• misp

Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?

Hej! Jag är inte gravid (än) och jag vet helt ärligt inte om jag någonsin kommer att våga bli det för jag är sjukt rädd för förlossning.

Tycker att både vaginal förlossning och planerat KS verkar fullständigt vidrigt och får dödsånget bara jag tänker på det. Det är inte smärtan som skrämmer mig mest, utan att jag är jätterädd för att få bestående skador på underlivet, bli inkontinent, att sexlivet ska bli förstört, vid en vaginal förlossning. Jag är rädd för infektioner och för att det ska ta lång tid att läka ett snitt. Dessutom är jag naturligtvis rädd för komplikationer som leder till skador på barnet. Det känns verkligen som pest eller kolera för min del.

Vad jag skulle vilja ha är saklig och korrekt information om risker och fördelar med de två förlossningssätten. Men kan man verkligen få det via mödravården, eller kommer de alltid att förorda vaginalt för att det är billigare och mer "naturligt"?

Jag skulle vilja se statistik på skador och komplikationer och hur nöjda de som fött med de respektive sätten är. Hur vanligt är det att allt går bra och att man blir helt återställd kroppsligt med planerat KS versus vaginalt?

Någon som kan tipsa om sådan information?

• Svar på tråden Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?
  • misp

Puffar lite för tråden! Det jag undrar är alltså om det finns någon statistik på hur bra återställd man blir kroppsligt efter planerat snitt, respektive vaginal förlossning. Min största skräck är att underlivet inte ska läka ordentligt med påverkan på livskvalité och sexliv som följd.

• Meddelande borttaget
  • misp
    Storkenflyger skrev 2009-09-13 19:42:24 följande:
    Det finns inte, vad jag förstått, någon statistik där det går att jämföra barnadösfall och grava syrebristskador vid PLANERAT ks och vaginal förlossning. Många som ger sig in i debatten blandar tyvärr ofta in katastrofsnitt och då blir bilden för PLANERADE KS fördel för barnet givetvis grusad. Det sunda förnuftet säger mig att det måste vara YTTERST ovanligt med syrebristskador vid PLANERADE snitt. Har heller aldrig läst om något HSAN-ärende där barnet dött vid planerat snitt. Inte heller finns någon risk för förstört underliv som du oroar dig för. (So do I, vem vill läcka gaser och urin resten av livet???) HSAN= hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd.
    Tack för ditt svar! Nej jag har också uppfattat det som svårt att hitta tillförlitlig information om detta... Jag känner att planerat KS skulle vara mer kontrollerat och tryggt jämfört med en vaginal förlossning.

Samtidigt är det ju en stor operation och det kan bli infektioner och komplikationer med snitt också.. och det tar längre tid att läka (eller?). Och en vaginal förlossning som går bra, då blir man väl återställd i underlivet (eller?). Önskar att man visste hur ofta det ena och andra alternativen ger minimal påverkan på kroppen och kunde ta ställning med hänsyn till det!

Eller att man bara kunde beställa leverans med storken istället!
  • pumpkinpie

Kan säga att sådan forskning finns inte. För att få fram en helt korrekt studie skulle man behöva slumpa fram planerade snitt och det anses inte etiskt. Överhuvudtaget är många jämförande studier ytterst bristfälliga, som ovan anförde blandas oftast planerade och akuta snitt.

En annan sak som gör en jämförelse problematisk är att komplikationerna man riskerar skiljer sig åt beroende på förlossningssätt. Du kan nog inte förvänta dig ett ärligt svar av den svenska vården, de kommer alltid att förorda en vaginal förlossning om inga extraordinära omständigheter föreligger. Jag har två förlossningsläkare i släkten, båda har valt planerade KS, inget de rekommenderar sina patienter skulle jag tro

Du måste själv läsa på och bilda dig en uppfattning. Risken för infektioner, livmoderruptur och risken att du inte får fler barn får ställas mot inkontinens, förstört sexliv, skador pga syrebrist, dödlighet vid organkollaps pga överburenhet osv. Min åsikt är att varje kvinna är den mest lämpliga att göra sin egen riskbedömning (om man är påläst). Själv har jag valt KS, inte för att en vaginal förlossning någonsin varit ett alternativ.... Min förlossningsskräck är så stor att den i sig utgör en förhöjd risk som gör KS till ett säkrare alternativ!

