• Emmylou

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Hej alla!

& speciellt Hej till Mamma Pricken! Skönt att ni får bra stöd av övrig personal! & vad skönt att amningen går bra, jobbigt om det krånglar har jag förstått.. Ja, det är omöjligt att förstå hur underbart det är att vara förälder. Man tror att man fått en klar bild/ känsla när man längtat så länge. Men, när man sitter där med sitt lilla knyte är det en helt ny värld som man aldrig kunnat ana sig till. Man får en konstant lycko- faktor (& oro-faktor).

Kram till pricken & alla er andra!

• Emmylou

Hej tjejer!

Pricken- vad mysigt att ni kommit hem! Jag känner igen mig så när du skiver om känslan att någon snart kommer & knackar på & undrar om man vet vad man pysslar med med den lilla varelsen... Renässans är toppen! När Adam var precis 3 månader blev han så täppt i näsan så det inte räckte med NaCl. Då köpte vi näsdroppar som heter Iliadin- funkade toppenbra! De är de enda näsdroppar med verksam substans som kan användas på nyfödda.

Min mage var också helt kajko ett tag efter förlossningen. Fick använda laxantia för första gången i mitt liv (Lactulos), en biverkan är gaser... Det var lagom kul när man träffade folk & man var tvungen att smita iväg lite obemärkt...

Brösten är ett kapitel för sig... Mina bröst blir fortfarande som meloner på nätterna när det går längre tid mellan amningarna, senast i natt hade det ena bröstet läckt igenom amningsskydd så halva tröjan var blöt..

Dopet i går gick jättebra! Adam var på strålande humör hela tiden Kram till er!

• Emmylou

Hej på er!

Vi har varit på promenad i regnet. Adam tar en extra lång fm-lur i vagnen. han vaknade inte när jag klädde av honom. Tröttis.

Pricken- Ja, det tar tid med amningen i början! Jag var beredd på det, men trodde aldrig att han kunde äta non stop så länge. Rekordet blev 9 timmar utan paus! Jag hade tur att maken var ledig 6 veckor (inkl sommarsemester). Han fick hämta mat till mig, vid något tillfälle satt han & matade mig t.o.m. Ler vid minnet Det där med blöjor är en hel vetenskap.. Vi hade Libero först & var nöjda, sen började de läcka bajs i ryggen. Då gick vi över till Huggies, de funkade mot bajskletet men läckte urin i stället. Nu kör vi med Pampers Active Fit, de funkar jättebra nu. Det blir säkert fler byten längre fram.

Hej Miss Maple! Ja, nog har jag suttit & gråtit av lycka när jag tittat på sonen min. I början var det nästan dagligen, som du skriver. Men, jag kan fortfarande bli alldeles överväldigad av kärlek. Senast i går kom det en liten tår i ögonvrån när jag satt & åt lunch & Adam låg på golvet bredvid i ditt babygym. Min mamma älskar mig & min bror till vanvett & blir alldeles överlycklig när vi ses (hon bor 20 minuters bilfärd bort). Äpplet kanske inte faller så långt från trädet...

Nu vaknar sonen. Kram!

• Emmylou

Hej igen, det var bara ett dröm-skrik. Sover fortfarande.

Estra- Min donator är (var) 30 år. Vi valde att inte göra KUB. Någonstans kände jag att jag inte kan ta beslut om fostrets vara eller icke vara efter vår långa kamp mot barn. & 30 är ingen hög ålder riskmässigt heller.

• Emmylou

Hej på er!

Hoppas att ni mår bra allihop! Vi har varit på vår sedvanliga promenad & hämtat strumpor till Adam i en butik, shoppade på nätet. De flesta babystrumpor stasar på hans goa vader, men nu har jag fått tips om bra strumpor.

Har även shoppat spjälsängsskydd på nätet i dag. Har IKEA:s, men A vrider & vänder sig så mkt i sängen & benen hamnar mellan spjälorna. Så nu blir det Lundmyrs skydd, går ända upp. Snordyrt, men det får det vara värt.

Ang vagn så har vi en Brio Happy med lättviktschassi som jag är supernöjd med!

Pricken- allt verkar gå bra för er, skönt! Härligt att ni kom ut en sväng & att du kommer i stövlarna

Nu vaknar A. kram!

• Emmylou

Hej på er!

Jag är gräsänka i kväll, maken ska på herrmiddag (snark i natt då kan man tro). Har varit förkyld hela veckan, blä. Har än så länge inte smittat A, peppar peppar! Adam blev väckt av dörrklockan när han sovit 1 timma av hans långsömn mitt på dan. Jag sov också i soffan. Det var en som var med på dopet (släkt med svägerskan) som ringde på & hade lämnat dop-bilder utanför dörren. Grr... Fick ge A mat igen & sedan bära honom i bärsele för att han skulle somna om. Sen var inte jag på sovhumör mer. Så- tips att sätta lapp på dörrklockan att knacka om det är extra viktigt med sömnen. Förkyld & trött & sur som ni märker..

