Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
Jag tycker också att den psykista biten är värst. Kanske har man egentligen en helt komplikationsfri graviditet och alla sd och liknande är normala symptom, men det vet man ju först efteråt. Jag känner ibland att jag håller på att missa ännu en graviditet, jag håller på att gå miste om lyckan bara för att jag glömmer nuet och bara längtar till nästa vecka och nästa... Men på sistone har jag faktiskt börjat slappna och försöka njuta av att vara gravid. Ibland känns det bara som om jag fokuserar så mycket på graviditetssymptom att jag nästan glömmer att jag ska få ett barn. Igår insåg jag att det inte är så lång tid kvar för mig, även om jag går tiden ut. Om barnet kommer i vecka 38 är det ju bara drygt en månad kvar!! Hjälp! Jag har inte förberett något. Det låter helt absurt, men det var som om jag först igår plötsligt insåg att jag snart har en bebis! Detsamma slog min man och vi bara tittade på varandra i chock!
Gällande fler barn har jag sagt att jag inte vill ha fler om denna bebis också kommer för tidigt eftersom risken att få ett tredje för tidigt fött barn är större (ca 40% statistiskt), men min man är inte oroad på det sättet. Han vill ha ett tredje barn, men vill vänta för att han tycker att det har varit så hårt eftersom han tar så mycket ansvar för vår dotter och hemmet, plus att han arbetar och studerar samtidigt. Men om detta barn kommer i fullgången tid vill jag inte vänta jättelänge för jag är redan 33 år och vill inte vara hur gammal som helst. Dessutom kan jag tänka mig två till om allt går bra
Jag har också märkt att många läkare har en mycket klinisk inställning till graviditeter som våra. De tycker att allt efter v. 28-30 är ok verkar det som. De förstår inte alls den känslomässiga aspekten. Det var en läkare som menade att det gjorde ju inget om detta barn också kom i vecka 30, det brukar ju gå så bra. Ok, det går oftast bra, men det är ett trauma att få ett för tidigt fött barn och inget man vill uppleva igen. Dessutom är det oron, man vet ju inte från början hur det ska gå och man är länge försiktig med smittorisk, det är svårare med amning, man oroar sig över vikt etc. Dessutom missar man ju sin graviditet. Jag blir väldigt irriterad när sjukvårdspersonal har den där inställningen.
Det där som din bm sa, Mison, om att omföderskor som fött för tidigt inte ofta går tiden ut andra gången var mycket konstigt. Vad baserar hon det på för fakta? Rent statistiskt är det tydligen ca 15% att föda för tidigt igen enligt tre läkare jag har talat med och det betyder ju att vi har 85% chans att gå tiden ut (om man bara fått ETT för tidigt fött barn, får man fler prematurer ökar risken). Sedan beror det väl på varför man födde för tidigt, men Julies barnläkare sa till mig att det inte var så stor risk att jag skulle föda för tidigt igen. Men jag känner precis som du, Mison, att min bm tror att jag ska föda för tidigt igen. Hon säger att jag bara ska ta det vecka för vecka och att hon blir lika glad att se mig varje gång för att det betyder att jag fortfarande är gravid. Hon försöker säkert bara vara snäll och säga de rätta sakerna, men jag har faktiskt bestämt mig för att gå tiden ut, så det så! Jag vill hellre försöka peppa mig själv för jag tror att det psykiska kan påverka. Därför är min målstolpe v. 38-42. Jag VÄGRAR att fokusera på annat.
Åh, vad härligt att resa till Thailand, Kiwi!! Det har vi också talat om att göra lite längre fram, kanske med nästa barn (om det blir fler). Vi bodde ju på Seychellerna ett tag för min man fick jobb där. Det var helt underbart! Det gick bra med Julie också, fastän hon var liten. Vi hade med oss ett solskyddstält på stranden som var jättebra! Och så hade vi solskyddskläder och -hatt. Lite besvärligt var det med solen, men hon trivdes bra. Hon brukade få bada på skuggsidan av ön och det älskade hon! Vi längtar ofta tillbaka till Seychellerna...
Har inte hört något från Milli... Hoppas att allt är bra!!