Inlägg från: smoothiz |Visa alla inlägg
  • smoothiz

När är man änglaförälder?

Miss Lau skrev 2009-09-10 16:34:40 följande:
    Att kalla sig änglaförälder för att man får mens tycker jag är ett hån mot alla som mist ett barn. För egen del tycker jag nog att de som mist barn som hade kunnat klara sig utanför magen är änglaföräldrar.
    så är det för mig med..jag tänker om man förlorat ett barn som kan leva utanför magen så är man änglaförälder..har man dock valt att avbryta graviditeten apå ett foster pga olika anledningar, t.ex missbildningar, kromosomsfel etc, och barnet egentligen kan leva trots detta, så är det jävligt fel att kalla sig det.... det känns fullkomligt vidrigt för min del att nån kallar sig änglaförälder då...är fostret inte levnadsduktig utanför magen s¨å förstår jag att man kallar sig det trots avbruten graviditet, men inte annars....finns flera saker jag nog hade gjort abort för på foster som hade kunnat levt utanför min mage trots handikapp, men inte fan hade jag kallat mig änglaförälder då...känns totalt osmakligt att vissa gör det faktiskt....
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • smoothiz
    Idealisten skrev 2009-09-12 01:52:21 följande:
    Men allvarligt, finns det dom som kallar sig änglamamma om dom gjort abort? Det tycker jag är direkt sjukt. Det är en sak om mamman tvingats göra abort pga att hon riskerade livet, men annars??
    jodå de finns..här på fl t.ex..som avbrutit graviditeter sent pga missbildningar etc (som inte nödvändigtvis hade gjort barnet icke-levnadsduktig, men som gjort att barnet fått leva med någon form av handikapp), och kallar sig änglaföräldrar för att dom ju avbröt ju emot sin vilja pga en "bra" orsak vad jag förstått...det är osmakligt, jag vet... det är ändå ens eget val att avbryta, jag känner bara att dom ända människor som avbrutit graviditeter som jag kan förstå kaller sig för änglaföräldrar, är dessa som avbrutit för att fostret inte har en chans att överleva.....
  • smoothiz
    smoothiz skrev 2009-09-24 10:37:14 följande:
    jodå de finns..här på fl t.ex..som avbrutit graviditeter sent pga missbildningar etc (som inte nödvändigtvis hade gjort barnet icke-levnadsduktig, men som gjort att barnet fått leva med någon form av handikapp), och kallar sig änglaföräldrar för att dom ju avbröt ju emot sin vilja pga en "bra" orsak vad jag förstått...det är osmakligt, jag vet... det är ändå ens eget val att avbryta, jag känner bara att dom ända människor som avbrutit graviditeter som jag kan förstå kaller sig för änglaföräldrar, är dessa som avbrutit för att fostret inte har en chans att överleva.....
    om någon gör abort / avbryter graviditeten för att det är risker för mammans liv, så tycker jag ändå det är lite drygt att kalla sig änglaförälder...alltså jag förstår dessa människor och att dom väljer att avbryta, det hade jag nog själv gjort...men att kalla sig änglaförälder då känns inte rätt...man väljer ju då att avbryta för sin egen (och nuvarande familjs) del...förståeligt, ja absolut! men jag kan inte förstå att man kallar sig änglaförälder då....
  • smoothiz

De enda som gör abort över vecka 20 är väl om det är något rejält allvarligt fel. Och då har de egentligen inte valt att göra abort om du förstår mig :)

nja, det behöver inte va så gravt allvarliga fel...Kan va DS t.ex, eller liknande...ryggmärgsbråck och liknande....inte alls saker som är oförenliga med liv, och som man inte alls kan veta hur kommer bli, DS behöver inte alls vara så farligt och ryggmärgsbråck innebär oftast motoriska förhinder, men inte så ofta mentala.... så en del utav dessa barn som aborteras runt v 20 hade kunnat få leva om inte föräldrarna hade valt att avbryta graviditeten...

Svar på tråden När är man änglaförälder?