Inlägg från: Lyckan 382 |Visa alla inlägg
  • Lyckan 382

Vi med Kronan-vagnar del 12

Sessan03 skrev 2013-12-10 16:32:36 följande:

Tänkte höra vad ni gör med erat regnskydd när det inte används. Det finns ju en liten ögla på den, är det meningen att man ska hänga den på vagnen? Har en kronan duo och använder liggdelen.

Det ligger nerpulat under vagnen... Inte idealiskt kanske. Har Kronan Duo S (liggdel just nu).
  • Lyckan 382

Angående locket - jag instämmer, men har ni gummiband på era lock? Vi har en Kronan Duo S inköpt hösten 2013. Om man sätter fast gummibanden runt de där plastbitarna på sidorna av suffletten så stramar det åt locket nere vid fotändan. Förstår ni vad jag menar?

• Lyckan 382
    jos85 skrev 2014-04-16 20:54:44 följande:

Har en fråga hur ni andra gör med varukorgen på duo s, har ni någon specifik väska där så att småsaker inte ramlar ut? Hur förvarar ni regnskydd och myggnät etc?

Regnskyddet ligger i en liten påse som sitter fast med kardborreband i en del av chassit precis under sittdelen. Vi har en handduk i botten på korgen, det skyddar även saker mot lerstänk när det är vått ute.
  • Lyckan 382
    jos85 skrev 2014-06-21 22:42:57 följande:

Jag har en fundering kring hur vi ska göra med sittdelen för duo s i vinter. Vårt barn är fött i april och kommer således vara ca 6-12 månader när det blir kallt (bor i Göteborg). Vi behöver parkera vagnen i ett förråd och sedan bära barnet en trappa (en kort bit utomhus) för att komma till lägenheten.

Ska vi ha en åkpåse? En tunnare variant i kombination med overall? Tjockare overall och filt? Hade varit smidigt att slippa overall, men iom att vi behöver bära utomhus känns det kanske inte optimalt? Eller kan man bära barnet i en åkpåse?

Vad säger expertisen? Och kan ni isf rekommendera åkpåse eller annan "inredning" som passar kronan?

Jag skulle ha tunnare variant av åkpåse i kombination med overall och så lägga till filt om det behövs. Barnet behöver ju ändå overall om ni ska ta upp det och tex leka någonstans.
  • Lyckan 382
    kossan skrev 2014-06-29 23:27:17 följande:

Hej Alla!

Vi ska ha barn i December och funderar starkt på en Kronan Duo med mjuklift. (Mjukliften endast för att den tar mindre plats i bilen då vi kommer ha en väldigt liten bil!

Men jag undrar några saker och jag antar att ni är experter! :)

Är det bra kvalité?

Jag är skeptisk till bromsen och gillar egentligen inte sån där en pinne åker ut, har kronan haft mycket problem med bromsarna?

Jämfört med brio Go (som vi annars funderar på) hur är kvalitén då?

Vad anser ni om kronans mjuklift? Behöver man en jättetjock åkpåsar i den på vintern?

Och en sista fråga som jag kom på när jag läste TS:

Ni skriver såhär: *Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

Innebär det att man kan få vagnen platt utan att plocka av sittdelen? Hon på butiken sa att suffletten inte gick att fälla ner helt?

Tack och hoppas någon orkar svara!! :D

Har ingen mjuklift så kan inte hjälpa dig med det. Jag älskar vår Duo S! Toppenkvalité. Dock har jag aldrig haft en Brio så lan inte jämföra. Tycker bromsen känns väldigt stabil. Smidig att fölls ihop, sittdelen kan göras "platt" (ja, nästan) genom att dra ner ryggstödet i lägsta läge och dra ner suffletten - men det är klart att ansamlingen av tyg från suffletten gör att det inte blir helt platt men blir det det på någon vagn? Hoppas du också kommer gilla Kronan.
  • Lyckan 382
    kossan skrev 2014-07-02 11:52:50 följande:
    Jo men med sittdelen i butiken så stod den rakt upp och hon sa om man ville ha det plattare så fick man plocka av den? Så det går att få ner suffletten som på typ vilken vagn som helst?

Ja men nu har jag börjat fundera efter vad alla skriver, att man kanske skulle ha en duo S istället. Ni som har haft den i snö, hur har det funkat.

För jag vill kunna vara ute och promenera utan att behöva ha dragkamp med vagnen även när det är vinter. Vi bor i Stockholm men är mycket uppåt i landet på skidsemester etc.
    Jag skrev fel förut! Platt blir den om sittdelen är i UPPRÄTT läge och man fäller ner fotplattan då den är "i linje" med resten. Jag kan ta en bild senare och lägga in här -min unge sover nu.

Jag promenerade MASSOR i vintras och tyckte det funkade jättebra. Korgen är dessutom hyfsat högt upp. Jag lade en handduk i botten så det inte skulle stänka upp snömodd.
  • Lyckan 382

Nu sitter den ju på chassit men om man knäpper loss sitsen och fäller ihop chassit så går det att lägga sittdelen ovanpå. Ser du hur den är "rak" när man fäller ner fotstödet?

• Lyckan 382
    Lyckan 382 skrev 2014-07-03 16:00:49 följande:

Nu sitter den ju på chassit men om man knäpper loss sitsen och fäller ihop chassit så går det att lägga sittdelen ovanpå. Ser du hur den är "rak" när man fäller ner fotstödet? phpIneKyC62402.jpg

På sniskan! Vet inte hur jag får bilden åt rätt håll.
  • Lyckan 382

Ligger här och funderar på solskydd mitt i natten! Jag är ute efter ett UV-nät som täcker hela barnet, men man ska kunna se igenom det, som ett insektsnät. Jag vill se barnet och vill att barnet ska se ut. Någon som har ett sådant eller andra tips på hur man skyddar barnet i sittdelen Duo S? Han hänger ju ut för att se - det nya är att hålla i chassit med båda händerna... Det gick ju bra när han hade heltäckande kläder men i denna värme vill jag kunna klä honom svalare eller till och med bara i blöja ibland. Jag låter förstås inte vagnen stå i solen men det går inte att undvika att han hamnar i solen så fort jag använder vagnen. Har sett att Diono har nät men det verkar heltäckande. Phil och Teda har ett genomskinligt men det tror jag bara passar till deras vagnar?

Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12