• Bliglin

Barnomsorg för prematurfödda

Då råder det nog inget som helst tvivel om att det är bäst att vara hemma med barnet så länge ni kan/vill och sedan skola in hos dagmamma. Det innebär ju självklart att barnet utsätts för färre smittor...

Min son föddes v27+1 och har inte bpd. Han verkar inte mer infektionskänslig än andra barn ... - men hur vet man det egentligen? Han har förkylningsastma. Vi har för avsikt att vara hemma med honom tills han blir 2,5 år och sedan skola in hos dagmamma (som det känns i detta läge).

Jane skrev 2009-09-22 11:15:27 följande:
    Glömde tillägga att mitt barn har lungsjukdomen BPD, så en infektion för henne vore inget vidare, vill därför försöka undvika detta så gott det går.
  • Bliglin

Och jag synar verkligen tolkningen av den forskningsrapporten som hävdar att det skulle vara -bättre- för barn i ettårsåldern att vara på förskola än att vara hemma med förälder/familj/syskon/ÖF etc etc.

Visst, enligt forskning är det inte skadligt att börja på förskola tidigt, vad man vet idag. Och det stimulerar viss utveckling hos barnen. Å andra sidan visar ny forskning att det faktiskt är negativt att utsätta barnen för mycket smitta/sjukdom/bakterier/virus i unga år då det inte stärker immunförsvaret utan tvärtom är negativt och tärande.

• Bliglin

tillägg: och forskning visar också att tidig förskolestart kan vara traumatiserande för en del barn.

Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda