• Pricken76

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Hej hej!
    Vi kom hem igår och gud så underbart det är att slippa sjukhuset.
    Har för första gången sovit mer än 2 h/ dygn.... På sjukhuset får man anpassa sig efter andras rutiner och tider, nu bestämmer vi och det tror jag behövs för att man ska landa och komma till ro. Jag hade jätte svårt att vila dagtid när vi var på sjukan, tror det blir lättare att göra det hemma.

Bette: Ja tänk, snart har du din lilla rara goa kille hos dig. Gud så spännande.
    Har 3 tips till dig:
    1: Se till att du är väl laxerad innan snittet. Kör ordentligt med laxantia innan så att du inte är det minsta hård i magen. Finns inte någon som helst (nästan) chans att pressa på i början. Det är nästintill omöjligt att ens fisa de första dagarna.
    2: Raka bort det översta "morrhåren", förbandet du får efter operationen är inte nådig att riva bort efter. Jag är så glad att jag hade minmal hårväxt
    3: Köp hem Paraffinemulsion om du inte testat det innan.

Emmy:
    Håller helt med, jag har både lycko- och oros känslor. Kan inte förstå hur de lät mig åka hem med henne, hur 17 ska jag klara detta? Samtidigt så drabbas jag av känslan av att snart kommer de på oss och kommer och knackar på dörren och tar tillbaka henne. För vi har bara lånat henne från något bibliotek, för inte ska väl jag få ha denna underbara guldklimp för resten av mitt liv?

Min mage är sprängfylld av gaser och gud så ont det gör när det kommer riktiga körare. Snodde hem min rektal-pip som jag fick på sjukan och den är guldvärd.
    Brösten börjar fyllas med mjölk, läcker på kläder. Hade köpt en amnins-BH och amningslinne innan, men jag kan inte komma i dom. Så jag har vanliga linnen med "amnings-pads" klistrade på insidan, men det blir så klart fläckar ändå.
    I går blev Puppan så täppt i näsan, så då körde jag med Renässans (koksalt) och det försvann direkt, så har du inte redan köpt det Bette så gör det.

Kram till er alla. Sorry att jag bara skriver av mig själv, men man är liksom fullproppad av känslor och tankar

• Pricken76

Åh Emmy, vad kul att dopet gick bra och att han skötte sig
    Hoppas han fick lite roliga presenter som minne.
    Jag inväntar fortfarande mina meloner....brösten är bara lite större än vanligt. Har aldrig varit stenhårda eller sprängfyllda heller. Kanske tar lite extra tid för mig efter som jag haft det lite tufft. Men mjölk har jag för hon är smetig i hela ansiktet och jag är klibbig när hon ammat

Bette: Praffin är lite mildare & mer naturligt mot kroppen än Laktulos/movicol. Jag fick Paraffin på BB, det var deras standard.
    Jag har bara kört med padsen som man fått gratis. Har inte hunnit testa vilka jag tycker är bäst.

Vad det gäller blöjor röstar jag på Libero. Helt klart bäst passform och känsla.

Här ammas det så det står härliga till. Ammat i princip hela tiden från kl 10-16. Helt galet vad hon vill äta (och gosa). Åt lunch kl 15 för det hanns inte med tidigare.... är helt chockad över hur fort dagarna går. Snart kommer hon börja skolan,,,,hjälp

• Pricken76

Estra: Vi fick reda på åldern på donatorn, så vi gjorde Kubb. Men vi gjorde mest Kubb för att få ett extra ul

Coulis: Det var ragatan på uppvaket som var korkad, personalen på förlossning och bb var underbar så där var vården super bra.

I går kom vi för första gången ut, åkte en sväng och shoppade lite saker till vår tjej. Hon skötte sig perfekt, sov hela tiden i sin bilbarnstol. Så det tackar man för.

Nu börjar värken i snittet ge sig lite. Har ibland hoppat över att ta ipren då den går över i mjölken. Gär rätt bra om man kör vetekudde x 100.

