Inlägg från: Skogkatt galning |Visa alla inlägg
  • Skogkatt galning

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Hej alla!
    Måste ju rapportera, jag är fortfarande gravid tidigt ännu v8+2 har bott på toa mer eller mindre från v3+3..

Men jag har fått en UNDERBAR BM och läkare och har fått testa en medicin som peppar peppar verkar funka på mig. Amosyt, visst jag blir väldigt trött av den men jag slipper toan efter vad jag än har stoppat i mig.

Så jag ser faktiskt en liten ljusning nu! Hoppas den kan hjälpa någon annan med!

• Skogkatt galning

Mår väldigt illa fortfarande, och har tvingats trappa ned till att bara jobba 75%. Mer går inte, och knappt det ens men jag måste... Är doktorand och ska göra min licentiat examen i vår och kan inte skjuta upp den. Och har en massa att göra innan dess.

• Skogkatt galning

Jo jag har också Amosyt men jag blir så trött av den att jag bara kan ta den kvällstid och det funkar kanske var 3 middag. Dvs jag kan behålla var tredje kvällsmat, men det är underbart bara det!

Det är för mig en gigantisk skillnad att få vara hemma 2h innan jag måste hämta min dotter på dagis. Det gör att jag kan äta lunch, kräkas och vila och sedan orkar jag med henne hjälpligt åtminstone. Tidigare så åt jag mellis med henne för att sedan kräkas och hon blev orolig om hon märkte att jag kräktes (dvs inte alla gånger...).

Tyvärr så har min make fått ändrade arbetsuppgifter som kommer innebära arbete på annan ort varannan vecka... Jag oroar mig för hur dessa veckor ska funka men tja det är bara att hugga i och hoppas på det bästa och itne känna efter för mycket..

• Skogkatt galning

Jo mina kära föräldrar är pensionärer och min mamma kommer nog gärna och bor och hjälper till ifall att det blir outhärdligt. Dessvärre känner jag smått panik över att de ska till Kanarieöarna i 2v nu. Troligen så kommer jag ju ändå klara mig (är alldeles för envis för mitt eget bästa) men just vetskapen att mitt skyddsnät är borta...

• Skogkatt galning

Jag blev fruktansvärt illa behandlad förra graviditeten också. Min BM lyssnade inte och tog inte alls mig på allvar förrens i v 24 när hon tvingade upp mig på vågen och därefter fick jag en utskällning: "Det förstår du väl: Man får inte banta som gravid!"
    Då först blev jag förbannad och sa att jag har försökt prata med dig flera gånger om detta men du vägrar ringa upp samt säger att "Graviditeten är ett frisk tillstånd, må illa hör till.."

Nu har jag valt att gå till en privat BM och vilken skillnad det är. Jag blev sjukskriven via telefon, de tyckte inte att jag med min tidigare historia behövde komma in för någon undersökning. Samt fått medicin utskriven via telefon, det hjälper faktiskt att slippa ta sig utanför dörren när man mår som sämst.

• Skogkatt galning

Idag är dagis stängt och maken har ingen möjlighet att vara ehmma idag. Så jag har kämpat, valde att inte äta något så jag minskar varje fall risken att kräkas. Vi har varit upp på öppna förskolan eftersom min dotter är social och tycker att det är supertrist att bara vara hemma.

Tack och lov har dagen gått ganska bra, jag har bara kräkts när hon sovit och när förskolläraren passade henne på öppna. Men nu har jag fruktansvärd huvudvärk och bara längtar till om 2h när maken kommer hem och jag kan vila...

• Skogkatt galning

Hrm en undran... Har en magsjuk dotter hemma, hur vet jag att det bara är HG för mig och inte kombinerat med magsjuka som smittar...

• Skogkatt galning

Hrm jag har insett att jag inte kan avgöra, så jag sätter mig själv i karantän ett tag. Dottern är redan på bättringsvägen, redan 9 timmar efter första kräkningen. Dessvärre har jag viktigt försök på jobbet som endast jag kan sköta... Men vi får se, jag kanske kan göra som idag, åka till jobbet 3h innan någon annan kommer dit...

• Skogkatt galning

Alltså grejen för mig är ju att jag har troligen både magsjuka samt HG... Så lättnaden efter att ha kräkts finns inte, min doftkänslighet är ju där konstant, och kräks det gör jag ju hela tiden...

• Skogkatt galning

Puh, äntligen börjar jag komma tillbaka till de levandes skara...

Jag fick magsjuka, och för mig kunde jag avgöra det genom att jag tokkräktes av en matsked vatten..
    Nu har jag bara det lilla problemet kvar att eftersom jag inte fått behålla något på 36h så är HG´n värre än någonsin. För mig blir den bättre om jag försöker få i mig liiite hela tiden så blodsockret är hyfsat jämt, om än lågt... O nu kramas jag med toan efter allt, värre än någonsin. Skulle nog behöva läggas in bara för att få en ny start...

Men just idag är det inte möjligt, maken är på tjänsteresa, mina föräldrar (även kallade barnvakter här *ler*) är på kanarieöarna med mina svärföräldrar (även kallade stand-in barnvakter...)

• Skogkatt galning

Första gången så började jag må illa i v 7, andra gången samma sak, i v 7, nuvarande tredje gången redan innan jag plussade...

• Skogkatt galning

Det är knappt så jag törs skriva det, men det allra värsta verkar ha släppt åtminstone tillfälligt för mig. Jag har fått i mig mat i 3 dygn nu, ja åtminstone 1 mål per dygn!
    Deet är en oerhörd skillnad, och det bästa är att jag har fått behålla maten utan medicin! Är i v 13 nu, och på torsdag ska jag på ultraljud och hoppas så att allt ser bra ut denna gång!

• Skogkatt galning

Nu är jag tack och lov bättre, är nu i v 21. Och vad gäller HG så känner jag att jag kommer att överleva även denna graviditet, så kändes det inte för några veckor sedan...
    Men jag har bytt MVC då jag inte fick något gehör alls förra graviditeten, blev tom utskälld av min BM för att jag i v 24 gått ned 7kg. Nu går jag till en privat klinik och jisses vilken skillnad! Här behöver jag inte i detalj berätta hur mycket jag spytt eller vad jag kunnat behålla för att få prova olika mediciner, förra fick jag bara höra: "Testa Postafen, jaha har du redan gjort det... Tja men det finns inget annat..."
    Nu har jag tack och lov ännu sluppit bli inlagd, förra graviditeten var det nog snarare pga ouppmärksamhet från min BM än något annat som gjorde att jag inte blev inlagd.

Nu har jag i v 21 gått ned 5 kg och verkar inte gå upp, men å andra sidan... Jag spyr bara 2-3 gånger per dygn nu. Jag har ingen aptit alls, men det är inga större problem, jag njuter av att inte kräkas.

Men jag verkar inte gjord för att vara gravid, jag har nu fått graviditetsklåda istället som ett komplement. Jag jobbar nu 50% och håller på att sakta trappa ned, har svårt att fokusera och skriva som jag borde. Men jag är så galet lycklig över en läkare som har empati och kan rekommendera alla i Stockholms regionen att gå till Odenplan- Ultragyn! De är verkligen suveräna att ha att göra med.

Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd