Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Hej alla kämpar här inne!
    Måste bara få gnälla lite - hur orkar man vänta på det här med ÄD? Vi har ju fått tag på en donator nu men pga av infektionsproverna så kan det ju inte bli aktuellt förrän i mars. Såååå himla segt att vänta på. Har ju redan gjort 6 ivf:er så vi har ju hållit på ett tag... Funderar på om vi ska testa utomlands innan dess iaf, fast man sparar ju nästan 100 000 kr på att vänta till mars. Pengar vi skulle lagt på vårt kök i så fall. Ja, beslutsångesten är stor just nu Hur hade ni gjort?
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam

• villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-09-30 14:06:43 följande:
    nu har de ringt!23 ägg19 mogna13 befruktade!Et imorgon!wiiiiii
    Grattis!!!! Jätteroligt att läsa. Håller tummarna för dig!!! Kram
  • villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-09-30 16:58:26 följande:
    tack!!
    Själv har jag som max fått 6 ägg på maxdosen, jäklar vilken skillnad det är. Vet ni hur ung tjejen är som donerar? Hon måste ju vara dunderfertil Kram
  • villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-10-02 09:21:25 följande:
    saknarknytte: tack caribe: tack, jag är så otroligt tacksam över resultatet! hade inte i in vildaste fantasi vågat tro på ngt sånt! Mika verkade oxå förvånad över resultatet, han sa ngt om att så bra resultat har de endast haft ett fåtal gånger. Han och labtjejen gick runt med stora smile på läpparna. hoppas på dina frysisar nu!tjorvar: förlåt, missade. GRATTIS!
    Grattis Kramiis - va roligt att höra att det gick så bra!!! Håller tummarna för dig Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Lyckolisa:
    Spännande att läsa om Kreta, det verkar ju gått väldigt smidigt för er. Vad kostar det att göra ÄD i Grekland och har de även blonda eller rödblonda donatorer? Vi hoppas på donation på Huddinge i mars men om det inte går vägen av någon anledning så tittar vi på ÄD utomlands som alternativ. Har funderat på Riga men Grekland kan ju vara ett alternativ också om de har donatorer som kan matcha mig utseendemässigt Kram
  • villsågärna38
    saknarknytte skrev 2009-10-02 12:54:12 följande:
    Tack alla för stödet. Fick precis reda på att min donator fick ut 13 ägg. Kram
    Grattis - det kommer säkert att gå jättebra. Jag håller tummarna för er!!!! Kram
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2009-10-02 13:30:06 följande:
    Kan tillägga att min nuvarande läkare inte är förespråkare för predniosolonet .Det är det blodförtunnande som gör susen i livmodern,och somhjälper mot havandeskapsförgiftning.Det är det blodförtunnande medlens inverkan som han bedrivit forskning på.Han åker sverige runt på olika föreläsningar och berättar om de nya rönen.Just nu är han i sydafrika och föreläser.Även andra kliniker i europa har immunologiska tester och behandlar med blodförtunnande.Life clinik i Athen och ytterligare några stycken i England.De tar dock 8ooo för testerna.
    När är det bra att ta blodförtunnande? Jag har fått ett sent missfall men för övrigt är mitt problem att jag har haft svårt att få bra ägg när vi gjort ivf:er. Alla immunologiska prover har också varit bra. Är det någon vits med trombyl då tror du när vi ska göra äggdonation? Det läkarna sagt på CvL och även Huddinge är att vi säkert kan bli gravida om vi får bra ägg från en donator. Kram
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2009-10-02 13:47:02 följande:
    Vad är det för immunolgiska prover du tagit och var?Din läkare som utvärderat de immunologiska proverna kan avgöra om du behöver medicin eller ej Har man högt serum Tnf alfa så brukar man i första hand prova med Trombyl för att se om det fungerar.Har man tex haft en autoimmun sjukdom som tex Crohns syndrom,struma,reumatism,hepatit som man tillfrisknat frånså bär man på antikroppar.De gör att kroppen ibland stöter bort embryona.Behandlar man med blodförtunnande så försvårar man den processen och fostret kan stanna kvar,som i mitt fall.Jag är ingen läkare,men det är så jag uppfattat saken.Det finns de på immunologiska tråden som kan förklara lite utförligare.De som då kan tänkas behöva kontrollera sig är i första han de med många tidiga MF eller de som vet med sig att de haft en sjukdom som är autoimmun.Kram
    Ok, då tror jag inte att jag tillhör någon riskgrupp. Men tack för all info Kram
  • villsågärna38

Hej tjejer! Är det någon här som fått ersättning från Försäkringskassan för äggdonation utomlands? Vet ju att man kan få ersättning i EU/EES-länder för allmän sjukvårdbehandling som man är berättigad till i Sverige men gäller det även för privat sjukvård? Tacksam för all info och alla råd jag kan få Kram

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-10-04 13:04:39 följande:
    Jo, jag glömde säga att du måste upfylla kraven för berättigad vård i Sverige för att kunna få ersättning, men det visste du säkert redan.
    Tack! Vi uppfyller ju kraven så det är inga problem men vill ju inte förbruka vårt försök. Tack för infon om detta. Vi kommer nog att göra landstingsförsöket först och sedan blir det privat om vi måste. Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa