• Gothica

Leker ni med era barn?

Leker ni med era barn? Och, tycker ni om att göra det? Är ni bra på det? Själv är jag verkligen ingen lekmamma! Jag har i vuxen ålder aldrig tyckt om att leka och jag är är INTE bra på det. Tycker att det är skitjobbigt och har väldigt svårt för att sitta på golvet. Fötterna domnar bort och jag får ont i ryggen... :( Inge kul alls. Och, inte kommer jag på nån lek alls. Har usel fantasi tydligen. Detta gör att jag verkligen kan känna mej som världens sämsta mamma. Försöker komma på alla möjliga ursäkter för att slippa leka. Det brukar vara fyraårige sonen som jämt går runt och tjatar om att man ska leka. Som tur är har han en 8-årig syster som ofta brukar leka med honom och då sambon är hemma är det han som brukar leka (han är väldigt bra på det!). Jag är bra på andra saker; baka, laga mat och jag kan spela brädspel med dem och pyssla lite. Men leka, neeej, det tar verkligen emot. Rår inte för det. :(

Nån mer som känner så här? Eller är jag bara konstig? Måste man tycka om att leka när man har barn???

• Svar på tråden Leker ni med era barn?
  • Siriva

Jag tycker att de tär kul att leka med min son (och andra barn) men alla är vi olika.

Om din son kan leka med storasyster och pappa så finns det väl andra saker du kan göra tillsammans med din son.
    Låt honom vara med och hjälpa dig när du bakar och lagar mat. Det brukar barn älska, det är lek för dem men inte för dig. Att spela spel och pyssla räcker långt.

Du kanske läser saga och sjunger ibland också, spontandansar lite med barnen?

Barnen lär sig ju hur vi är som föräldrar och de vet och accepterar att du inte är någon "lekmamma"

Det är ju ändå tiden vi spenderar tillsammans som är viktig. Inte så viktigt vad vi gör under den tiden.

• ester

Med 7-åringen blir det spela spel, typ Diamanten. Med den lille som är 22 månader är det läsa böcker, bygga Duplo och leka med en Fisherprice bondgård.

• vanilla

Tycker också det är jobbigt att leka. Behöver visserligen inte hitta på några lekar för det är min dotter väldigt bra på men det är sååååå trist

Som tur är börjar hon kunna spela en del spel och det tycker jag är roligt. Vi spelar "finns i sjön" varenda dag just nu.

• Gladskit

Jag är inte heller någon lekmamma så du är absolut inte ensam!
    Som tur är så älskar hans pappa att leka, de kan leka i flera timmar och det är verkligen kul att stå och tjuvlyssna på dem
    De leker med bilar, med smurfar, bygger byar, bygger kojor - allt du kan tänka dig.

Jag hade jättedåligt samvete över det ett tag, och min sambo tyckte också att jag skulle "leka mer". Men sen pratade vi mycket om det och insåg att vår son får så mycket annat från mig och att man faktiskt inte måste göra samma saker eller göra saker på samma sätt. När jag umgås med min son så är han med mig och gör det jag gör som tex. att baka eller laga mat. Eller så pysslar vi (bakar med modellera, spelar spel, ritar eller klipper i tidningar) för det tycker jag är kul!

• Tette86021

Våran dotter är 2 år

Ibland kan jag tycka att det är kul att leka och ibland att det är rena pesten, mycket för att jag hela tiden blir tillsagd att jag gör fel eller säger fel saker hehe då tappar jag fort lusten. Hon brukar få vara med och diska och baka, det tycker hon är riktigt roligt. Om jag bakar tex kakor eller bröd så har jag infyst pepparkaksdeg som hon får latja med medan jag gör mitt så att det inte blir förstört haha

Brukar få hjälpa mig att städa och ger henne små uppgifter hon ska göra, det tycker hon också om och hon känner sig så stor då=) Skriva tycker hon är jättekul=) fast det blir väl mer att hon ritar men hon säger att hon skriver

Min sambo busar och brottas med henne och leker krig och allt vad dom håller på med.. Vu brukar göra en stor koja utav soffan där hon leker med sina dockor och nallar=)

jag tycker absolut inte att du är en dålig mamma för att du inte gillar att leka, man måste inte tycka om det bara för att man skaffar barn.... tycker det är jättebra att ni har olika intressen och så som han kan vara med på, då får han lite av allt=)

Jag tycker det låter som att eran son har det kanonbra!

• MammaTillNeoh

Jag tycket om att leka med min son, då jag ser hur glad han blir och när jag busar med honom så kiknar han av skratt, älskar det!

Men jag är en sådan "sitta i soffan och slappa framför tvn-mamma", ja jag sitter ofta framför tvn om dagarna, ja nästan hela tiden. Dock om sonen vill leka eller så så leker jag med honom. Ibland kommer han till mig när jag sitter i soffan också sätter han sig i mitt knä och vill busa eller bara mysa.

Man gör det som känns bra och det man vill, huvudsaken är att barnet får leka :) Sedan gör det väl inget om det är du eller pappan eller stora syster som gör det med honom, du är ju säkert bra på mycket annat :)

• vittra

Kan känna igen mig lite, är inte helt bekväm med många av de lekar som barn förväntar sig av en, framförallt inte lite äldre barn märker jag. Vi har dottern på ett föräldrakooperativ och igår var första gången som jag skulle vara i barngruppen tillsammans med ett par andra medan de anställda hade möte. Det var extremt obekvämt att tex leka patient medan en av de äldre flickorna skulle vara doktor! haha

Men jag tror det handlar lite om att hitta den väg till lek som passar just DIG och DITT barn. Det är helt annat när jag leker med dottern än med de andra barnen på kooperativet, vi har väl som jag ser det utvecklat en jargong som både jag och hon trivs med.

Så det tror jag är viktigt, hitta ett sätt att leka med ditt barn, som DU känner dig bekväm med. För jag är faktiskt av åsikten att det är viktigt att även mamma kan leka ibland, om inte annat så blir det ju så mycket roligare

• Strumpan08

Vet inte hur gammalt barnet är, men man behöver ju inte sitta och leka i den meningen att man sitter på golvet med leksaker och pillar. Man kan ju gå ut och gå i skogen eller gå till lekparken. Eller sitta vid matbordet och rita/måla med fingerfärg, leka med lera...

• Danitra

Ibland kan vi bygga lite lego eller lägga ett pussel. Men helst lagar jag mat eller bakar med honom - då har vi kul båda två!

• vittra
    Gladskit skrev 2009-10-28 22:04:18 följande:
    När jag umgås med min son så är han med mig och gör det jag gör som tex. att baka eller laga mat. Eller så pysslar vi (bakar med modellera, spelar spel, ritar eller klipper i tidningar) för det tycker jag är kul!
    Men det är ju också en form av lek. Man behöver inte sitta på golvet och komma på världens fantasilekar för att det ska kallas lek, jag och dottern ritar mycket just nu tex. Det är ju också en lek för henne, en sysselsättning tillsammans med mamma. Så ser jag det i alla fall.
  • Gladskit
    vittra skrev 2009-10-28 22:28:51 följande:
    Men det är ju också en form av lek. Man behöver inte sitta på golvet och komma på världens fantasilekar för att det ska kallas lek, jag och dottern ritar mycket just nu tex. Det är ju också en lek för henne, en sysselsättning tillsammans med mamma. Så ser jag det i alla fall.
    Det har du absolut rätt i, det tycker jag med! Men många räknar nog inte det till lek, utan när man leker så är det mer rollekar och lek med saker (typ bilar).
  • BymBym

Mina barn är väldigt duktiga på att leka själva. Och det beror nog på att jag inte heller är en lekmamma

Jag tycker det är roligare när de vill hjälpa mig med maten, baka osv

• Mylla

Jag tycker det är bättre att baka, laga mat, spela spel och pyssla med barnen än att leka. Jag kan hjälpa till att plocka fram eller ordna till något de vill leka med men själva lekandet håller jag mig ifrån. De har ju barn att leka med, både på dagis och hemma ibland.

• Mylla

Jag är ganska bra på bus och rita och sånt men det tänkte jag inte på. Jag menar mer att "den här dockan säger så" och "den här legogubben är pappan" sånt håller jag inte på med. Eller kör bilar på golvet. Ibland klär jag på dockorna men det är för att de inte kan själva. De brukar bli arga på dockkläderna.

• vittra
    Mylla skrev 2009-10-28 22:37:41 följande:
    Jag är ganska bra på bus och rita och sånt men det tänkte jag inte på. Jag menar mer att "den här dockan säger så" och "den här legogubben är pappan" sånt håller jag inte på med. Eller kör bilar på golvet. Ibland klär jag på dockorna men det är för att de inte kan själva. De brukar bli arga på dockkläderna.
    Så lekte jag inte ens när jag själv var liten
  • Mylla
    vittra skrev 2009-10-28 22:57:15 följande:
    Så lekte jag inte ens när jag själv var liten
    Men det gör min son, hans stora legomonster är pappan och de små onda gubbarna är bebisarna.
  • Siriva

Även om jag leker med min son så kan han också leka själv.

Det ena utesluter inte det andra. Däremot som jag skrev tidigare så tycker jag det är skoj att leka.

Svar på tråden Leker ni med era barn?