Pricken- jag köpte amningstoppar/linnen på H&M, 2 för 199 om jag inte minns fel. Men, nu kör jag mest med linne som går att dra ner + kofta över. Allt med knappar går ju bra, gärna sådana som går snabbt att knäppa upp. Man har blivit expert på att hitta amningsvänliga kläder På natten har jag en mjuk BH från Apoteket, den ser ut typ som en sportBH modell tant. Inte snygg.. Jag har den med axelbanden nere så det inte skaver när jag ska amma på natten. Har köpt en bra amningsBH på nätet, Anita heter den & går att tvätta i maskin (det är det som är det bästa). Vem orkar stå & handtvätta med liten bebis liksom? Hoppas det gick bra på BVC & att lillflickan växer som hon ska! Jag är också nyfiken på vad hon ska heta!

Bette- ja, det där med babystrumpor är ett gissel. Adam har goa breda vader & alla vanliga strumpor med resår upptill stasar. De jag köpte är Laban från NowaLi. Stasar inte, men har tyvätt en tendens att halka av i stället när han ligger & leker/ sparkar. Annars har han ett par randiga med snobben-tryck från H&M som är jä'ttebra. Har mailat & frågat om dom finns i andra färger.

Estra- Härligt med ett livligt litet embryo Jag hade definitivt ingen bula i v 9. Fick höra halva graviditeten att "du har ju ingen mage", typ varje dag... Det är så olika hur livmodern ligger & hur mycket plats man har där i mittenpartiet om du förstår hur jag menar. Jag har en ganska lång torso liksom.. Låter som att jag ser ut som en seriefigur

Kexan- Hoppas allt är bra med dig! Förstår att du är sugen igen, ibland tror jag att jag är det fast A bara är 4 månader

Kram på er & hoppas ni får en mysig helg!

• Emmylou

Hej på er!

I dag har jag varit i centrum alldeles själv & shoppat lite. Mest till Adam förstås.

Bette- A sov i vår säng tills han var ca 6 veckor har jag för mig. Sen började jag smått vänja honom vid att sova i spjälsängen. Först lade vi honom första vändan i spjäls., sen fick han sova kvar i vår säng när han ätit. Sen efter någon vecka lade jag tillbaka honom efter maten & det gick bra. Både han & vi sover bättre. Sängen står dikt an mot vår säng på min sida.

Hoppas ni får en mysig lördag. Nu har A vaknat & ligger & påkallar uppmärksamhet där borta i vagnen. Kram

• Emmylou

Hej på er!

Pricken- ja, jätteviktigt med reflexer på vagnen! Jag har oxå pimpat den ordentligt för vintermörket. Har även satt reflex bak på min jacka. Vad modig du är som går på cafe´med lilltjejen (eller normal kanske). Jag är så nojig att han ska bli sjuk så jag har knappt varit på mataffären med honom.. Men, är hemma hos folk på kalas mm så han kan ju lika gärna bli sjuk då. Jobbar med att skärpa till mig & inte vara så nojig..

Hoppas ni får en mysig söndag! Själv är jag dunderförkyld, blä! Längtar tills jag är frisk så jag får ha pusskalas med Adam igen

Kram till er!

• Emmylou

Hej på er!

Här hostas det för fullt.. Vid sista kvällsamningen i går fick jag en hostattack, A blev så arg att han bet mig i bröstvårtan! Han har inga tänder än men jag kan säga att hade han haft det hade det varit en nära döden-upplevelse. Jobbigt att vara förkyld & ta hand om en bebis! Har varit på Apoteket & det finns inte något slemlösande läkemedel som man kan ta när man ammar. Det är värre än när man var gravid! Tur man är vaccinerad mot svininfluensa i alla fall.

I går var vi på H & M och köpte kläder till A. Jag tog ett spontanbeslut att bota min "smitto-fobi". Nästa gång blir det en stor ICA-butik för att handla mat. Det är egenhändig KBT Maken har tidigare sagt att han aldrig trodde att jag skulle bli så nojig när vi fick barn. I vanliga fall är jag nära nog den mest onojiga personen i hela världen. Jag tycker inte om mig själv så här! Så nu blir det bot för hela slanten!

A ligger & sover. Jag tror jag går & tar en lur jag med. Hoppas ni mår bra allihop!

Kram

• Emmylou

Hej på er!

Mycket prat om KUB här. Vi gjorde inget, av samma anledning som AnkieG.

I går beställde jag en lekmatta till Adam, på nätet. Han vänder runt på mage så fort man lägger ner honom på golvet & faller tillbaka ner ibland åt vilket håll som helst. Det kräver sin matta! Vi har parkett överallt, det vill man inte att ett litet bebishuvud ska slå sig i.. Letade länge & väl på nätet, men alla lekmattor är så små. Till slut slog jag till på ett pusselgolv i märket Ergo. Det är enfärgat med 4 pusselbitar & kanter som tillsammans blir ca 140 x 140 cm. Mjuk skumgummi-yta. Blir spännande att testa när det kommer! Finns pusselmatta på Babyland mfl, men det bästa jag hittade där hade 36 bitar. Då kan man ju bli galen tänkte jag om man ska pussla upp det i olika rum om dagarna....

A tar sin em-lur i vagnen & jag sitter här & snorar..

Pricken- Ja, att de kan växa så snabbt de små liven! Adam hade en snitt-viktökning
    på ½ kg per vecka måånga veckor i början. Vi började planera för en karriär som sumobrottare (i 7 års åldern). Men, enligt BVC-doktorn visar forskning att en snabb viktökning s.k amningstopp ger en minskad risk för övervikt som vuxen.

Bette- snart dax för er att träffa er lille

Kram till er alla!

Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6