Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Herregud vad hemskt för alla inblandade barn!! Framförallt blir jag förbannad på förskolan och personal som har låtit det här ske! Att ett barn gör så här är inget som plötsligt händer en dag utan ett barn som gör så här har haft en problematik tidigare som man måste jobba med och man måste definitivt ha koll på det här barnet.

Vad som orsakat barnets beteende är ju väldigt svårt att säga men min erfarenhet som förskollärare är att det inte alltid handlar om att föräldrarna är fullständigt dumma i huvudet och misshandlar sitt barn eller liknande. Barnet kan mycket väl tänkas ha ngn diagnos som har gör att han agerat på det här sättet och har man dessutom en outredd diagnos och därmed inte fått adekvat hjälp så kan saker och ting bli värre för många utav dessa barn. Och det verkar uppenbarligen som att förskolan inte tagit alla varningssignaler på allvar! Visst, kan man sitta och skylla på föräldrarna men faktum är att huvudansvaret för barnen faktisk faller på oss som jobbar på förskolan när barnen vistas där. Och personalen har brustit på den här punkten å det grövsta, inte bara mot ts dotter utan även mot pojken som gjorde det här!

• Thaleia
    The Morticia skrev 2009-11-10 04:32:53 följande:
    Herregud! Jag hade fått ett frispel från helvetet kan jag ju säga. Den ungen måste de ju isolera på något vis så att det inte upprepas, samt se till att rätta till whatever som är fel i huvudet på ungen för något är det ju alldeles uppenbart. Ingen frisk 4-åring gör så. Att man ens har störda barn med normala kan jag inte för mitt liv fatta.
    Usch vilket hemskt inlägg och vilken hemsk människosyn!!  Ska vi isolera dig också så att vi slipper höra på sådant här skit?!
  • Thaleia
    The Morticia skrev 2009-11-10 09:15:33 följande:
    Vi lever redan i ett samhälle där man isolerar individer som inte kan uppföra sig som folk - om deras våldsamhet sedan beror på en våldsgen, ADHD eller whatever är helt och hållet ovidkommande - särskilt för offret. Jag kan faktiskt inte bry mig mindre om varför en person slår mig blodig eller vad hans problem är. Han ska få ansvara för sina handlingar ändå. Förstår inte varför det ska vara annorlunda för barn. Om ett barn uppenbart inte kan vara med andra barn utan att misshandla dem svårt så ska de SJÄLVKLART inte vara tillsammans med andra barn, alternativt ha en vuxen som STÄNDIGT har uppsikt över honom/henne. Förstår inte alls varför mitt inlägg upprörde så många och fick en och annan labil att hetsa upp så till den milda grad. Jag ser det som det naturligaste i världen att man inte ska behöva ha sina barn där det finns ungar med så svåra problem att man inte kan garantera barnens säkerhet. Sedan förstår jag om ni som har barn med ADHD tycker något annat men det är som sagt helt ointressant för offret vad barnet eller den vuxne har för diagnos . Det är precis lika fel ändå och vissa extremt våldsamma individer bör man ha i särskilda grupper istället där det finns personal som kan ha ständig koll.Så mitt svar är ja. Om jag någonsin blir så rubbad att jag brukar våld mot en annan levande varelse så HOPPAS jag innerligt att jag blir inlåst och isolerad.
    Att kalla folk för labila för att man väljer att försöka se saker och ting ur ett annat perspektiv än "pöbel"-perspektivet känns ju ganska barnsligt men ja ja, det kan vi låta vara därhän
    Sen vet jag inte om du riktigt inser den väsentliga skillanden i ditt agerande som vuxen och konsekvenserna därefter och att det här handlar om en 4-åring. Självklart är det han har gjort absolut inte ok men huvudansvaret och dom som bör skämmas som f*n är faktiskt personalen som uppenbarligen visste om problematiken kring pojken och ändå lät det här ske! Att börja snacka om pojken som rubbad och att han bör isoleras känns ju så fel, då lägger man ju ansvaret på en stackars 4-åring och "friar" dom som bär det egentliga ansvaret dvs pedagogerna runtomkring. De visste, som sagt, om killens problematik och ändå lät dom det här hända och lät pojken misslyckas på det här katastrofala sättet. Det är faktiskt ett svek mot dom inblandade barnen.
  • Thaleia
    snuttP skrev 2009-11-10 10:03:35 följande:
    Jag tror att det kan hända på precis ALLA förskolor. Det är ett ögonblicksverk. Jag älskar våran förskola. Små grupper, bra personal, bar miljö både ute och inne. Så tyvärr.. jag tror att det kan hända över allt. Det jag dock tycker är otroligt viktigt är hur personalen hanterar det efteråt och i den akuta situationen. Det tycket jag att min förskola klarade toppen fint..
