Hur hanterar man ofrivillig barnlöshet i vänskapskretsen?
jag har själv varit med om detta... jag ochg min sambo fick reda på att vi inte kunde få barn på naturlig väg eftersom min sambos spermier inte fungerade. vi har fortfarande inga barn, medans alla kompisar är inne på barn 2 och 3...
När vi väl skulle berätta detta för våra bästa vänner fick vi reda på att dom skulle ha barn nr. 2.
vi berättade iallafall för dom om vårt problem och sa att vi ville att dom skulle veta, och när vi säger: vi kan inte få barn pga manlig infertilitet, säger vår bästa killkompis" ja det är ju så "och börjar prata om hur jobbigt det var för dom...
det hade ju tagit 3 mån för dom... ja , och vi var ju bara inne på vårt tredje år...
efter att dom åkte hem blev det sig aldrig sig likt igen, de hörde inte av sig och frågade hur vi mådde eller fanns vid vår sida för fem öre... först ett år efter kom de hem spontant till oss, antagligen för att visa att de "bryr" sig...
frågar ni mig så var det försent för länge sen... eftersom de inte brydde sig efter att vi hade berättat så var våran vänskap slut, enligt mig, bara månaden efter.!!!
De kunde ju visat sig när man bäst behövde dom!!!
Nog om mig... men absolut, av egen erfarenhet, så tycker jag att du ska fråga hur dom mår , säga att de kan prata med er när som helst och verkligen visa att ni finns för dom!! det kommer nog garanterat att uppskattas.... var dig själv, var lugn och fåga dom vad dom tycker!!
Lycka till!