• pumpkinpie

Om det är till någon hjälp räknar man med att 25% av alla förstagångsfödeskor vid vaginala förlossningar drabbas av någon komplikation, tilläggas bör att allt som jag skulle räkna som komplikationer inte räknas av vården. Ett något trubbigt instrument alltså. 4-5% drabbas av allvarliga bristningar. Källa minns jag tyvärr inte!

• misp
    pumpkinpie skrev 2009-09-13 19:59:45 följande:
    Kan säga att sådan forskning finns inte. För att få fram en helt korrekt studie skulle man behöva slumpa fram planerade snitt och det anses inte etiskt. Överhuvudtaget är många jämförande studier ytterst bristfälliga, som ovan anförde blandas oftast planerade och akuta snitt. En annan sak som gör en jämförelse problematisk är att komplikationerna man riskerar skiljer sig åt beroende på förlossningssätt. Du kan nog inte förvänta dig ett ärligt svar av den svenska vården, de kommer alltid att förorda en vaginal förlossning om inga extraordinära omständigheter föreligger. Jag har två förlossningsläkare i släkten, båda har valt planerade KS, inget de rekommenderar sina patienter skulle jag tro Du måste själv läsa på och bilda dig en uppfattning. Risken för infektioner, livmoderruptur och risken att du inte får fler barn får ställas mot inkontinens, förstört sexliv, skador pga syrebrist, dödlighet vid organkollaps pga överburenhet osv. Min åsikt är att varje kvinna är den mest lämpliga att göra sin egen riskbedömning (om man är påläst). Själv har jag valt KS, inte för att en vaginal förlossning någonsin varit ett alternativ.... Min förlossningsskräck är så stor att den i sig utgör en förhöjd risk som gör KS till ett säkrare alternativ!
    Tack för ditt inlägg! Det där med att den svenska vården inte ger helt objektiv information misstänker jag också. Mycket intressant att höra om två förlossningsläkare som själva väljer snitt! Jag försöker ju läsa på och bilda mig en uppfattning, men inte så lätt att veta om man hittar bra information..

Vad jag skulle vilja veta är hur stor risken är för bestående men vid vaginalt/snitt. Jag är inte så rädd för smärta utan för att min kropp ska skadas permanent och även för oförutsedda saker som att barnet fastnar med skador som följd t.ex.

Men du har såklart mycket rätt i att de komplikationer man kan få är av olika slag.
  • misp
    pumpkinpie skrev 2009-09-13 20:03:06 följande:
    Om det är till någon hjälp räknar man med att 25% av alla förstagångsfödeskor vid vaginala förlossningar drabbas av någon komplikation, tilläggas bör att allt som jag skulle räkna som komplikationer inte räknas av vården. Ett något trubbigt instrument alltså. 4-5% drabbas av allvarliga bristningar. Källa minns jag tyvärr inte!
    Det är ju en hel del!
  • misp

En ytterligare sak som oroar mig med vaginal förlossning är också att det är barnmorskor som sköter så mycket - allt från att förlösa barnet till att sy. Är det inte normalt kirurger som syr folk, eller har jag fel? Det finns säkert jättemånga bra barnmorskor, men på något vis hade jag nog föredragit en läkare när det är gäller ingrepp så som att sy. Eller har jag fel för mig, det är kanske något som sjuksköterskor normalt gör också? Någon som kan lugna mig på den här punkten?

• pumpkinpie
    misp skrev 2009-09-13 20:18:39 följande:
    En ytterligare sak som oroar mig med vaginal förlossning är också att det är barnmorskor som sköter så mycket - allt från att förlösa barnet till att sy. Är det inte normalt kirurger som syr folk, eller har jag fel? Det finns säkert jättemånga bra barnmorskor, men på något vis hade jag nog föredragit en läkare när det är gäller ingrepp så som att sy. Eller har jag fel för mig, det är kanske något som sjuksköterskor normalt gör också? Någon som kan lugna mig på den här punkten?
    Det verkar bero på hur allvarlig bristningen är. Tyvärr läser man alltför ofta här på FL om BM som sytt ihop på ett felaktigt sätt. Skulle vara intressant och veta om man kan kräva att bli sydd av kirurg?!
  • misp
    pumpkinpie skrev 2009-09-13 20:34:19 följande:
    Det verkar bero på hur allvarlig bristningen är. Tyvärr läser man alltför ofta här på FL om BM som sytt ihop på ett felaktigt sätt. Skulle vara intressant och veta om man kan kräva att bli sydd av kirurg?!
    Ja det hade varit bra att veta!
Svar på tråden Vaginalt vs. snitt, forskning och statistik?