• Bette

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Hej,

Lodger bunkern är superbra. Inatt sov C från kl 21:40-05:40 i ett sträck. Vi vägde honom idag när han var hos doktorn och han väger nu 4800 gram, har gått upp nästan 600 gram på två veckor så det är strålande. Nu skall jag ta och mata honom och sedan skall vi nog gå ut med hunden. Det är så ruggigt tycker jag, jag går runt och småfryser. Jag menar även om sonen sover bra så sover man själv inte superbra, jag vaknar ju runt kl 04:00 då jag vet att han brukar vakna till, men det var tyst och lugnt och han sov.

Bette

• Bette
    anirac1 skrev 2010-01-12 17:05:53 följande:
    Sonen växer så det knakar. Nu väger han över 3kg vilket är grymt mkt då har var såå späd som nyfödd för 3v sen =). Å 2,5cm har han vuxit på längden ;). Amningen har vi gett upp då de blev ett stressmoment för oss båda sen sömnen ja den går sisådär så nu börja de gnissla mellan mej å maken. Lite rutin på det här så löser det sej =D
    Vi skapade ganska nyligen nattningsrutiner, jag släcker ned i hela huset, dämpar ljudet på tvn etc och sedan får C sitt kvällsmål inne i sitt rum, sedan lägger jag honom i babynestet och så är jag där en stund, han får sin napp också och vi sätter igång musikmobilen.

Sömn är så svårt tycker jag, det är inte alltid lätt att få de små liven att sova.

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2010-01-12 19:33:34 följande:
    Sömn för hela familjen är verkligen ett gissel. Kan verkligen skapa gnissel mellan mamma o pappa. Min man sover i gästrummet i bland och det tycker jag är helt ok eftersom han ska till jobbet och prestera. På helgerna sover han alltid hos oss och hjälper till så gott han kan. Anirac: Skönt att han gått upp så bra i vikt. Helt rätt att ge upp amningen om det inte kändes bra. Tror att många håller på för länge med en strulig amning i bland och det blir nog bara dumt då. Bette: Hur mkt sover C under kvällen, alltså från typ kl 16-fram tills han ska sova för natten?
    C brukar vara vaken från ca 16:00-16:30 tills han skall sova, försöker hålla honom vaken så att han blir trött och sover på natten istället. Han får leka i sitt babygym eller sitter han i sin babysitter och leker med leksakerna som hänger framför honom.

Bette
  • Bette

Hej,

Vill bara passa på att önska alla en riktigt bra dag, jag ska gå och vila lite till. Har morgonammat lilla killen, inatt vaknade han och ville ha mat vid kl 03:30 då hade han sovit i fem och en halvtimme. Sedan har sovit fram till kl 08:00 men det var kinkigt innan han somnade om. Jag sov andra delen av natten hos honom i hans rum, det gick bra.

Bette

• Bette
    Emmylou skrev 2010-01-13 17:11:59 följande:
    Hej allihop! Ja, det här med sömn & bebisar kan man prata hur mycket som helst om. Adam har ju börjat vända sig till mage på nätterna i spjälsängen. Jag har sovit jättedåligt pga det. Vet ju som skrivet att risken för PSD är jätteliten vid 6 månaders ålder (det är ju liten risk annars också). Men, min hjärna kan ändå inte koppla av. Andningslarmet som jag beställt har kommit, hoppas så att maken hinner hämta det efter jobbet i dag. Jag är nog den enda människan i världen som köper andn.larm när barnet är 6 mån... I väntan på larmet har gjort A:a säng trängre genom att lägga filt under hans lakan, i sidorna- så att han inte kan vända sig. Han är inte alls nöjd över det. Annars funkar det jättebra att söva honom i vagn om dagarna. Använder inte bärselen ofta alls nu. Anirac- skönt att sonen växer & mår bra! Tråkigt med knorr mellan dig & maken, men med en liten bebis är det lätt hänt. Försök prata med varandra, låter självklart men det glöms lätt bort att vårda den egna relationen med pyttebebis. Bette- Oj, vad länge C är vaken på kvällen! A tar en tupplur vid 17-tiden, ca 30-45 minuter. Sen orkar han hålla sig vaken till 21-22 nånstans.  Pricken- Hoppas allt är bra med dig & Olivia! Min kära make behöver inte sova i gästrummet, han vaknar aldrig iaf. Jag undrar ibland hur det skulle gå om jag inte var här- A skulle skrika ett tag på natten innan han blev hörd gissar jag.. Men, det känns ju skönt att han inte blir störd också förstås. Han har fortfarande en mat- & sov-klocka a´Skalman. Han har en Mamma som gillar rutiner också. Har en kompis m dotter som är ca 6 v yngre än A, dom kan gå upp vid 12 på dagen ibland & skrota i pyjamas hela dagen. I går när de var här hade dottern fortfarande pyjamas på sig när de kom hit (vi träffades 13.30). Ibland kommer de inte ens utanför hemmet på 1 vecka. Jag bara måste duscha & komma ut varje dag för att känna mig som jag. Hoppas ni mår bra allihop! Kram Kram
    Hej,

Jag håller helt och hållet med dig, jag måste också duscha varje dag och komma ut och gå annars känner jag mig inte som jag heller. Vi har ju hund så det blir ju naturligt att han följer med på en eftermiddagspromenad och sedan fortsätter C att sova i vagnen och jag kan softa lite framför tv:n, det är så det brukar bli och så hinner man vara inne här litegrann också och skriva.

