• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Men hur kan de avfärda en blödning så lätt när man har en historia... Har du slutat blöda nu? Åk in ändå.. De brukar ha svårare att avfärda en om de får en person framför sig! Vad sa de ang färskt vs "gammalt" blod? Var det läkare el bm som ni talade med när ni ringde? Även om man kan blöda under grav utan att det behöver vara något så blir man ju orolig av att gå och vänta. Hoppas att det inte är ngt!

Dalva skrev 2009-10-21 08:30:28 följande:
    Millli: Så glad jag blir att bebisen håller sig kvar! Hoppas att den stannar länge till. Själv har jag haft en liten färsk blödning i morse... Precis så började det förra gången (fast då var det inte färskt blod, ursäkta detaljerna). Den här graviditeten har jag mått så mycket bättre och inte haft några UVI/GBS så jag har känt mig så positiv... I måndags kväll fick jag dock en 220 volts stöt av vår lampknapp! Ringde förlossningen då, men de menade att det inte var något att komma in för. Nu har min man ringt och talat med KS igen ang. blödningen, men de menar fortfarande att det inte finns något skäl för mig att komma in om jag inte får ont i magen eller blöder mer. Men det började ju inte med smärtsamma blödningar förra gången heller! Jag är såååå orolig nu och har lämnat meddelande hos min bm för att höra var hon råder mig till. Jag är i vecka 27+4.
  • Millli

ÅH va skönt att höra! Var du sjukskriven nu så du får vila?

Jag ska få gå på promenad i korridoren nästa vecka om tappmätningen ser bra ut. Kanske kanske får jag permis om jag verkligen inte har några sammandragningar eller om man ser att tappen inte pallar att jag står upp.. Saknar min "stora"plutt så mycket nu, en hel vecka utan att ha sett honom!! Förutom via videosamtal på mobilen.

• Millli

Halloj, ingen bebis än! =) Fick ny medicin mot sammandragningarna som verkar ha gjort susen, har inte behövt bricanyl på nästan 3 dagar nu! Har sammandragningar fortfarande men då pratar vi 2-3st per dag. De gör inte ont men är "ansträngande"det blir som en liten klump på magen när det drar ihop sig. Måttstocken för mig har ju vart att de inte ska göra ont, komma för ofta eller i samband med mensvärk! Stickningar i underlivet kan också vara en varningssignal.. Det finns ju bricanyl tabletter som man kan sätta in om det är för mycket. Jag hade sammandragningar som jag inte kände när vi kom in förra onsdagen som man såg under ett vul. Så det är svårt att veta när man ska åka in och inte.. Men med historia bakom sig så borde de vilja kolla en gång för mycket! Nu kniper vi vidare!

• Millli

Det är en blodtrycksmedicin som heter adalat. Tydligen effektiv mot sammandragningar också! Har haft den hela tiden men de bytte från 10mg morgon och kväll till en långverkande variant (adalat oros) av samma medicin på 30mg en gång per dag. Sen jag fick den långverkande så har sammandragningarna som sagt nästan försvunnit!

Mison: Håller med Liley att du borde bli sjukskriven resten av tiden! Är sammandragningarna långa i sec? Det kan också vara en liten måttståck om jag förstår det rätt på läkarna här. Och sen hur trycket är nedåt, ligger bebisen lågt?

• Millli

men så mycket sammandragningar låter ärligt talat inte alls så bra.. Jag tyckte att jag hade många men vette 17 om jag kom upp i den mängden! Nä jag tycker nästan att du ska åka in!

• Millli

Nej det var verkligen inte meningen att skrämma upp dig! Fick uppfattningen att det ökat en hel del med sammandragningarna och jag vet att man gärna drar sig för att åka in! Vi ska ju vara försiktiga och lyssna lite extra denna gången! Vila dig nu och ta hand om dig. Nu vet de ju läget där och då blir det lättare att åka in för koll om du känner att det blir för mycket.
    Precis som du säger liley så vill man försäkra sig om att de tar hänsyn till den tidigare graiditeten. Vet att vissa gärna viftar bort det med att "detta är ju en ny grav, nu ska du inte tänka kaos tankar". Nu har vi en lugn helg allihopa!

