• Dalva

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Hoppas att det går bra hos läkaren idag, kiwi!

Nu har jag varit på tillväxt-ul. Bebisen väger uppskattningsvis 2,5 kg !! Blev mycket positivt överraskad. Nu ligger den bara -7% på tillväxtkurvan och det är ju helt ok. Känner mig genast mycket lugnare. Nu får jag nog sluta oroa mig ...

Hoppas att allt är bra med er!

• Dalva

Kiwi, vad jobbigt att din son är dålig! Hoppas att du inte blir smittad och att han kryar på sig! Julie är också sjuk (öroninflammation + dunderförkylning) och sover knappt på nätterna sedan en vecka tillbaka. I natt var hon vaken i fem timmar och hostade och grät. Vi är helt döda.

När det gäller det där med fixering hade jag sådana där stickande känslor som strålade ut mot bäckenet. Det gjorde otroligt ont och nu i efterhand tänker jag att det nog var då bebisen fixerade sig.

Min bebis har också varit mycket lugn de senaste två veckorna. Jag har trott att det berott på att det är trångt nu, men så idag blev den vild igen. De har kanske sina perioder. Ett tips är att dricka ett stort glas kallt vatten och se om bebisen reagerar.

På tal om det där med sex (har också velat fråga er, men inte vågat)... Om spermierna mjukar upp cervixen kanske det är säkrare med kondom... Det är verkligen påfrestande för förhållandet med oron. Längtar efter romantik, men det får väl bli om tio år eller nåt.... Känner mig inte heller så där jättesnygg och längtar efter att klä mig i vackra kläder. Känner mig så sliten.

Undrar också över Milli! Har inte hört något. Hoppas verkligen att allt är bra!

• Dalva

Tack för tipsen! Jo, hon får nässpray, antibiotika och hostmedicin (hon har både fått slemhosta + ngt kruppliknande), men reagerade med utslag mot någon av medicinerna (hostmedicinen verkar det som). Hon får kåvepenin och är lite piggare idag, men har ätit dåligt sedan hon blev sjuk vilket oroar mig lite. Mår din son bättre?

Jag vet precis vad du menar. Vi hade också svårt att bli gravida så ordet kondom finns vanligtvis inte heller i vårt vokabulär .

• Dalva

Vad jobbigt med sd och sonen som är sjuk, Kiwi! Jag brukar lägga en kudde som airbag mellan mig och min dotter om hon skulle råka sparka mig. Jag har också haft mer ont i magen, förmodligen av samma orsak som dig - jag har inte sovit mer än några timmar per natt i snart två veckor. Bra att dina sd är bättre nu. Passa på att vila lite på dagen om din man kan passa sonen.

Fantastiskt att du går in i vecka 34! Hurra!!! Nu har du kommit riktigt långt.

Sover förresten era barn i er säng? Julie sover vanligtvis först i spjälsängen och kommer sedan över till oss någon gång under natten. Undrar lite över hur det ska gå med två barn... Vi har inte lyckats få Julie att somna i egen säng och jag är inte så förtjust i femminutersmetoden.

• Dalva

Latvis, så skönt att allt var bra! Det är alltid bättre att kolla en gång för mycket så kan man slappna av sedan.

Kiwi, precis så var det när jag ammade. Det tog ca 2 timmar för jag pumpade ut mjölk och gav på flaska. Det var först när Julie var 5 månader som jag kunde sluta pumpa och bara amma. Men hon åt ändå jätteofta; varje till varannan timme på dagen. Nätterna var bättre. Jag helammade tills hon nästan var 7 månader och delammade tills hon var ett år så till dess var vi nästan som siamesiska tvillingar . Sedan i somras har vi försökt få henne att sova i sin spjälsäng, men hon somnar alltid bredvid mig i dubbelsängen, sen lägger vi över henne i hennes säng och oftast vill hon över i vår säng efter några timmar. Har också funderat på om det skulle gå bättre om hon hade en växasäng eller liknande så att hon inte kände sig så fången. Bebisen kommer att sova i en sådan där takgunga ovanför vår säng. Vi bor trångt och behöver flytta till större... Men jag är så trött på att flytta. Har bott i tre länder på bara några år.

Hade ni andningslarm till era förstfödda? Läkarna sa att vi inte behövde, men jag var så nervös att jag köpte ett som jag använde tills hon var 6 mån korrigerat (enl. de rekommendationer hennes neo-kompisar hade fått), men hon hade aldrig några andningsuppehåll som tur var. Om jag inte hade fått ett för tidigt fött barn hade jag kanske aldrig funderat över det, men nu tror jag att vi kommer att använda larm på den nya bebisen också. Hur kommer ni att göra?

Kram och trevlig helg!

• Dalva

Men usch, vad läskigt!! Undrar varför de avrådde er efter den incidenten. Vilken tur att du märkte när han slutade andas! Jag kör nog på andningslarm igen, för säkerhets skull. Eller... kanske mest för min skull egentligen, för att jag inte ska kolla om h*n andas var femte minut. Jag tyckte inte att det var svårt att ta bort larmet förra gången, den kändes ändå som en blindtarm mot slutet. Jag använde respisense och det funkade jättebra. Den fellarmade några gånger när den halkade på sned och miste kontakten, men på det stora hela var vi nöjda.

• Dalva

Nej, det var inte alls svårt. När hon var så pass stor (7-8 mån) och det aldrig skett några incidenter kände jag mig trygg och säker och var glad över att ta bort den. Sista tiden kändes den ändå bara som en blindtarm och jag visste att det är mycket ovanligt med plötslig spädbarnsdöd efter 6 månaders ålder. Jag såg bara fördelar med att ha den. Min mamma har också en bekant vars fullgångna barn dog i psd så jag använder nog larm igen - så att jag själv håller mig lugn ...

• Dalva

Vi köpte ett larm som heter respisense på andningslarm.se. Man fäster den i blöjan och så registrerar den andningsrörelserna på magen.

Har ni bestämt namn förresten? Vi funderar fortfarande, men har några favoriter.

• Dalva

Vi bodde på Seychellerna när hon hade larmet så hon sov bara i blöjan och då kunde det hända att larmet miste kontakten om blöjan satt för löst, men tror inte att det är ett stort problem när barnet har kläder på sig. Vi satte ibland på henne en liten byxa och då satt larmet bättre. Vi lät henne inte ligga på magen så jag vet inte hur det funkar. Larmet är ungefär som en tändsticksask i storleken, kanske inte jättebekvämt att ligga på magen, men vet inte.

Jag ska fundera på namnförslag som passar till Jonathan. Det är inte lätt med namn. Vi har märkt att många är förvirrade över hur man ska uttala Julie (endel tror att de ska säga det på engelska av någon anledning) och många säger Julia. Jag uttalar det [juli] och hennes pappa med -e på slutet på danskt vis (han är dansk).

• Dalva

Mison, vad kul att du snart har passerat sonens födelsevecka! Jag känner också att detta barn har kommit i skymundan. Det är först nu jag börjar tänka på lite roligare saker och försöka ta in att man faktiskt ska få ett till barn. Vi gissar också att vår är en pojke.

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.