Bette: Har du ingen vetekudde, så kan jag verkligen rekomendera dig att skaffa dig det. Tycker det är toppen mot ond mage och rygg. Snart snart är det din tur... så spännande.

Ankie: Jag kissade ur mina svullna ben och händer fort, så jag hoppas det blir så för dig med. Var underbart igår när jag äntligen kunde ha mina vanliga tajta skinnstövlar. Nu blir man verkligen glad för små saker.

Näe nu måste jag duscha medan Trollet sover. Kram från en som är i en drömvärld (ok då måste säga att det är lite jobbigt att amma 34 ggr/dag

• Pricken76

Bette: Blödde rätt mycket de första 2-3 dygnen. Nu är det mer likt sparsam mens. Kör med vanliga tunna bindor. Kommer en del blod när man går på toa. men det känns helt ok.
    Vetekudden går att köpa på hälsokosten, men säkert också på mer alternativa medicin affärer. Jag har 2 olika, men en är med kardborreband som man kan fästa så att den sitter över mage eller rygg. Det är så skönt.
    Vi har en bugaboo.

Estra: Min mage började synas lite i vecka 15. Men de som inte kände mig kunde inte se det och det gick bra att dölja om jag ville.

Emmy: Japp det går bra. Det värsta är nätterna tycker jag. Mycket amning och mycket pip. Jobbigt att amma i sängen när man är snittad. Blir lätt så dåliga ställningar då.
    Vad har du för kläder som lämpar sig bra för amning, några bra tips?
    Tycker det är svårt att klä sig. Hemma kan man ju knäppa upp allt eller ta av sig, men det är inte lika kul om man är på stan.

Ankie: Hoppas hon vänder sig själv snart. Snart snart blir du fri från all vätska. Usch vad jobbigt med skavsår på låren.

Sedan 2 dagar tar jag bara alvedon och det känns riktigt bra.
    I dag har vi varit och shoppat igen. Så kul att köpa små söta klänningar och strumpbyxor.
    Har precis ammat till och från i 4 timmar och nu äntligen ligger hon själv. Underbart med egen tid.
    I morgon är det vägning på BVC, hoppas på hon gått upp bra i vikt.
    Jag väntar fortfarande på mina melonbröst, men de verkar inte komma....hon är ändå 10 dagar nu.

• Pricken76

Japp jag har amningskudde, det är super bra. Men jag kör inte den i sängen, då blir det mest amning på sidan och hon ligger bredvid.

Nu är det dags för lunch sedan ska vi handla mat och blöjor

• Pricken76

Vi har inte riktigt bestämt oss om namn ännu, återkommer i frågan.

Här ammas det som vanligt så det står härliga till. Ibland får hon vara hos pappa bara för att jag ska få en paus. Tror hon ammar mer om hon är hos mig eftersom hon känner den smaskiga lukten då.

Oj vad jag längtar efter att hon kan sova i sin säng, men det känns inte som någon idé då hon vill ha mat så himla ofta under natten. Självklart har vi försökt med hennes säng, men då blir det gråt. Men det kanske är ok, hon är bara 12 dagar.

Tack för tipsen om amningskläder Emmy. Jag sover i linne från MQ, sånt där med "inbygd bh", fungerar jätte bra. Även skönt att det är lite tjockare så det kan hålla in magen lite. Mitt största problem nu är npg att jag inte är så sugen att shoppa kläder till mig själv. Men om ngn vecka kanske jag känner mig redo för lite smart amnings-shopping.

I dag var vi ute med vagnen för första gången, kändes riktigt bra. Var på café och flera kom fram och tittade på henne och sa att det var den sötaste lilla tjejen och frågade om ålder mm Kul!!

Bette: glöm inte att köpa reflexer till vagnen! Vi har hängande och reflexband längs ramen, lika bra att ösa på så att man syns i mörkret. Helt rätt att köra ansiktsmasker och sånt nu. Snart finns ingen tid för det. Är så underbart skönt att bara gå på toa i fred eller ta en dusch.... snacka om att man njuter till 100% nu av 5-10 min i fred.

