• wity

Hur får man bort skorv?

Min son på snart 3 månader har fått skorv.
    Hur får jag bort det? Har försökt med barnolja men det kom tillbaka.
    Finns det någon speciell salva på apoteket?
    Eller någon kanske har några andra smarta knep.
    Tacksam för svar. /wity

• Svar på tråden Hur får man bort skorv?
  • luzorsus

det beror på att det är torrt så det kan komma tillbaka även om du fått bort det nån gång. massera med babyolja, låt sitt anån timme, kamma bot försiktigt...................

• liten030620

Men skorv kommer tillbaka och då får man ta bort det igen.
    Det finns ett särskilt vaselin på apoteket som är bra mot skorv, fråga personalen dem vet.
    Men kom ihåg skorv nybildas hela tiden.

• Pallas

Jag har badat dem och då sväller det liksom upp och blir mjukt, då har jag kammat med en vanlig kam lite försiktigt i hårbotten. man kan få göra det i omgångar några dagar.

• Skånetjejen

Hej,
    Jag fick en salva på BVC med någon svag salicylsyra i. Den skulle sitta i ca 30 min och sen tvättade man håret samt gnuggade försiktigt med fingertopparna/naglarna. Skorven försvann sedan och återkom inte. Min dotter var ungefär 3 mån när vi behandlade henne.

• lill linda 82

har samma "problem"...min 4 månaders har jättetjockt skorv mitt uppe på huvudet som vägrar försvinna hur mycket jag än smörjer o kammar o gnuggar..?! får nog ta liten030620´s tips o fråga på apoteket.

• liten030620

Salicylsyra vaselin heter det. Superbra!

• LisaS

Smörj in vasselin och låt det sitta kamma sedan bort det med en luskam, sätt på en bit gasbinda på kammen innan du börjar kamma så fastnar all skorv där, bara att dra bort sen.

• lill linda 82

Är salicylsyra vaselin receptfritt?

• only Gizmo

smörj in allt skorv med mycke olja sen väntar du ett tag så det får lukraupp sig lite, senär det bara å pilla bort det. det kom inte tillbaka efter jag gjored så här

• only Gizmo

tog vanlig matolja prova det kanske funkar bättre än barnoljan!!!

• April05

Om man använder det som nämns ovan så vill jag bara tillägga att det inte skall vara 2% salisylsyrevasilinet. (Den är vit tub med röd text) Det skall vara den med turkos text. Den 2-procentiga är för stark.

Tag ett tunt lager och låt det vara på under natten så tar du med en luskam och tar försiktigt bort det. Har bebisen hår på skallen så kan h*n lätt tappa det då. Skorven kommer att komma tillbaka men behandlar man ett par gånger så är allt borta sen.

Jag har gjort det endast två gånger på min nu 5-mån.tjej. Och hon ser ut som ett litet bowlingklot nu från att ha sett ut som en "HaraldHårfager" på skallen.

• flippertjejen

lill linda,

Japp, det är receptfritt.

• Vicky76

En liten fråga: måste man ta bort skorvet? Jag menar, har det någon nackdel (förutom att det inte är så snyggt kanske ? Vår lille har haft skorv länge men jag har låtit det vara, men jag kanske borde försöka få bort det?

• lill linda 82

flåt ts att jag tar upp din tråd, men vad är skorv igentligen?

• April05

Det är vanligt att spädbarn får skorv, mjölkskorv, i hårbotten och i ögonbrynen. Det ser ut som feta lite gulaktiga fjäll som kan likna mjäll. Oftast är det under sina första månader som barnet får skorv och det är oklart vad det beror på. Det går bort av sig själv, men det kan ta mycket lång tid. (kopierat från en läkarbok)

Ja, man bör ta bort skorv, dels kliar det på barnet ochsen sätter sig det så pass fast att det blir så tjockt att det blir svårt att få bort det.

Svar på tråden Hur får man bort skorv?