är för stor redan, typ 70 cm lång & väger runt 8½ kg. Han tycker om att sova i vagnen där det är trångt & har börjat vända sig till mage i sömnen I natt hittade jag honom sobandes på mage 2 ggr..
Estra- Katter & bebisar har nog ungefär samma krav när det gäller estetik Sy du ett Estra-nest!
Vi har varit på en härlig promenad i vintersolen. Jag har gjort kycklingpure´som A ska få smaka på snart, blandat med broccolipure´. Blir första gången han äter nån typ av kött. Spännande med smakportioner! Snart kan vi byta ut ett amningsmål mot annan mat.
Kram allihop & hoppas ni får en mysig helg!