God natt // prickis som njuter av världens bästa lill prick

• Pricken76

Estra: Förstår att det känns jobbigt att bestämma sig. Vi pratade en hel del innan vi gjorde testet, vad svaret ev skulle innebära mm. Vi visste nog inte riktigt vad vi skulle göra om vi fick låga värden, tänkte att det löser vi då. Troligen hade vi behållit barnet (men det är ju lätt att säga nu när vi fick bra värde)
    Den största anledningen till att vi gjorde testet var ett extra ul. Det ges ju inga garantier i testet utan endast en hint.... om man vill ha fullständigt svar så är fostervattenprov det enda rätta.

Vi pratade med en doktor innan remiss skrevs och hon sa att om ni får låga värden så kan vi göra fler ul under graviditeten och att behandling utanför magen kan sättas in tidigare, det tyckte vi lät bra.

Man bär på samma barn oavsett om man gör provet eller inte... Så extra info kändes viktigt för oss

Lycka till med ditt beslut.

Emmy; bra jobbat med KBT på egen hand Är nog bra med små doser av baciller. Värst julrusningen på NK kanske är bra att undvika, men ett besök på ICA vid 11-tiden går nog bra. Då är det du och pensionärerna och alla andra mammor/bebbar.

Bette: Hoppas hunden blev fin. Vi har en katt och hon undrar verkligen vad det är för liten varelse vi kommit hem med. Hon sniffar försiktigt på en fot eller hand, men så fort tjejen rör sig då ryggar katten tillbaka. När tösen skriker sitter hon bara och tittar på henne med stora ögon och undrar vad som står på.
    I går när jag satt och ammade i soffan hoppade katten upp och lade sig i mitt knä, det är första gången hon varit så nära bebben så länge. Men när hon började sprattla med benen då blev det för mycket, då drog katten

BVC besök idag, har gått upp 100 g från födelsevikten och ökat 3,5 cm på längden. Fatta att växa 3.5 cm på 2 veckor, helt otroligt vad fort det går.

• Pricken76

Bette: På vårt bvc får vi bokade tider, men de har öppenmottagning 1g/v om man skulle behöva. Men enl ssk kommer nästan ingen på den öppnamott.
    Jag tycker det känns bäst med bokade tider, vore segt att komma och behöva sitta länge i kö för att få komma in.
    Jo ett till tips, laga "en hands mat att ha i frysen", tiden och orken räcker inte till till matlagning när man är själv. Inga jobbiga köttbitar som du måste skära.

• Pricken76

Villsågärna: Härligt att det händer grejer. Vad bra att ni lyckats att ha lite skoj mitt i denna resa. Tror att många glömmer bort att leva när man kämpar så hårt för att få till ett barn.
    Du frågar om tips inför Kurator/doktors besök, mitt är att var dig själv. Vårt besök hos kuratorn kändes mest som att hon ville få fram att det är viktigt för barnet att veta hur det kom till. Vi var oxå nervösa inför kurators besöket, det ångrar jag i dag, för det var verkligen inget att vara nervös för.

Vinterprinsessa: Grattis !!! Försök att njut även fast det är svårt att göra det i början.

Skönt att se att vår tur-tråd fortfarande håller i sig.

Sitter och softar i soffan och har en hickande bebis liggandes i sin babysitter. Haft en kompis här i 5 timmar som passat tjejen så jag har kunnat tvätta, byta lakan och laga mat. Så skönt med lite hjälp i bland. Allt är bara bra med oss.

Bette: Vad ska ni hitta på sista helgen utan barn? Nu är det verkligen bra nära... pirrigt va?!

Ha en skön fredag kväll. Kram från Mjölkcentralen

• Pricken76

Hoppas allt gått bra i dag Bette

Lill-Pricken mår fin fint, gått upp bra i vikt. Hon sköter sig också bra, så jag har inget att klaga på. Men jag undrar vem som kommit på ordet föräldraledighet? Vad då ledighet???? Jag jobbar hårdare än någonsin, och inte kan jag gå hem från jobbet heller. Det är verkligen ett heltids göra med en bebis. Men det är underbart mysigt också.

Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6