    Vet du, jag har faktiskt svårt att tro att det kan hända på alla förskolor för visst kan det vara ett ögonblicksverk (dock är detta så pass mkt att det måste ha tagit lite längre tid än två röda sekunder...) MEN ett barn brukar faktiskt inte agera såhär hux flux från tomma intet utan man har haft "varningssignaler" innan och det är DÅ man som personal måste sätta in rätt åtgärder just för att inte hamna i en sådan här situation.
  • Thaleia
    WhiteAngels skrev 2009-11-10 10:31:30 följande:
    Ni skulle nog prova att jobba på en förskola innan ni uttalar er.Sånt kan hända varsom helst när som helst,bara tråkigt att sånt händer.
    Hur kommer det sig då att det faktiskt inte händer på alla förskolor trots att det går barn som kan vara utåtagerande? Jo, därför att huruvida det händer eller ej hänger på personalens agerande när dom upptäcker problematiken! Självklart kan det här hända om man ger blanka fan i att stötta barnet som behöver stöd men sätter man in rätt åtgärder så blir det genast så mycket mycket svårare att det här händer.
  • Thaleia
    katta246 skrev 2009-11-10 13:20:41 följande:
    Självklart har personalen ansvar när barnen är där, men vissa grunder som barn bör ha i den åldern finns inte, diagnos eller inte. Vi VET INTE om barnet har diagnos eller inte, men varför börja smått och utreda förskolan bara? Skydda ALLA barn är väl prio 1, varför är alla så förbannat rädda för sos? Något är fel annars gör inte en "normal" 4åring så här! Utred hela situationen och sluta anklaga personalen enbart. Om de är underbemannade är ju inte deras fel omm så skulle vara fallet. Skrämmande att vissa inte tycker att föräldrarna ha ansvar för sina barn om de är någon annastans än hemma. Jag har ansvar för att mina barn får lära sig rätt och fel hemifrån och inte behandlar sina kompisar på detta sett oavsett var de är.
    Självklart har föräldrarna ett ansvar MEN på förskolan är barnen vårt ansvar och sen får föräldrarna vara hur dumma som helst , det är likt förbannat vårt ansvar att se till att inget sådant här händer och isåfall göra en anmälan till soc. Att skylla på underbemanning känns ju också fel...har vi ett barn som vi behöver extra resurs för så slåss vi med näbbar och klor med dom som har pengarna för att se till att vi får in en extra person och dessutom gör vi klart för rektorn att han bär ansvaret ifall en olycka händer. Man inte alltid sitta och vara en "snäll" flicka och bara ta emot skit så att man går på knäna. 
  • Thaleia
    The Morticia skrev 2009-11-10 13:41:02 följande:
    Jag avskyr att upprepa mig så var god läs det andra jag har skrivit i tråden. För övrigt visar man att man nog inte är helt stabil om man totalt flippar ut och blir elak bara för att någon tycker att barn med så svåra problem inte ska vara med barn utan dessa problem. Snacka om att inte kunna ta en annan åsikt.
    Att inte hålla med någon och komma med argument innebär inte att man är elak, flippar ut eller är "inte helt stabil" Det kallas helt enkelt att diskutera.
  • Thaleia
    godis skrev 2009-11-10 13:45:17 följande:
    Detta är så sjukt så det finns inte. Fortfarande inte fyra åringens fel. Föräldrarnas. Varför är alla så jäkla rädda för att ta ansvar för sina barn???? Jo, visst skulle personalen ha uppsikt över alla barnen men fortfarande kan man inte som förälder varit så frånvarande att man inte sett detta beteende hemma. Nånting är ju inte som det ska, sjukdom eller ej. Det är så jäkla lätt att gnälla på personal hit och dit när man egentligen ska ta en titt på sig själv som förälder..
    Men vem säger att föräldrarna ej sett beteendet? Vem säger att dom inte försökt få hjälp?
    Och sen är det fortfarande så att vi inte kan avsäga oss tillsynsanvaret hur överjävliga och ansvarslösa föräldrarna än är, isåfall får man vidta dom årgärder som behövs om man anser att föräldrarna brister i sin föräldraroll.
  • Thaleia
    Alvaereva:
    Eftersom man från förskolans sida har lovat er att barnen ej ska behövas möta...har du hört dig för på vilket sätt dom ska undvika det? Bara så att du kanske inte går och tror att dom ej möts alls och så visar det sig att det i praktiken finns tillfällen då det här är svårt och det ändå sker. Be dom isåfall att berätta på vilket sätt dom tänker undvika att dom möts tex vid öppning, vid stängning, ute på gården osv.
  • Thaleia
    The Morticia skrev 2009-11-10 19:23:40 följande:
    Så att försöka kleta på någon en viss människosyn osv kallar du diskussion. Sorry, men en ordbok i julklapp är kanske något du borde önska dig. För att fräsha upp ditt minne så skrev du: "Usch vilket hemskt inlägg och vilken hemsk människosyn!! Ska vi isolera dig också så att vi slipper höra på sådant här skit?!" Givande diskussion du.
    Ok, ska önska mig det!
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!