• Millli

hello, var på tillväxt och tapp ul idag...men dåliga resultat(i mina öron). Tappen var endast 17mm dock hade den slutit sig men är väldigt påverkad(funneling, konisk) .Bebisen har inte heller skött sig och mättes till 25% tillväxthämmad (för 2v sedan var den "bara"8%). Vet inte riktigt vad det innebär och efter en googling så blev jag inte klokare heller. All denna info säger att det kan vara allt från att jag vart stressad den här tiden eller att det kan vara kromosomfel. Har ni nån erfarenhet av tillväxthämmning? Det enda som var bra är att bebisen är väldigt vital och livlig för att citera läkaren. Men f-n rent ut sagt vad orolig man kan vara...

• Millli

Är kvar på ks, blir förmodligen flyttad till sös på mån då vi går in i 27+0.. Mätningarna kan fela en hel del om jag förstått det rätt, så jag kan bara vänta på nästa ul och ta ställning då.. Fick du någon förklaring till varför? Var flödet normalt? Det var det för mig nu så det kunde man utesluta..

Har du tagit ställning till vaccinet än? Min lille har fått och även mannen som är i riskgrupp kommer ta. Jag behöver inte ta den än eftersom jag är så isolerad sa läkaren. Vet inte hur de gör om jag vill ha den när jag ligger inne. Jag vet inte ens OM jag vill ta den än.. Låter kanske som dubbelmoral att låta sonen ta och inte själv. Han tillhör riskgrupp pga sin BPD(som är väldigt måttlig dock) och fick efter samråd med läkaren sprutan. Jag är pälsdjursallergiker och har astma.. Blir säkert att jag tar den ändå. Men låter det vara så länge..

En annan fråga jag har till er är om ni har erfarenhet av autism? Vi ska påbörja en utredning då lillkillen har börjat hamna på efterkälken i utv och uppvisar autistiska drag.. Är de inte det ena så är det det andra..

Ni får ursäkta min tråkiga ton idag, lite mycket att smälta på samma gång bara..

• Millli

Tänk om det kan vara stress! Har ju inte mått prima direkt här..=( Dessutom så har jag svårt att äta maten som serveras(jag är inte kräsen, tycker euroshoppers ravioli är supergott). Den är förfärlig. Får lite annat ibland av vissa sköterskor som inte är paragrafryttare.. Kan det påverka så mycket tro??

• Millli

Hej allihop gamla som nya! Skrev ett jättelångt inlägg nyss som naturligtvis försvann.. Så jag försöker på nytt. Skriver lite osammanhängande för hjärnan går på högvarv.
    Har haft en riktig down period de sista veckorna efter tillväxt ul som gjordes på ks. Det blev droppen som fick det att rinna över och alla känslor som man låst inne kom ut. Oro, längtan efter min "stor"grabb ja allt! Har nästan inte orkat prata med någon förutom min man då.
    Vill ge er ett jätte TACK för allt stöd! Det har värmt och peppat mig massor. Har så gärna velat svara men vart så nere att jag inte orkat helt enkelt. Har försökt telepatera lite svar istället ;) Det har vart så skönt att prata med er som faktiskt förstår vad man menar och känner!

Hoppar till det här men att bebisarna ligger lågt. Min lilla vände sig för ca 2,5 vecka sen. Kändes på en gång för 5 toa besök blev 25! Retar blåsan som 17. Huvudet ligger långt ner nu och trycker lite men verkar inte vara fixerat i alla fall. På sista tillväxten i onsdags så var det lite svårt att mäta huvudet för det ligger bakom benet och gömmer sig. Dock så är det inget som oroar läkarna, de konstaterar mer att hon ligger lågt. Det är ju lite tryck på tappen(så jag har order om att ligga och vila här, får hämta mat men inte mer). Tappen mättes sist till ca 17mm med bred funneling. Så med medicinerna så har den hållt sig så vilket är ett gott tecken. Utan medicinerna så hade förlossningen skett för länge sedan säger de. Hela 29+0 idag!!!!!!!!!!!!!! Att bebisen ligger lågt behöver enl läkarna här inte betyda att de förbereder sig för att komma ut. Det är en fördel OM det skulle starta i förtid och man ska föda vaginalt(men nu ska vi ju inte det än eller hur!). Tillväxten så mycket bättre ut nu, -17% istället för -26% så det gjorde mig lite lugnare.

Idag fick jag träffa min lillgrabb för första gången på alla veckor. Vilken energi det gav! Han tyckte att det var jättekonstigt att jag helt plötsligt stod där när de kom ut från hissen. Tog en stund sen kastade han sig runt halsen på mig.

Glöm nu inte att inget är för "lite" att åka in för. Var tjatig och åk in är mitt motto just nu =)

Åter igen tack för allt stöd! ...och ursäkta för mina något snurriga inlägg..

• Millli

Hej på er..
    30+0 imorgon och jag börjar bli rund om magen nu =) Trodde aldrig att man skulle få uppleva en "stor" mage! Såg att ni pratade om sfmått lite grann. Jag tror jag har legat straxt under mitten(har bara mätt en gång i v.20). Här görs ju inte alla "vanliga" kontroller som man skulle gjort annars. Hade en inskrivnings vikt på 57,3kg och härom dagen tänkte jag göra något "vanligt" för en gångs skull så jag frågade efter en våg och den stannade på 60,6. Är också en kortis med mina 157,5cm (0,5cm är alltid lika viktigt=).) och var lite rund från början så det har väl tagits från reserverna mer. Nytt tillväxt ul på fredag och det verkar som om jag ska få åka hem om allt ser bra ut. So far so good!

Nu har jag fått känna av lite sånt som "alla andra gnäller om" när de är gravida. Jag tycker i min tur att det är kul att uppleva. Bebisen trycker på magsäcken och jag mår illa igen, har fått svårt att andas,det kan iof bero på sängliggandet men en bm kände på vart livmodern slutade så var det precis vid revbensbågen. Får en del sparkar där med!

Skulle vilja ordna hemma med säng, kläder, blöjor ja allt sånt men jag får väl dirigera mannen istället. Jag som är kontrollfreak hur ska det gå.. =)

Jag tog bara trygghansas gratis försäkring. Har även andra försäkringar där och såg att sjukhusvistelse ev går via vår hemförsäkring. Orkar inte ta tag i det nu men ska ringa till dem vid piggare tillfälle. Det är dyrt att ligga inne, i dagsläget är vi uppe i ca 5.500kr (då inräknat mannens kostnader de dagar han har stannat)!! Men men det får man räkna med även om det känns som väldigt mycket pengar..

Jo just det, såg att ni pratade om vikten på 1:orna! Min grabb ligger mellan -3 och -2 på både vikt och längd. Skulle tro att han väger 12kg och är 89-90cm nu. Han följer dock sin kurva någon sådär. Lite mer i trappsteg än jämn kurva.

Ta det lugnt nu allihopa, inga bebisar än!

• Millli

hej hej... Skönt att läsa att det går framåt för alla! Här är det fram och tillbaka men no baby yet.. Var på gång igen i helgen men lyckades stoppa med bricanylet igen. Började i ryggen att mola sen började det trycka nedåt magen och sammandragningar igen.. Så den permis jag hoppats på blev inte av. Tappen mättes till hela 8mm (alltså hälften jämfört med sista mätningen) och var öppen ca 1cm. Jag kände att det var något i mitten av förra veckan för magen ramlade ner och jag kände att huvudet tryckte nedåt. Förra vul:et så var det avstånd mellan tappen och hennes huvud men nu låg det och gnugga mot tappen. Men nu har det lugnat ner sig så en ny tappmätning och tillväxt ul inte imorgon men nästa fredag. Hoppas på permis då istället.. Tillväxten var på -10% nu "bara" så det är en stor förbättring. 31+3 idag!!

Till något roligare så var mannen iväg och köpte en phil & teds i veckan. Den passar in i bilen och uppfyller nog våra flesta krav. Tror vi blir nöjda =) Vill hem och sy åkpåsar och dynor nu!
    Hur ska ni göra med vagn?

Blir väldigt sugen på semester när jag läser om era planer till thailand och kryssningar!! =)

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.