Jag hör C jättebra när jag sover i mitt och min makes sovrum. Sover jag inne hos C så har jag öronproppar, jag hör ju honom jätteväl i allafall så att säga.

Bette
  • Bette
    kramiiis skrev 2010-01-14 10:29:04 följande:
    hej på er igen! var ett tag sen jag kikade till er! hoppas ni mår bra allihop och har haft en trevlig jul och nyår Nu har jag iaf varit på nybesök på KS och det gick toppenbra. Trevlig läkare, bra diskussion och hon gav mig stort hopp trots att jag gjort 5 ivf och 2 äd. Hon trodde och hoppades att en ny donator kunde göra susen Kuratorn ska vi till den 26jan och sen är det bara att vänta igen. Men ändå vi är ju typ pågång. Hon pratade ngt om provstimulering, men jag slapp det eftersom jag gjort ÄD redan och hon skulle få journalen därifrån bara. Frågade lite om det här med två mottagarpar, men fick inte riktigt reda på hur det bestäms. Vet ni? Måste man vara mottagarpar 2 en gång? Bävar inför att göra allting och sen inte få försöka ens nej slutbabblat om mig. Jag måste ju läsa hur det är med er andra oxå. villsågärna: snart är det dax för er! härligt! kram! bette, pricken, emmylou m fl, det är så härligt att läsa om era små! det ger en kraft att kämpa vidare. kram kram på alla
    Ge inte upp, du kommer få plussa snart. Du har väl gjort två behandlingar tidigare så nu är det tredje gången gillt som gäller för dig.

Bette
  • Bette

Hej,

Brukar någon av er pumpa ut och spara så ni har till helgen så maken kan ge på natten om det skulle behövas så att ni kan sova? Jag skall pumpa ut idag och imorgon, natten mellan fredag och lördag har maken lovat att han kan ta hand om C så jag får sova, han är så go min gulliga make älskar honom så mycket.

Det är jättebra att ha extrasängen i C's rum för då kan jag sova där om inte han vill somna om direkt, då låter jag maken sova i vårt sovrum i fred.

Men första delen av natten sover jag inne hos oss och sedan så sover jag hos C om han är kinkig och inte vill somna om.

Bette

• Bette

Hej på er,

Hoppas ni får en riktigt bra helg. Emmy: det låter trevligt med fika två dagar i rad. Inatt skall maken mata lilla C med utpumpad mjölk om han vaknar till på natten, vissa nätter sover han hela nätterna det där är lite olika. Har precis nattat C. Nu skall jag ut i TV soffan och mysa.

Bette

• Bette
    Pricken76 skrev 2010-01-16 16:07:58 följande:
    Bette: Hur gick det i natt? Emmy: Åh kokoskaka låter gott. Hoppas ni får en mysig dag. Blir så trött på familjeliv....har vid ett antal tillfällen skrivit långa inlägg och sedan när jag trycker skickar så är allt puts väck. Så jag tycker och tänker mer än vad ni ser....oftast så orkar jag inte skriva allt igen... Knäppt. Måste börja kopiera det jag skrivit. De två senaste nätterna har varit helt ok här, hon har sovit själv i makens säng. Så underbart att få ligga som man vill. Nu ska hon bara lära sig att sova själv i sin säng. wish me luck. Amelie: Hoppas det går bra för din vän. Åh grattis till din mage, större lär den bli. Ha det fint.
    Vad härligt att ni mår bra, jo natten var okej, maken trodde att han ville ha mer mat fast han inte ville ha det vid kl 04:00, det enda han ville var att ha koll på var jag var någonstans, han ville bara tutta inte äta något men det fick han naturligtvis inte för vi är inte några vandrande nappar. Sedan sov jag till kl 08:00 och så har jag tagit hand om C hela dagen, nu skall han bytas på och så skall jag ge lite mat. Inatt fick han 130 ml som jag hade pumpat ut så nog var han säkert mätt men det handlade om att han ville se om jag var där i huset eller inte, för jag fick världens leende när han såg mig och låg bredvid mig i sängen.

Skönt att O sovit själv bredvid dig inatt i makens säng, då går det säkert bra med spjälisen snart.

Kram

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-01-19 14:42:41 följande:
    Precis pratat med Huddinge igen och de vill inte skriva ut Trombyl. Ssk Kristina hade konfererat med Margareta Fridström. Surt tycker jag så ska jag ha recept måste vi nu kika på annat håll. Har du bra tips på läkare Estra så inboxa gärna Annars kanske vi kan fråga en av makens kompisar som är läkare på akuten, de har gjort ivf och är rätt insatta iaf. Han kanske kan fixa ett recept i så fall. Jäkla skit att de ska vara så krångliga...
    kortison är nästan ännu mer nödvändigt tror jag.

bette
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6