• Frila2

Barnomsorg för prematurfödda

Vi planerar att skola in Siri (f. 28+4) i förskolan när hon är 17 månader korrigerat, eller 20 månader biologiskt. Anledningen att det blir just då och inte månaden efter är att det är lättare att få plats på förskola i augusti. 
    Jag hade gärna väntat kanske 5-6 månader till men vi har inte ekonomi för det. Vi jobbar båda två inom vård, den ena endast 70 % (finns ingen möjlighet till mer) och båda med riktigt dåliga löner. Det funkar inte helt enkelt. 

Vi har kikat lite på dagmammor men det finns inte mycket i Göteborg och nu har man beslutat att dra in ytterligare och tom lägga ner befintliga dagmammor. Sedan käner jag mig mer trygg med att ha mitt barn hos någon som bevisligen har utbildning inom området och där det är fler personal så man inte måste lita 100 % på en. Har en litet föräldrakooperativ i närheten som vi ska försöka få plats på i första hand då det är färre barn, 15 st totalt i jämförelse med de andra förskolorna i närheten som har 20-25 barn x 3-5 avdelningar per förskola.  

• Frila2
    Katarina F skrev 2009-10-27 18:29:40 följande:
    Min son föddes i v 32+1 tillväxthämmad vägde bara 1100g. Han började på dagis när har var 13 månader okorrigerat. Han har nästan snarare varit friskare än andra på dagis. Problemet med att hålla dem hemma för länge är att de bygger upp sitt immunförsvar genom att utsättas för sjukdom.
    Tyvärr så stämmer inte det. Man behöver inte utsättas för sjukdomar för att få ett bättre immunförsvar. Man måste utsättas för virus och bakterier och det gör alla människor, vuxna som barn, hela tiden. Så länge man inte ligger isolerad på sjukhus eller bor i en bubbla då.

Även de många månader som min dotter inte fick vara med på vare sig snabbturer till affären eller liknande så utsattes hon för bakterier och virus iom att hennes pappa arbetar och träffar folk och vi, utan att ta med henne, gick och handlade och träffade människor med bakterier och virus. Dessa tog vi sedan hem till henne. Riskerna att bli sjuk är mindre om man undviker vissa saker, det vet vi alla, men risken finns alltid om man träffar andra. Om båda föräldrar är hemma på heltid, man får matvaror levererade till dörren, man aldrig träffar någon annan etc så är det en sak, men de flrsta gör inte så.

Man vet också att människor som är mycket sjuka har sämre immunförsvar än andra iom att om man får infektion på infektion på infektion så hinner aldrig immunförsvaret hämta sig från förra attacken och man blir då mer mottaglig.
  • Frila2
    Katarina F skrev 2009-10-28 11:11:09 följande:
    Men du måste ändock på något sätt utsättas för sjukdom för att stärka immunförsvaret. Är det så att man börjar på dagis och barnet jämt är sjuk då kan man ta ställning till om man ska försöka välja något annat sätt. Sedan är det, enligt ny rön, positivt för barnets utveckling att vara på dagis med andra jämnåriga.
    Nej, det som är farligt för immunförsvaret är om man varit helt isolerad, tex på sjukhusens isoleringsrum med slussar hela livet. Har man utsatts för normalt med virus och bakterier så får man inte ett sämre immunförsvar. Normalt med virus och bakterier är ju svårt att bedömma men om man har föräldrar som arbetar och går i affärer så kommer de ta med bakterier och virus hem som barnet utsätts för.
    Barn som är sjuka hela tiden får ett sämre immunförsvar eftersom immunförsvaret inte hinner hämta sig och läka ut första infektionen innan nästa är på gång.

Ja, ny forskning och även gammal till viss del säger att tom 1åringar mår bra av att vara på förskolan. MEN man måste väga för- och nackdelar. Alla vet ju att dagisbarn r de som är mest sjuka och sätta en prematur där redan vid ett års ålder (korr) är kanske inte optimalt, även om det är superbra för utvecklingen.
  • Frila2
    Katarina F skrev 2009-10-28 18:21:12 följande:
    Written Fiction skrev 2009-10-28 15:44:56 följande: Men vad ska man göra om man inte har någon ekonomisk möjlighet att vara ledig? Om man bor i landets glesbyggd och det inte finns en massa barnrytmik, barngymnastik, öppen förskola osv. där barnen träffar andra barn? Barnet inte har några syskon att leka med? Jag är själv en "produkt" av att gå på dagis från ung ålder. Det har inte gjort mej någon skada i.a.f. så jag betvivlar att mitt lilla yrväder tar någon skada av det han heller. Han är idag 2,5 och är en otroligt glad och positiv kille som varken ligger före eller efter i sin utveckling.
    Det förstår jag helt. Jag börjadepå dagis när jag var 11 månader (eller ca 10 korr., född i v 35, 2300 g) och jag älskade mitt dagis. Men det finns ju såklart barn som inte klarar av det så tidigt och barn som behöver så mycket stimulans.
    Men jag tror helt klart att det är skillnad på när man kan starta om man tittar på infektionskänslighet om man jämför en fullgången, en född i v 34 och en född i v 28 tex.
Svar på tråden Barnomsorg för prematurfödda