Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?
Hej! Jag är inte gravid (än) och jag vet helt ärligt inte om jag någonsin kommer att våga bli det för jag är sjukt rädd för förlossning.
Tycker att både vaginal förlossning och planerat KS verkar fullständigt vidrigt och får dödsånget bara jag tänker på det. Det är inte smärtan som skrämmer mig mest, utan att jag är jätterädd för att få bestående skador på underlivet, bli inkontinent, att sexlivet ska bli förstört, vid en vaginal förlossning. Jag är rädd för infektioner och för att det ska ta lång tid att läka ett snitt. Dessutom är jag naturligtvis rädd för komplikationer som leder till skador på barnet. Det känns verkligen som pest eller kolera för min del.
Vad jag skulle vilja ha är saklig och korrekt information om risker och fördelar med de två förlossningssätten. Men kan man verkligen få det via mödravården, eller kommer de alltid att förorda vaginalt för att det är billigare och mer "naturligt"?
Jag skulle vilja se statistik på skador och komplikationer och hur nöjda de som fött med de respektive sätten är. Hur vanligt är det att allt går bra och att man blir helt återställd kroppsligt med planerat KS versus vaginalt?
Någon som kan tipsa om sådan information?