• M girl

Var din mage också liten i vecka 28?

Jag undrar om magens storlek har betydelse för barnets välmående.

Är i vecka 28 och min mage är miniminiliten. På kontrollen v 25 var sf 24 och bm verkade nöjd men jag tycker inte att jag växer nått.

Var du också liten runt denna veckan och hur mådde bebisen sen? Har du bilder som jag kan få se?

• Svar på tråden Var din mage också liten i vecka 28?
  • Mimmi P

Min mage såg ganska liten ut hela tiden trots att jag är kort. Helt normala sf-mått. Ut kom en välmående 4 kg kille :). Min son låg dels ganska långt bak men även utsträckt i magen så magen putade inte så mycket trots att han var ganska stor. Jag däremot kunde knappt äta eftersom det inte fanns nån plats kvar för magsäcken..

När är det kontroll nästa gång?

• Dr Mupp

25 cm i 28 fulla veckor. Iförrgår i 31 fulla veckor så fick jag veta att bebis väger 1,7 kg och vilket är medel för veckan och att det finns gott om fostervatten.

Jag har ett betydligt mindre SF-mått än med tidigare barn, men barnet verkar bli ungefär lika stort ändå.

• SunnyBunny

Jag har bild på min sida från att jag var i vecka 27..det var då min mage kom och alla sa att jag var så liten. Och min dotter mådde så bra så:) Hon låg långt bak och då får man inte så stor mage.......

• M girl
    Mimmi P skrev 2009-11-07 10:08:19 följande:
    Min mage såg ganska liten ut hela tiden trots att jag är kort. Helt normala sf-mått. Ut kom en välmående 4 kg kille :). Min son låg dels ganska långt bak men även utsträckt i magen så magen putade inte så mycket trots att han var ganska stor. Jag däremot kunde knappt äta eftersom det inte fanns nån plats kvar för magsäcken..När är det kontroll nästa gång?
    Nästa gång är det kontroll i vecka 30 så om ca 2 veckor. Jag tycker det är skitjobbigt att jag är så liten. Dels för att alla tjatar om det så fort jag går utanför dörren och för att mina gravida vänner är mkt större än mig.
  • Minxy
    en SM girl skrev 2009-11-07 10:03:48 följande:
    Jag undrar om magens storlek har betydelse för barnets välmående. Är i vecka 28 och min mage är miniminiliten. På kontrollen v 25 var sf 24 och bm verkade nöjd men jag tycker inte att jag växer nått. Var du också liten runt denna veckan och hur mådde bebisen sen? Har du bilder som jag kan få se?
    Men ett SF-mått på 24 cm i v.25 är ju inte alls litet???

I v. 25 hade jag ett SF-mått på 20 cm vilket var hel ok enligt min BM. Visserligen på den nedersta kurvan, men att ligga på den nedre delen av kurvan behöver ju inte alls betyda att barnet är litet.

I v.28 hade jag 27 cm vilket var ÖVER "normalkurvan".

I v.33 hade jag 31 cm (fortfarande lite över "normalkurvan")

I v.36 hade jag 34 cm (lite över "normalkurvan")

Strunt i det exakta SF-måttet. Så länge man ser att din kurva ÖKAR så är allt normalt
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • M girl
    Minxy skrev 2009-11-07 10:36:01 följande:
    Men ett SF-mått på 24 cm i v.25 är ju inte alls litet???I v. 25 hade jag ett SF-mått på 20 cm vilket var hel ok enligt min BM. Visserligen på den nedersta kurvan, men att ligga på den nedre delen av kurvan behöver ju inte alls betyda att barnet är litet.I v.28 hade jag 27 cm vilket var ÖVER "normalkurvan".I v.33 hade jag 31 cm (fortfarande lite över "normalkurvan")I v.36 hade jag 34 cm (lite över "normalkurvan")Strunt i det exakta SF-måttet. Så länge man ser att din kurva ÖKAR så är allt normalt
    Nej precis, sf måttet är inte litet.....men mitt omfång. Ha ha
  • Minxy
    M girl skrev 2009-11-07 10:39:50 följande:
    Nej precis, sf måttet är inte litet.....men mitt omfång. Ha ha
    Omfång? Tja, men bär du bebisen nära ryggraden + får all vikt framtill så BLIR man inte så stor.
    Tänk på alla positiva saker - då kommer iaf inte ha problem emd att knyta dina skosnören än på ett tag

Jag har bilder på min mage i mitt galleri om du vill titta - alla veckor från v.5 till v.37.
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • maria 84

Jag har också liten mage, tror att mitt mått på senaste besöket (gick in i v 28 den dagen) va 23 eller 24, inte så´stort

• princessAngel

Jag är i v.28 och får hela tiden höra att magen är så liten (trots att jag är lite övervikig). Det är inte så skoj, men i v.25 hade jag SF mått på 24 och jag ska tillbaka nästa vecka.

Jag tror det är så individuellt hur magen syns. Jag hade inte så stor mage med första barnet heller, men samtidigt ganska skönt att slippa jättemagen. En del tror inte ens man är gravid. Det känns så klart lite när man är i v.28. Men jag har bakåtliggande livmoder och kan inte göra så mycket åt det.

Som sagt, jag tror magens storlek är från individ till individ och barnmorskan har koll så att det växer som det ska i alla fall.

Lycka till!

• 3 barns mamma84

Din mage är normal jätte fin ts

Jag låg överst på högsta kurvan från första början och ända till slutet.
    Sf måttet var 4cm mer än vecka jag var i under andra graviditeten.
    Bm hade inte koll alls och sa att min son skulle väga 4,500g!!
    Men ut kom en kille på 5810g!!

Svar på tråden Var din mage också liten i vecka 28?